Beste Mensen,
Dit bericht gaat over defecte mechatronica van een 7-traps DSG, type DQ200.
Auto: VW Golf 7, 2013, 1.4 type CHPA (maar deze bak zit ook in vele Skoda’s, Seats en Audi’s).
KM-stand: 142.000
Stage 1 tuning van motor en bak door VAG Techniek in Nuenen.
Ineens wilde de bak niet meer schakelen: ik deed de pook van P naar D, maar hij bleef gewoon stationair draaien.
Op het display verscheen “storing versnellingsbak”.
Uiteindelijk afgesleept met dank aan de VW pechhulpdienst.
Foutcodes zelf uitgelezen met OBD11:
02 Transmission
Systeem omschrijving: GSG DQ200-MQB
Software nummer: 0CW300045
Software versie: 4530
Hardware nummer: 0AM927769G
Hardware versie: H43
Fouten:
P073A00 - 5e versnelling niet afstelbaar
Sporadisch
Prioriteit - 0
teller storingfrequentie - 1
Verleerteller - 255
km-Mileage - 142026 km
Motortoerental - 694.00 1/min
Motorkoppel - 920 Nm
Rijsnelheid - 255 km/h
Regelapparaattemperatuur - 215 °C
Werkelijke druk - 117.5 bar
Gaspedaalstand - 14.9 %
Status storinggeheugen - 65280
Koppeling hoofdtoestand -
ingeschakelde versnelling - GANG_UNDEFINIERT
Rijstand -
date - 2022-01-05 08:42:03
P072B00 - Achteruitversn. niet afstelbaar
Sporadisch
Prioriteit - 0
teller storingfrequentie - 1
Verleerteller - 255
km-Mileage - 142026 km
Motortoerental - 683.00 1/min
Motorkoppel - 920 Nm
Rijsnelheid - 255 km/h
Regelapparaattemperatuur - 215 °C
Werkelijke druk - 117.5 bar
Gaspedaalstand - 14.9 %
Status storinggeheugen - 65280
Koppeling hoofdtoestand -
ingeschakelde versnelling - GANG_UNDEFINIERT
Rijstand -
date - 2022-01-05 08:41:56
P084100 - Sensor 1 voor hydraulische druk versnellingsbak
Onaannemelijk signaal
Sporadisch
Prioriteit - 0
teller storingfrequentie - 1
Verleerteller - 255
km-Mileage - 142026 km
Motortoerental - 706.00 1/min
Motorkoppel - 920 Nm
Rijsnelheid - 255 km/h
Regelapparaattemperatuur - 215 °C
Werkelijke druk - 117.5 bar
Gaspedaalstand - 14.9 %
Status storinggeheugen - 65280
Koppeling hoofdtoestand -
ingeschakelde versnelling - GANG_UNDEFINIERT
Rijstand -
date - 2022-01-05 08:41:47
P189C00 - Beperkte werking
door ontbrekende drukopbouw
Sporadisch
Prioriteit - 0
teller storingfrequentie - 2
Verleerteller - 255
km-Mileage - 142026 km
Motortoerental - 691.00 1/min
Motorkoppel - 920 Nm
Rijsnelheid - 255 km/h
Regelapparaattemperatuur - 215 °C
Werkelijke druk - 117.5 bar
Gaspedaalstand - 14.9 %
Status storinggeheugen - 65280
Koppeling hoofdtoestand -
ingeschakelde versnelling - GANG_UNDEFINIERT
Rijstand -
date - 2022-01-05 08:43:30
P17BF00 - Hydropomp
Ontgrendelingsbescherming
Sporadisch
Prioriteit - 0
teller storingfrequentie - 1
Verleerteller - 255
km-Mileage - 142026 km
Motortoerental - 0.00 1/min
Motorkoppel - 920 Nm
Rijsnelheid - 255 km/h
Regelapparaattemperatuur - 215 °C
Werkelijke druk - 117.5 bar
Gaspedaalstand - 14.5 %
Status storinggeheugen - 65280
Koppeling hoofdtoestand - Neu
ingeschakelde versnelling - GANG_UNDEFINIERT
Rijstand -
date - 2022-01-05 08:58:26
Diagnose VW-dealer: Hydropomp defect => mechatronica vervangen.
Dat wordt een heel dure grap
Maar ik was me helaas al bewust van de zeer slechte reputatie van de DQ200 mechatronica (en ook van de koppeling).
Heeft iemand hier op het forum ervaring met deze foutcodes en/of defecte hydropomp?
En een tweede vraag: kan dit komen door de tuning? Onderdeel daarvan is namelijk een hogere koppelingsdruk om het hogere motorkoppel aan te kunnen.
Maar ik heb wel de indruk dat VAG Techniek wel weet wat ze doen, en ik beschouw mezelf als een voorzichtige rijder (maar ook eentje die bij warme motor soms ook wel even flink doortrapt
Vriendelijke groet,
Bas