MDI in Fabia Greenline

paulus474

Senior Member
Geen idee of het onderwerp hier thuis is, maar ik vroeg me af wie er allemaal MDI in zijn nieuwe Fabia heeft zitten en hoe de ervaringen hiermee zijn?
Ikzelf heb vandaag geprobeerd een USB stick met ongeveer 800 muzieknummers onderverdeeld in submappen (Artist A, Artist B, Artist C etc. en vervolgens in Artist A bijvoorbeeld een folder met ACDC, Abba etc.) te openen, maar dit duurde ongeveer 15 minuten.
Wanneer de auto van het contact gaat en je de auto vervolgens weer in contact zet, dan moet de MDI weer helemaal opnieuw initialiseren wat dus opnieuw 15 minuten duurt (er zit helaas geen intern geheugen of iets dergelijks in de Fabia ingebouwd).
Ik las in de handleiding dat een map maximaal 1000 nummers kan bevatten.
Heb dus nog geen idee hoe ik het beste de nummers in submappen kan onderverdelen. Losse mp3's zijn niet zo makkelijk in het geval van "even" een nummertje opzoeken (dan zou je door bijvoorbeeld 800 losse muzieknummers moeten scrollen...).
Ben benieuwd hoe andere mensen het "probleem" met teveel muzieknummer hebben opgelost...
 

erik2907

Actief lid
@Paulus474

Ik heb geen problemen met mijn iPod en iPhone! Je moet even weten hoe je door de mappen kunt bewegen met de toetsen van de radio en dan is het simpel! Daarnaast heb ik ook BT en bedien ik de nummers via de iPhone of iPod zoals je dat ook normaal doet! Perfect gewoon!
 

Ron467

Actief lid
De ipod van mijn dochter en iphone van mijn zoon doen het gewoon goed. (maar ja die gaan eigenlijk niet zo vaak mee) en die heb ik zelf niet....
Ik ben de PC man, dus USB. Helaas het andere kabeltje voor USB stick nog niet echt kunnen proberen want ik heb alleen nog maar oude stickies en je hebt USB2 nodig (en de oude stickies las hij inderdaad niet).
Op de radio zelf kan je vanalles doorbladeren, met de stuurbediening is alles veel sumierer.
Maar vanavond lekker hard een gewone CD gedraaid, prachtig geluid!:680:
 

paulus474

Senior Member
@Paulus474

Ik heb geen problemen met mijn iPod en iPhone! Je moet even weten hoe je door de mappen kunt bewegen met de toetsen van de radio en dan is het simpel! Daarnaast heb ik ook BT en bedien ik de nummers via de iPhone of iPod zoals je dat ook normaal doet! Perfect gewoon!
Hmm, bij een iPod werkt het dus wel gewoon goed.
Bij een USB-stickje ben ik dus niet echt tevreden.
Zal dus een andere oplossing moeten vinden...
 

EdK

Forumguru
Voor er verwarringen gaan komen tussen Ipod en USB even een vraag
Het bladeren op je Ipod word zoals ik nu lees gedaan met de Ipod zelf dus in zijn eigen menu !!??
En de USB wordt puur gelezen vanaf de radio zelf, dus daar zou het snelheidsverschil dus kunnen zitten

Want asl ik in de Ipod al een x aantal nummers selecteer voor afdraaien, dan is het enige wat gebeurt dat de Ipod een nummer aanbied en doorzet.
En met de USB zal de radio de MP3 om moeten zetten naar geluidssignalen (rekenwerk)
 

woozie

Actief lid
ik heb met de USB-stick eigenlijk nergens last van.
het is een stick van 4 GB en het laden duurt hoog uit een seconde of 15.
daarnaast gaat ie gewoon door waar ie gestopt is als je 'm weer aan zet.
misschien moet je eens een ander stickje proberen?

ik had hetzelfde eens met een usb-stick in een jvc autoradio.
sommige usb-sticks gingen wel door waar ie was gebleven, andere niet
 

erik2907

Actief lid
Voor er verwarringen gaan komen tussen Ipod en USB even een vraag
Het bladeren op je Ipod word zoals ik nu lees gedaan met de Ipod zelf dus in zijn eigen menu !!??
En de USB wordt puur gelezen vanaf de radio zelf, dus daar zou het snelheidsverschil dus kunnen zitten

Want asl ik in de Ipod al een x aantal nummers selecteer voor afdraaien, dan is het enige wat gebeurt dat de Ipod een nummer aanbied en doorzet.
En met de USB zal de radio de MP3 om moeten zetten naar geluidssignalen (rekenwerk)

Nee, je bladert niet op de iPod door de muziek.

Er zijn twee mogelijkheden:

Als je MDI hebt aangeschaft en de iPhone / iPod aansluit op de MDI dan kun je alleen via de radio door de iPhone / iPod bladeren. De radio neemt deze dan over!
Als je ook de telefoon voorziening via Bluetooth (BT) hebt aangeschaft dan heb je als extra mogelijkheid om de muziek van je iPod / iPhone via BT af te spelen. Voorwaarde is wel dat je op de iPod / iPhone wel BT hebt en activeert. Gebruik je deze optie, dan kun je wel op je iPhone / iPod door de muziek heen scrollen en niet via je radio. Indien je BT gebruikt dan de iPod / iPhone niet aansluiten op de MDI. Het spul raakt dan in het warretje :)!

Ik hoop dat dit duidelijk is?

Wat de USB stick betreft, misschien een software probleem van de USB stick? Versie USB 1.0 / USB 2.0?
 

Ron467

Actief lid
klopt, ipod via radio te bedienen.

USB 2 is nodig (zie boekje radio) en dan heb je nog zeer veel verschil met lees en schrijfsnelheden. Heel veel (goedkopere) hebben slechts een lees snelheid van 11 MB/s of minder.:biggthumpdown:

Hoop er morgen een aan te schaffen van >30 MB/s leessnelheid:xyxthumbs:
 

EdK

Forumguru
Ron467: Ik denk inderdaad dat je het in de leessnelheid van de USB stick en de grote mbt opslag capaciteit het moet zoeken.
Een andere verklaring zou ik ook niet weten.
Maar lijkt me nu ook beter om 2 stick van 4Gb te nemen dan 1 van 8Gb.
Minder groot dus vlugger iets gevonden.
 

stradje

Actief lid
Ik heb een compact 16GB-schijfje op USB aangesloten en dat werkt prima. In zo'n 10-15 seconden is de MDI geinitialiseerd en speelt hij verder waar hij gebleven was. Geluidskwaliteit is prima of het nu WMA of MP3 bestanden zijn.

Ik heb de mappen in 3 niveaus georganiseerd: 1e niveau: pop, jazz, klassiek, e.d.; 2e niveau binnen bijv. jazz: vrouwen, mannen, groepen, verzamel; 3e niveau de individuele albums. Op die manier kun je toch nog vrij snel je weg vinden in een verzameling van >300 albums. Wat ik wel jammer vind is dat playlists en shuffle niet worden ondersteund (of ik heb die nog niet kunnen vinden).

Maar over het algemeen ben bijzonder tevreden over de Swing radio. Het is met afstand de beste autoradio die ik ooit heb gehad. Ik heb nu prima ontvangst in gebieden waar het vroeger altijd begon te kraken.
 

paulus474

Senior Member
Ik heb een compact 16GB-schijfje op USB aangesloten en dat werkt prima. In zo'n 10-15 seconden is de MDI geinitialiseerd en speelt hij verder waar hij gebleven was. Geluidskwaliteit is prima of het nu WMA of MP3 bestanden zijn.
Ik neem aan dat er op die 16 GB ook veel nummers staa?
Mag ik vragen wat voor een schijfje dat is (wat voor merk, waar te koop en voor hoeveel euro's)? Klinkt nl. als DE perfecte oplossing!!!
 
@Paulus474

Ik heb geen problemen met mijn iPod en iPhone! Je moet even weten hoe je door de mappen kunt bewegen met de toetsen van de radio en dan is het simpel! Daarnaast heb ik ook BT en bedien ik de nummers via de iPhone of iPod zoals je dat ook normaal doet! Perfect gewoon!

Ik heb een bluethooth met Amundsen navigatie. De bluethoot kan geen verbinding maken met mijn Iphone. Wel kan die verbinding maken met Nokia en Samsung mobiele telefoons. De Nokia en Samsung kan ik wel bedienen met de navigatiescherm. Bijv: bladeren in het teleefoonboek, laaste gekozen nummers enz. Moet er een nieuwe software geprogrammeerd worden, door de dealer om gebruik te kunnen maken van de Iphone?
 

erik2907

Actief lid
Ik heb een bluethooth met Amundsen navigatie. De bluethoot kan geen verbinding maken met mijn Iphone. Wel kan die verbinding maken met Nokia en Samsung mobiele telefoons. De Nokia en Samsung kan ik wel bedienen met de navigatiescherm. Bijv: bladeren in het teleefoonboek, laaste gekozen nummers enz. Moet er een nieuwe software geprogrammeerd worden, door de dealer om gebruik te kunnen maken van de Iphone?

BT ingeschakeld op je iPhone bij Instellingen --> Algemeen --> Bleutooth?
 

stradje

Actief lid
Ik neem aan dat er op die 16 GB ook veel nummers staa?
Mag ik vragen wat voor een schijfje dat is (wat voor merk, waar te koop en voor hoeveel euro's)? Klinkt nl. als DE perfecte oplossing!!!
Sorry, zie je post nu pas.
Het een kleintje van Freecom van een type dat inmiddels niet meer wordt geleverd, maar volgens mij zou je OK moeten zijn met iedere 2,5" USB2 schijf. Ik heb gisteren nog even meegeteld tijdens tijdens de initialisatie. Als het vijf tellen zijn voordat hij begint te spelen is het veel.

Misschien heeft de duur van de initialisatie naast de leessnelheid ook te maken met de wijze waarop je de mapstructuur hebt ingericht.

Overigens staat die 16GB uiteraard nokkie-nokkie vol. Ideaal: alle smaken van de hele familie staan erop.
 

Ron467

Actief lid
Ik gebruik een 120 GByte Samsung S1 1,8" usb schijf en initialisatie duurt nog geen minuut. Snelheid van het USB apparaat is dus van groot belang. Staat nu ruim 100 GByte aan muziek op.


Zoooo kan je lekker bladeren via je radio, of weet je alles ongeveer wat eropstaat?:smiley29:

Gisteren een 4 GB stikkie gekocht (OCZ ATV 4GB, 34 MB/s lezen en 15 MB/s schrijven)) , voor €12,-
Echt ideaal, binnen de seconde geinitialiseerd en verder waar hij gebleven was. Ook hier kan je best veel nummers op kwijt, en als het voor een vakantie nog niet genoeg is, dan kan je ´m zo overschrijven vanaf de laptop of zo.:aangenaam:
 

paulus474

Senior Member
Logische indeling zal inderdaad helpen.
Maar kunnen de mensen met een harde schijf misschien bevestigen dat het mogelijk is om de muzieknummers onder te verdelen in submappen: Artist A, Artist B, Artist C etc. en vervolgens in Artist A bijvoorbeeld een folder met ACDC, Abba etc., of zou dit teveel gevraagd zijn (voor 10 GB aan muziek bijvoorbeeld)?
Bedankt!
 

erik2907

Actief lid
Logische indeling zal inderdaad helpen.
Maar kunnen de mensen met een harde schijf misschien bevestigen dat het mogelijk is om de muzieknummers onder te verdelen in submappen: Artist A, Artist B, Artist C etc. en vervolgens in Artist A bijvoorbeeld een folder met ACDC, Abba etc., of zou dit teveel gevraagd zijn (voor 10 GB aan muziek bijvoorbeeld)?
Bedankt!

Zie gebruiksaanwijzing autoradio!
 

paulus474

Senior Member
???
Daar staat niet veel in hoor.
Alleen dat je 1000 nummers per submap kan storen en dat hoe ingewikkelder je mapstructuur is, hoe langer de laadtijd wordt.
Dat lijkt me dus logisch. Maar wat ik me gewoon afvraag is of met de door mij voorgestelde structuur de laadtijd nog acceptabel is (wellicht hebben anderen ervaring met een door mij voorgestelde mapstructuur).
En dat staat niet in het instructieboekje....
 
Bovenaan Onderaan