Mechatronic vervangen. Advies voor specialist.

deVerhuizers.nl

Actief lid
Vorige week kreeg ik plotseling in mijn octavia uit 2011 te maken met een knipperend lampje op mijn dashboard. Waar normaal de versnelling wordt aangegeven waar de DSG in staat, knipperde nu een moersleutel. Direct TVS gebeld, want daar hadden ze ook al de nieuwe software opgezet en het advies was om bij de plaatselijke dealer de auto uit te laten lezen voor de foutcodes. Hierbij bleek dat er een fout was in de hydropomp, zie bijlage. Geen idee wat het was, maar TVS gaf aan dat dit het begin van het einde was van de mechatronic...

Advies was om niet teveel te rijden en snel te laten vervangen, want als de mechatronic helemaal kapot is slaat de bak vast. Afspraak gemaakt en vervangen kost €1200... Pfff...

Nu werd ik helaas zojuist gebeld door TVS dat hij door ziekte van monteur de afspraak niet door kan laten gaan. En nog niet echt zocht heeft wanneer dit wel kan gebeuren.

Heeft iemand een advies waar ik dit ook kan laten vervangen? Liefst in de buurt van Gouda.

Ik rij nu in een huurauto, omdat ik het risico niet wilde nemen, maar als het te lang duurt, wordt dit een beetje gortig qua kosten.
 

Bijlagen

  • rps20170511_103912.jpg
    rps20170511_103912.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 63

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Beste Mensen,

Dit bericht gaat over defecte mechatronica van een 7-traps DSG, type DQ200.
Auto: VW Golf 7, 2013, 1.4 type CHPA (maar deze bak zit ook in vele Skoda’s, Seats en Audi’s).
KM-stand: 142.000
Stage 1 tuning van motor en bak door VAG Techniek in Nuenen.

Ineens wilde de bak niet meer schakelen: ik deed de pook van P naar D, maar hij bleef gewoon stationair draaien.
Op het display verscheen “storing versnellingsbak”.
Uiteindelijk afgesleept met dank aan de VW pechhulpdienst.

Foutcodes zelf uitgelezen met OBD11:
02 Transmission
Systeem omschrijving: GSG DQ200-MQB
Software nummer: 0CW300045
Software versie: 4530
Hardware nummer: 0AM927769G
Hardware versie: H43

Fouten:
P073A00 - 5e versnelling niet afstelbaar
Sporadisch
Prioriteit - 0
teller storingfrequentie - 1
Verleerteller - 255
km-Mileage - 142026 km
Motortoerental - 694.00 1/min
Motorkoppel - 920 Nm
Rijsnelheid - 255 km/h
Regelapparaattemperatuur - 215 °C
Werkelijke druk - 117.5 bar
Gaspedaalstand - 14.9 %
Status storinggeheugen - 65280
Koppeling hoofdtoestand -
ingeschakelde versnelling - GANG_UNDEFINIERT
Rijstand -
date - 2022-01-05 08:42:03

P072B00 - Achteruitversn. niet afstelbaar
Sporadisch
Prioriteit - 0
teller storingfrequentie - 1
Verleerteller - 255
km-Mileage - 142026 km
Motortoerental - 683.00 1/min
Motorkoppel - 920 Nm
Rijsnelheid - 255 km/h
Regelapparaattemperatuur - 215 °C
Werkelijke druk - 117.5 bar
Gaspedaalstand - 14.9 %
Status storinggeheugen - 65280
Koppeling hoofdtoestand -
ingeschakelde versnelling - GANG_UNDEFINIERT
Rijstand -
date - 2022-01-05 08:41:56

P084100 - Sensor 1 voor hydraulische druk versnellingsbak
Onaannemelijk signaal
Sporadisch
Prioriteit - 0
teller storingfrequentie - 1
Verleerteller - 255
km-Mileage - 142026 km
Motortoerental - 706.00 1/min
Motorkoppel - 920 Nm
Rijsnelheid - 255 km/h
Regelapparaattemperatuur - 215 °C
Werkelijke druk - 117.5 bar
Gaspedaalstand - 14.9 %
Status storinggeheugen - 65280
Koppeling hoofdtoestand -
ingeschakelde versnelling - GANG_UNDEFINIERT
Rijstand -
date - 2022-01-05 08:41:47

P189C00 - Beperkte werking
door ontbrekende drukopbouw
Sporadisch
Prioriteit - 0
teller storingfrequentie - 2
Verleerteller - 255
km-Mileage - 142026 km
Motortoerental - 691.00 1/min
Motorkoppel - 920 Nm
Rijsnelheid - 255 km/h
Regelapparaattemperatuur - 215 °C
Werkelijke druk - 117.5 bar
Gaspedaalstand - 14.9 %
Status storinggeheugen - 65280
Koppeling hoofdtoestand -
ingeschakelde versnelling - GANG_UNDEFINIERT
Rijstand -
date - 2022-01-05 08:43:30

P17BF00 - Hydropomp
Ontgrendelingsbescherming
Sporadisch
Prioriteit - 0
teller storingfrequentie - 1
Verleerteller - 255
km-Mileage - 142026 km
Motortoerental - 0.00 1/min
Motorkoppel - 920 Nm
Rijsnelheid - 255 km/h
Regelapparaattemperatuur - 215 °C
Werkelijke druk - 117.5 bar
Gaspedaalstand - 14.5 %
Status storinggeheugen - 65280
Koppeling hoofdtoestand - Neu
ingeschakelde versnelling - GANG_UNDEFINIERT
Rijstand -
date - 2022-01-05 08:58:26

Diagnose VW-dealer: Hydropomp defect => mechatronica vervangen.
Dat wordt een heel dure grap :(
Maar ik was me helaas al bewust van de zeer slechte reputatie van de DQ200 mechatronica (en ook van de koppeling).

Heeft iemand hier op het forum ervaring met deze foutcodes en/of defecte hydropomp?

En een tweede vraag: kan dit komen door de tuning? Onderdeel daarvan is namelijk een hogere koppelingsdruk om het hogere motorkoppel aan te kunnen.
Maar ik heb wel de indruk dat VAG Techniek wel weet wat ze doen, en ik beschouw mezelf als een voorzichtige rijder (maar ook eentje die bij warme motor soms ook wel even flink doortrapt :)

Vriendelijke groet,
Bas
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Hoi Hemi,

Dank voor je reactie.

Ja, die waarden vielen mij ook al op….
Ik heb een OBD11.
De storingscodes horen bij de DSG, dus ik neem aan dat die wel kloppen. Die andere waarden zijn mij ook een raadsel….
Maar goed, dat is nu niet mijn grootste probleem.

Vr. Gr. Bas
 

EdK

Forumguru
Al even met VAG Techniek zelf contact opgenomen.
Gasten daar weten wat dat betreft ook een boel en zijn zo en zo in algemeen goedkoper met hun garage prijzen....
 
Je kunt ook even bij TVS informeren, is uit de route, maar die ruilen hem om voor een gereviseerde dacht ik..

Maarja; de auto rijd nu niet. En he gaat m ook niet zelf uitbouwen.

maar ik zou zeker bij TBS/VAG Techniek of bij VAG Car service informeren wat het daar zou moeten kosten + de kosten voor transport er naar toe (gezien hij nu bij de dealer staat).
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Bedankt @EdK en @Disaster-Master !

Inderdaad, reeds met VAG techniek en VAG Carservice contact gehad. Dit zijn met TVS de logische adressen.
Zoals je al zegt, het moet wel opwegen tegen het transport van de auto met een auto-ambulance.
De VW-dealer is zelf inmiddels ook in overleg met TVS.

denken jullie dat het probleem met de hydropomp gekomen kan zijn door de hogere koppelingsdruk die met de tuning (van motor en bak, door VAG techniek) is ingesteld?
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt me onwaarschijnlijk: de verhoogde oliedruk voor de DSG die wordt ingesteld is zover ik weet marginaal hoger (niet meer dan 10-20%), dus zal de pomp wel iets meer arbeid moeten leveren, maar het hoofddoel van die hogere druk is het verminderen van de slip van de koppeling (en daarmee de levensduur van de koppeling fors vergroten).
 

hemi24

Forumguru
Leg eens uit hoe dat zit met die verhoogde druk? Volgens mij levert het pompje standaard 70 bar max. en is dat het gewoon…
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Gaat deze post (en daarna veel andere reacties) over iets heel anders dan waar TS mee begon?

Hoi @PizzaPieter ,
De TS vroeg naar goede adressen. En ik ben een inhoudelijke/technische discussie gestart.
Ik twijfelde om daarvoor een nieuw topic te starten, maar heb dit uiteindelijk toch maar niet gedaan, omdat er heel veel topics waren over de DQ200 (maar nog niet specifiek over mijn vraag).
Duidelijker zo?
Vriendelijke groet,
Bas
 
Nou volgens mij ging het bij de TS over een defecte mechatronic met hydropomp probleme en bij VW golf is dat precies t zelfde onderdeel wat defect is dus naar mijn idee gaat ut precies exact om t zelfde dus ik snap de vraag van pizzapieter niet zo en volgens mij doet vw golf t prima door er geen nieuw topic an te wagen..
 
@VW Golf 1.4 tsi DSG-7 als je het onderdeelnummer weet (of welke nummers geschikt zijn) loont het denk ik wel de moeite; het moet er dan uiteraard nog in gezet worden maar nieuw 720 euro. jong gebruikt rond de 500.

destijds moest ik voor de O3 een nieuwe lambda; origineel ruim 200 euro. Toen tweedehands voor een paar tientjes van een sloop motor wat niet meer dan 500 gelopen had. Hoe kwam dat zo vroeg ik; mij werd verteld dat productie niet stil staat; dat gaat door en overschot word gewoon weer gedemonteerd? Daarom hadden zij motoren die nauwelijks gelopen hadden. Hun gaven aan ook heel vaak zgan bakken te hebben etc. Of het waar is kan ik niet bevestigen maar dat is wat me verteld is.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan