Mediasysteem

Eltjo

Forumguru
Evt. ben ik geïnteresseerd in deze (kale?) S3 met weinig km's en opties...?
Zo te zien zit daar een simpel systeem in zonder navi, achtercamera e.d.
Is er ook net zoals ik bij mijn S2 heb gedaan (zat een Swing radio in) een androidsysteem met handgreep achteruitrijcamera in te bouwen?
In mijn S2 gebruik ik hierop een TomTom app (4x kaarten/jaar op systeem en alleen data nodig voor file e.d. informatie), de radio, mp3/flac formaat muziek en voor telefoongesprekken.
Verder lijkt me Android auto voor de rest handig.

Heeft iemand daar voor de S3 ervaring mee?
Ga ik zaken missen die wel door het orginele systeem te bedienen zijn?

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Als je zo'n bedrag neerlegt voor een mooie S3, waarom dan niet ook wat extra neerleggen voor een Amundsen erin steken? Dat zal toch niet het niveau van werk zijn dat ik in mijn O2 had voor de retrofit, dit zal omwisselen en een stukje VCDS codering zijn, niet veel meer. Zal je met een €1000-1200 wel klaar moeten zijn, en dan is t helemaal netjes OEM.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Er staat (nu) nog een terugroepactie open voor die auto......Mogelijk heeft Pouw 'm nog niet afgemeld.
Ik ken de occasionprijzen niet, maar 20 ruggen voor een auto van 6 jaar, en zonder enige kennis van het onderhoudsverleden?

Eltjo

Forumguru
Hohohoho, zie Bericht in onderwerp 'Binnenspiegel hoger in S3 ?' https://www.skodaforum.nl/forum/i/binnenspiegel-hoger-in-s3.52483/post-1111667
Tja, het is afweging van het aantal km's, leuke opties en waar je de auto koopt.
De huidige S2 kocht ik met 147dkm met onderhoudsboekje bij een particulier. Maar die had een dieselmotor waar ik met hoge km stand vertrouwen in had en terecht, zo blijkt. Bij een moderne gedownsizede benzinemotor heb ik daar minder vertrouwen in.

De (gratis) Tomtom app bevalt me prima en de kaarten van de hele wereld zijn uptodate. Het huidige systeem was ca. €190 incl. camera en antenneversterker, excl installatie. Destijds was men ook niet tevreden over de Admundsen of Columbus systemen, dus hechtte ik bij koop van de S2 weinig waarde aan en zou ik na 10 jaar of met 15 jaar oude S2 niet veel meer aan hebben gehad.
Nu is het traag en de radio heeft geen ontvangst meer (antenne of radio..?), maar de navi en afspelen muziek werkt nog steeds prima.
Ik denk dat een origineel systeem nog steeds minimaal half jaar oude kaarten heeft (aantal jaar terug onderzoek (Consumentenbond) en moet je daar tegenwoordig geen abonnement voor afsluiten?
Verder gebruik ik wat andere Android apps die wellicht via AutoAndroid ook werken.

Ik zie zo'n origineel systeem zo'n beetje als een smart tv; geheel afhankelijk van ondersteuning van de fabrikant. Wordt een iets niet (meer) ondersteunt dan heb je pech. En dat gaat een stuk sneller dan ik het apparaat afdank.

Maar ja, wat ik nog niet weet of fout aanneem kan hier op het forum bjjgeleerd en bijgeschaafd worden.

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Hoop geld voor een auto die nieuw 30k heeft gekost..!
Het is trouwens geen Ambition, maar een Active, de absolute basisversie.
Volgens mij in NL niet geleverd en dat zal ook direct de reden zijn waarom Pouw het als een Ambition bestempeld heeft…

En nee, je kunt de unit niet zo zondermeer omsteken voor een Amundsen of Columbus, om de simpele reden dat die units uit twee delen bestaan, op twee verschillende plaatsen in/achter het dashboard.
De radio welke er nu in zit bestaat uit één deel. Ombouw kan wel, maar reken maar gauw op een kostenpost van 1.000 tot 1.500 euro.

Ik zou lekker verder zoeken!

Eltjo

Forumguru
Had nog niet eens naar de rdw site gekeken, maar de auto is mei 2025 op kenteken gezet. En het uitrustingsniveau is karig, liever een rijker uitgeruste auto en een combi. Maar opties die ik niet gebruik of waardeer zijn leuk, maar niet nodig en vaak in herstel duurder indien het stuk gaat. Nu heb ik b.v. leren interieur en elektrische verstelbare stoelen.
Dat besteed ik liever aan minder km's of evt. eerder stoppen met werken.

Het verbaasd me trouwens dat S3's rond 2019 goedkoper waren dan de mijne in 2010. Die was in NL ca. €41000; o.k. Elegance en 2.0tdi, maar dan nog...

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Die laatste 2 maanden werken zal het ook niet vanaf hangen, of wel dan?!? ;)

Karig inderdaad: ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een S3 met wieldoppen heb gezien…

Eltjo

Forumguru
Is dit wat?
Klein navi scherm...meer kilometers, iets ouder...
Ik kan morgen een afspraak maken als ik er langsrijd op weg naar huis. Anders is het 2,5 uur enkele reis.

Na 450 km met gem. van 120 km/uur en op snelweg 140 constant, nu pauze in Poznan, vandaag en morgen nog 1000 km te doen. S2 heeft naar z'n zin en rijdt lekker.

Laatst bewerkt:

hemi24

Donateur
Ziet er netjes uit, lijkt erop dat ‘ie 5 jaar in de lees heeft gelopen en huidige eigenaar er 2 jaar mee gestuurd heeft.

Beetje knullig op marktplaats gezet met DSG, handgeschakeld 7 versnellingen en andere foutjes…

Eltjo

Forumguru
Bedankt voor je reactie. De DSG-7 fout zie ik niet staan. Hoeveel types mediasystemen zijn er in de S3 gebruikt?
Ik begreep dat er vanaf model 2019 het sowieso AndroidAuto en Carplay heeft. Dat heeft deze.

Is er verder nog iets om met zo'n systeem (of auto) te checken? Of is het hardwarematig gelijk gebleven en moet er evt. de software geüpdate worden?
Gaat dat tegenwoordig via je huis-wifi of hotspot?

hemi24

Donateur
Dit is een Amundsen MIB2.5, update gaat via SD kaart (2 sleuven in dashboardkastje).
Kaartmateriaal moet je handmatig updaten door downloaden en op SD- kaart zetten.
Firmware update kun je via Rainesh of Antera verkrijgen.

EdK

Forumguru
In advertentie praten ze over 7 versnellingen en in algemeen ga je dan uit van een DSG bak
Want een handbak gaat maar tot 6 versnellingen zoals op foto
Of de verkoper ziet de achteruit ook als versnelling....??

Eltjo

Forumguru
Met het kantelen van de telefoon zie ik idd die 7-de versnelling pas ;)
Gelukkig geen vrachtwagen, dan heb je er nog meer.

pkrijgsman

Senior Member
Hij staat wel hoog in de prijs, zo lijkt me. Snelle check via de anwb zegt verkoopprijs rond de 14k. Da's nogal een verschil. Wellicht dat andere sites hogere bedragen geven?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bij een "Particuliere verkoper" die al 20 jaar op MP zit?
Bij zo'n "Particuliere verkoper" heb je na de koop geen garantie of andere rechten meer.

Bovenaan Onderaan