Mechatronic kapot 4 maanden na aankoop

Deboer88

Nieuw lid
Beste leden,
Ik heb even jullie advies nodig.
Op 20 maart heb ik een skoda kodiaq aangekocht met bouwjaar 2020. 99.000 op de teller.
In juli is de megatronic kapot gegaan.
Reparatiekosten: 2000
De garage waar ik de skoda heb gekocht geeft aan dat dit niet valt onder de wettelijke garantie en non conformiteit en wil niks vergoeden. Dit lijkt me heel sterk en ik ga me ook juridisch laten adviseren. Maar iemand ervaring met een soortgelijk iets?

Groetjes
De Boer

canth

Actief lid
Welkom! Dat is een slechte ervaring zeg. Mij lijkt dat de mechatronic zeker onder garantie valt. Zaken die mogelijk niet onder garantie vallen zijn slijtage onderdelen (remschijven, banden), maar een versnellingsbak lijkt mij daar wel bij te horen. Heb je Bovag garantie of alleen maar de standaard dealer garantie? Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar wens je wel veel succes!

ertromp

Forumguru
Onder welke voorwaarden is de auto destijds gekocht?
Met Bovag garantie of anderzins?
En is/was de auto onderhouden geweest bij aankoop?

Tees

Donateur
T regent de laatste tijd wel kapotte mechatronicas hier...

Lastige zaak dit. E.e.a. hangt idd veel af van de voorwaarden waaronder je dit gekocht hebt. BOVAG garantie geeft je al veel meer kans om iets voor elkaar te krijgen dan alleen de basis non-conformiteit / 'wettelijke garantie'. Als je het van die laatste moet hebben, dan wordt t een twijfelgeval. 100k km en 5 jaar is niet heel lang voor een mechatronica, maar helaas ook geen uitzondering dat ie dan al de geest kan geven.

Geentijdvoor

Nieuw lid
Hier precies hetzelfde, maar dan aankoop in april en defect in augustus.

Krijg nu aanbod van verkopend autobedrijf:
Kosten €4500. Beiden de helft betalen.

@Deboer88 Jij al nieuws? Ik heb rechtsbijstand bericht. Ben benieuwd hoe dit valt binnen de wettelijke garantie.

Geentijdvoor

Nieuw lid
Ik ben enorm benieuwd wat de rechtsbijstand verzint.

Want ik heb niet het hele ding in 4 maanden versleten. Dus dat was al grotendeels zo toen ze de auto aan me verkochten.

Denk ik dan…

Ik hou jullie op de hoogte.

leon-cupra

Forumguru
je kan het ook 'versleten' hebben op 4 maanden tijd ... maja, volgens de NL-wet is het ook aan de verkoper in het eerste jaar om dit te bewijzen ... dus hele grote kans dat de verkoper aan het kortste eind zal trekken, maja, als hem nu als vervelend doet ... tja, dat worden veel "leuke" telefoontjes, mails, bezoeken ... :pieker:

skodamichael

Senior Member
Hier tijdens de vakantie ook problemen gehad met de dsg. De dsg ging in noodprogramma en de r 2 4 6 waren niet meer beschikbaar.
Foutcode p0805 en dat zou de positie Sensor van de 2e koppeling zijn dus de mechatronic.
Na 1uurtje geparkeerd te hebben deed de dsg het weer normaal en na 50km geen brandende lampjes meer. De skoda dealer in Oostenrijk heeft de foutcodes gereset (ik heb wel op papier wat de foutcodes waren) Nu zo'n 2500 km verder zijn er geen problemen of foutcodes geweest. De auto hebben we nu 5 maanden en nog 7 maanden garantie de garage heeft nog vakantie tot de 23e daarna nemen ze contact op met me. Maar ik denk dat ze weinig voor me kunnen/zullen gaan doen aangezien alles weer werkt als voorheen en er geen foutcodes meer komen.(je kan moeilijk dingen gaan vervangen als er nu geen probleem is)
Hier gaat het om een superb 2.0 tsi 4x4 272pk uit 2019 met bijna 39000km op de teller.
Zou mijn mechatronic ook richting het einde gaan of heb ik op vakantie gewoon pech gehad en zal het wel los lopen? Ik hoop natuurlijk het laatste of dat deze anders alsnog kapot gaat in de resterende garantie periode.(bovag)
De problemen die ik allemaal lees over de dsg daar word ik samen met vele andere in iedergeval niet blij van.

Geentijdvoor

Nieuw lid
Zoals leon-cupra al zo ongeveer meldt: Rechtsbijstand meldt dat de kosten, volgens de regeling non-conformiteit, voor het autobedrijf zijn. Als de problemen binnen 12 maanden ontstaan, mogen we er, vanuit de wet, vanuit gaan dat het probleem er al vanaf het begin zit. Tenzij de verkoper kan bewijzen dat het door onze schuld is ontstaan.
Dus ja, let the gezellige gesprekken begin!

Slider

Forumguru
De garage waar ik de skoda heb gekocht geeft aan dat dit niet valt onder de wettelijke garantie en non conformiteit en wil niks vergoeden.
Wat je hier tussen de regels lees, is dat er dus geen Bovag (of andere) garantie is gekozen. Anders gooi je het niet meteen op deze wettelijke garantie natuurlijk.

Als de problemen binnen 12 maanden ontstaan, mogen we er, vanuit de wet, vanuit gaan dat het probleem er al vanaf het begin zit.
Maart > Juli is 5 maanden dus mee gereden grof gerekend, ben benieuwd hoeveel km's er in die tijd zijn bij gekozen.

Recent hadden we dit topic.
Ik begrijp dat er een enorm prijs verschil zit in deze 2 auto's, maar ook hier deed de rechtsbijstand niets en was het een verloren zaak vanaf de start helaas. Ik hoop dat het hier wel lukt, auto zal een stuk meer hebben gekost van die Yeti.

MarcoO2

Forumguru
Reken je niet te rijk hoor, de jurisprudentie in dit soort zaken is enorm wisselend. De enkele stelling van je adviseur dat er de eerste 12 maanden sprake is van omgekeerde bewijslast is correct, maar dat is maar een beperkt deel van het hele verhaal. De verkoper moet een product leveren wat aan de koop beantwoord, en dat heeft’ie ook gedaan. Je hebt er immers bijna een half jaar probleemloos mee gereden en een onbekend aantal kilometers op de teller erbij gezet. En als je de auto zonder garantie en zonder aankoopkeuring hebt gekocht, werkt dat ook niet in je voordeel.

Dus ja, je hebt recht op een conform product, maar dat wil niet zeggen dat je alles wat je in 12 maanden tegenkomt op de verkoper af kunt wentelen. Je koopt immers een slijtage- en gebruiksgevoelig product, en daarbij hoort dat je kapotte onderdelen moet accepteren.

Persoonlijk zou ik eerder mijn kaarten zetten op een gesprek gericht op een sam-sam-oplossing dan op een ontmoeting bij de rechter, want dat kan je makkelijk een verdubbeling van ke kostenplaatje opleveren.

leon-cupra

Forumguru
Kan je in die optiek als onderhandelaar 95% van de garantiegevallen afwimpelen, @MarcoO2 ? “Je auto deed het op het moment van afleveren .. dus we hebben jou een deugdelijk product afgeleverd.Klaar is Kees” ???

SuperBeeb

Forumguru
Buurman kocht (via NL bedrijf) geïmporteerde Seat Taracco met 70k op de teller.
Al na een half jaar (bij 77k km) problemen met de bak. Bakolie bleek niet bij 60k te zijn vervangen, wat wel in de papieren van de Duitse verkoper stond.
Uiteindelijk is de hele bak vervangen. Garage heeft de volledige kosten (10k) voor z'n rekening genomen, waaronder vervangende Taracco voor de vakantie. Was hun duurste garantiegeval ooit.

MarcoO2

Forumguru
Kan je in die optiek als onderhandelaar 95% van de garantiegevallen afwimpelen, @MarcoO2 ? “Je auto deed het op het moment van afleveren .. dus we hebben jou een deugdelijk product afgeleverd.Klaar is Kees” ???
Nee, dat ook weer niet. Het draait altijd om het totale feitencomplex, dat maakt de jurisprudentie ook ze verdeeld. Wat mocht je verwachten, wat heeft de verkoper meegedeeld, hoe oud is de auto, wat zijn bekende gebreken, heb je een proefrit gemaakt, heb je ene keuring laten uitvoeren, heb je met of zonder garantie gekocht, ben je duidelijk geweest over de eisen, wat gaat er kapot, is dat wel of geen slijtageonderdeel en mocht je dat wel of niet verwachten, en zo kan ik nog wel even doorgaan ;)

in het voorbeeld van @SuperBeeb hiervoor helpt het natuurlijk enorm dat de door de verkoper gedane toezegging onjuist bleek te zijn.

Tees

Donateur
@MarcoO2 geeft helder weer hoe de jurisprudentie in elkaar zit. Maar in de praktijk komt het overgrote merendeel van de zaken niet voor een rechter. Veel verkopers staan in eerste instantie afwijzend tegenover een garantie aanspraak, maar als de rechtsbijstandverzekering een belletje doet of brief stuurt, wil dat soms de zaken opeens veranderen. Want een verkoper heeft ook geen zin in een juridische procedure, dat kost hem ook geld en tijd. Maar net zo goed kan een verkoper er juist geharder in komen te zitten door zo'n stap.

Met andere woorden: er is van alles mogelijk

Bovenaan Onderaan