Meer licht naar achter

wouter-1303

Senior Member
Goeiemorgen,

Wellicht dat hier iemand is die dit al aangepast heeft.
Maar welke opties zijn er allemaal om meer licht te krijgen als achteruitrijlicht? De hoeveelheid licht is nogal teleurstellend.

Naar mijn weten is mijn hele achterlicht uitgevoerd in LED op de knipperlichten na.
Het gaat om een Octavia Combi, bouwjaar 2017, facelift model

Alvast bedankt!

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb bij mijn Leon het gloeilampje in het achteruitrijlicht (laten) vervangen door een CREE-LED die flink meer licht geeft. Een goeie automaterialenzaak kan je hierin wel adviseren (in mijn geval was dat Automat in Assen).

Toen ik in 2011 mijn vorige auto (Fabia2 Greenline) net nieuw had vertoonde deze hetzelfde probleem - een brandende sigarenpeuk gaf al meer licht. Destijds heb ik dat rigoureus opgelost door op de achterklep twee platte, vierkante LED-armaturen (ca. 8x8 cm elk) bij te plaatsen, gewoon aangesloten op het reguliere achteruitrijlicht. Misschien niet heel fraai - hoewel het mij niet stoorde - maar uitermate effectief. Dit vooral omdat ik in 99,9% van de gevallen achterwaarts wil parkeren, ook in slecht verlichte landelijke omgevingen, zoals mijn eigen erftoegangsdam gevolgd door een oprit waar een S-bocht in zit. Daar wil ik wel overzicht houden...

Slider

Forumguru
3cf7b9e5-749c-458c-9403-42c041262fc4.jpg

Uitgaande dat je de Style uitvoering achterlicht hebt.
Je zou de halogeens moeten kunnen zien zitten?

Is het dan niet een geval van verkeerde lampen in de units? Bv 24V lampjes die 12V hadden moeten zijn en dus te zwak nu branden op 12V?
Ik kon in mijn Adoptations export geen kanaal vinden voor de achteruitrijlichten, wellicht is dat niet aan te passen.

Herzog Jan

Forumguru
Ik heb toen voor mijn PFL O3 bij LedPerf een setje lampen besteld.

Bij mijn T5 ook gedaan en het scheelt echt veel.

wouter-1303

Senior Member
Van het weekend nog even gekeken wat er nou in zit. Blijkbaar heb ik ze direct in het begin al vervangen voor de 12V 50W X- Line led pitten. Mijn geheugen is ook de jongste nier meer :rolleyes: Maar die geven naar mijn idee toch nog niet voldoende licht.
Iemand ervaring met betere led pitten of een subtiele extra armatuur?

Canon-Eye

Forumguru
Dit was alweer een jaar of 13 geleden mijn oplossing voor het probleem:

Nu ik het weer teruglees, zie ik ook weer hoe allerlei bet(er)weters hun "betere" oplossingen aandroegen, alsmede de licht-vermakelijke discussie over hoe lelijk dit wel niet is - alsof ik me dáár iets van zou moeten aantrekken... :nono:

wouter-1303

Senior Member
12V 50Watt LED pitten? :shocked:
Wow, een 50Watt LED? Weet je dat zeker? Want da's wel heel fors. Dat zijn meer een soort van stadium schijnwerpers...
50Watt, beetje AliExpress meting denk ik. Een normale gloeipit van 50Watt geeft niet heel veel anders licht.

Linkje naar de lampen

Misschien toch maar eens naar wat subtiels kijken zoals dit: Ledson nano. Ziet er wel belovend uit. Of toch nog maar eens naar de opticien.

Tees

Donateur
Tsja, wat betekent 50W in dit geval nou weer? Die dingeb gebruiken echt geen 50W hoor...
Lichtsterkte of -flux hebben we wat aan, maar die getallen worden zelden gegeven door prutmerken. En zelfs bij A-merken moet je er goed naar zoeken trouwens.

Slider

Forumguru
Maar waarom moeten achteruit rij lichten perse LED zijn? Je ziet ze niet eens zitten (alleen nu je er speciaal op let, want je wist het niet eens)

Ze zijn maar heel kort aan steeds, net zoals knipperlichten bv.
Dat achterlichten of koplampen LED worden gemaakt, is veel logischer. Die branden constant en elke auto rit. Maar voor deze kort gebruikte lampjes, kunnen het toch net zo goed normale lampjes zijn? Heb je meteen weer normale licht sterkte zoals het bedoeld was van Skoda.

Tees

Donateur
Ik denk dat dat nu juist al vanaf het begin het probleem is geweest: de normale halogeen lampjes geven niet genoeg licht om echt wat te zien achter de auto. Die zijn daar ook niet voor bedoeld, maar als signaal functie.
Als je meer licht wilt, zijn specifieke halogeen een optie, maar ligt LED wel meer voor de hand.

RR Vliet

Senior Member

Deze rakkers erin geklapt. Bizarre bak licht. In de regen, in het donker in de achterruit en ik zie de hele parkeerplaats. Zo fel dat ik de onderkant van de ledlamp (die rechtstreeks op de reflector van mijn pre-facelift achterlichten schijnt) heb afgeplakt met een stukje Electro tape.

Grote blij

Hier even een voor en na. Dan begrijp je ook wat ik bedoel met het aftapen van de onderkant van de lamp, die van bovenaf op de reflector schijnt.
Screenshot_20260127-204536~2.jpg
Screenshot_20260127-204524~2.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan