Mechatronic kapot na 4 maanden aankoop

Deboer88

Nieuw lid
Beste leden,
Ik heb even jullie advies nodig.
Op 20 maart heb ik een skoda kodiaq aangekocht met bouwjaar 2020. 99.000 op de teller.
In juli is de megatronic kapot gegaan.
Reparatiekosten: 2000
De garage waar ik de skoda heb gekocht geeft aan dat dit niet valt onder de wettelijke garantie en non conformiteit en wil niks vergoeden. Dit lijkt me heel sterk en ik ga me ook juridisch laten adviseren. Maar iemand ervaring met een soortgelijk iets?

Groetjes
De Boer

canth

Actief lid
Welkom! Dat is een slechte ervaring zeg. Mij lijkt dat de mechatronic zeker onder garantie valt. Zaken die mogelijk niet onder garantie vallen zijn slijtage onderdelen (remschijven, banden), maar een versnellingsbak lijkt mij daar wel bij te horen. Heb je Bovag garantie of alleen maar de standaard dealer garantie? Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar wens je wel veel succes!

ertromp

Forumguru
Onder welke voorwaarden is de auto destijds gekocht?
Met Bovag garantie of anderzins?
En is/was de auto onderhouden geweest bij aankoop?

Tees

Donateur
T regent de laatste tijd wel kapotte mechatronicas hier...

Lastige zaak dit. E.e.a. hangt idd veel af van de voorwaarden waaronder je dit gekocht hebt. BOVAG garantie geeft je al veel meer kans om iets voor elkaar te krijgen dan alleen de basis non-conformiteit / 'wettelijke garantie'. Als je het van die laatste moet hebben, dan wordt t een twijfelgeval. 100k km en 5 jaar is niet heel lang voor een mechatronica, maar helaas ook geen uitzondering dat ie dan al de geest kan geven.

Geentijdvoor

Nieuw lid
Hier precies hetzelfde, maar dan aankoop in april en defect in augustus.

Krijg nu aanbod van verkopend autobedrijf:
Kosten €4500. Beiden de helft betalen.

@Deboer88 Jij al nieuws? Ik heb rechtsbijstand bericht. Ben benieuwd hoe dit valt binnen de wettelijke garantie.

Tees

Donateur
€4500 voor alleen een mechatronica vervangen is met een vork schrijven. Op die manier kan ik ook wel 50/50 aanbieden...

Geentijdvoor

Nieuw lid
Ik ben enorm benieuwd wat de rechtsbijstand verzint.

Want ik heb niet het hele ding in 4 maanden versleten. Dus dat was al grotendeels zo toen ze de auto aan me verkochten.

Denk ik dan…

Ik hou jullie op de hoogte.

leon-cupra

Forumguru
je kan het ook 'versleten' hebben op 4 maanden tijd ... maja, volgens de NL-wet is het ook aan de verkoper in het eerste jaar om dit te bewijzen ... dus hele grote kans dat de verkoper aan het kortste eind zal trekken, maja, als hem nu als vervelend doet ... tja, dat worden veel "leuke" telefoontjes, mails, bezoeken ... :pieker:

skodamichael

Senior Member
Hier tijdens de vakantie ook problemen gehad met de dsg. De dsg ging in noodprogramma en de r 2 4 6 waren niet meer beschikbaar.
Foutcode p0805 en dat zou de positie Sensor van de 2e koppeling zijn dus de mechatronic.
Na 1uurtje geparkeerd te hebben deed de dsg het weer normaal en na 50km geen brandende lampjes meer. De skoda dealer in Oostenrijk heeft de foutcodes gereset (ik heb wel op papier wat de foutcodes waren) Nu zo'n 2500 km verder zijn er geen problemen of foutcodes geweest. De auto hebben we nu 5 maanden en nog 7 maanden garantie de garage heeft nog vakantie tot de 23e daarna nemen ze contact op met me. Maar ik denk dat ze weinig voor me kunnen/zullen gaan doen aangezien alles weer werkt als voorheen en er geen foutcodes meer komen.(je kan moeilijk dingen gaan vervangen als er nu geen probleem is)
Hier gaat het om een superb 2.0 tsi 4x4 272pk uit 2019 met bijna 39000km op de teller.
Zou mijn mechatronic ook richting het einde gaan of heb ik op vakantie gewoon pech gehad en zal het wel los lopen? Ik hoop natuurlijk het laatste of dat deze anders alsnog kapot gaat in de resterende garantie periode.(bovag)
De problemen die ik allemaal lees over de dsg daar word ik samen met vele andere in iedergeval niet blij van.

Bovenaan Onderaan