Mazda2/Toyota Yaris Hybrid

JeSko

Forumguru
Krampachtig houd ik mij vast aan het verleden,

"Vroeger" was alles namelijk beter, en zeker de auto's, ze zijn gestopt met goede auto's te maken midden van de jaren "tens", mijn Superb had alles maar niets teveel, moderne auto's zijn te gecompliceerd en te storingsgevoelig etc etc etc... Ik sta inmiddels wel een beetje bekend als criticus van de moderne auto, i know.

En dan gooien ze als vervangwagen net zo'n nagelnieuw auto'tje naar je hoofd dat werkelijk alles heeft wat ik zo verfoei, lane assist, automaat, crash assist, touchscreen, goedkope piano lak! Maar ook, een mooi HUD dat alles voor je projecteert ( veilig en mooi ) zetel + stuurwielverwarming, full kessy, sportieve stoelen en als kers op de taart een naadloze hybride aandrijving.

Het rijden en de opties:

Na 5 km ben ik eigenlijk al helemaal om, wat is dit relaxed zeg.. ja ik geef het argwanend een beetje uit handen, en ik heb nog vaak de neiging naar mijn schakelpook te grijpen, en ja... het rijden met één voet voelt even onnatuurlijk, maar tegelijkertijd wel heeeeel relaxed. Zeker nadat ik mijn bijna dagelijkse route in en rond Meerhout/Geel/Mol weer eens moet doen, waar je meer file rijd dan je lief is. Drie centrumdorpen die hopeloos dichtgeslibt zijn door een teveel aan verkeer en waar het langzaamaan overal zone 30 is. Ik ben bijna uit het centrum en ik kom dan aan de eerste verbindingsweg waar je even 70 mag, ik besluit eens te testen hoe vlot het karretje van 30 naar 70 gaat, dat gaat verbazend rap! Als je hem echt op zijn staart duwt schiet de 1.5 driecilinder benzine motor even mee aan de gang, waardoor je instant koppel hebt icm de elektro motor, dit samen perst 116 pk uit het blokje en dat is ruim voldoende! Deze overgang gaat trouwens ongemerkt, het enige wat verraad dat de driepitter meedoet is even een kleine grom, maar aan de aandrijving merk je niks, naadloos.

Opmerkelijk vond ik ook dat wanneer ik het gas terug losliet en de ACC het werk liet doen, of mijn voet stabiel hield, de auto volledig elektrisch rijd tot 70 km/h, dwz dat met mijn gebruik ik praktisch een hele week bijna uitsluitend elektrisch kan rijden. Dit is geen plug in, dus wanneer de batterij leeg dreigt te lopen, zal de benzine motor zowiezo mee aan de gang gaan, ook met coasten laad de batterij bij, net als remmen en afremmen op de aandrijflijn, heerlijk! Zo merkte ik dat de batterij altijd wel ergens tussen 25-80% geladen blijft, wellicht dat autosnelweg de batterij 100% oplaad, maar daar heb ik hem niet kunnen testen.

Handig is ook dat de auto drie modi heeft, zijnde full benzine, full ev, of auto, bij die derde kiest de auto zelf de optimale aandrijving en krachtsverdeling, en daar heb ik hem ook laten staan, dat doet de auto namelijk perfect, meer instant vermogen wanneer je het vraagt, minder wanneer je het niet nodig hebt.

De lane assist heb ik uitgeschakeld, dat gaat namelijk met één druk op de knop, stoorde het me? Neen niet echt, enkel het gepiep als je eens wat dicht bij en volle lijn komt omdat je één van de talloze putten in onze wegen wilt ontwijken vond ik onnodig, een perfecte lijn aanhouden is in België namelijk niet altijd mogelijk, één keer voelde ik het stuur ook zelf ingrijpen, wederom waar dat niet nodig was, maar het voelde niet opdringerig, eerder "gebiedend". De HUD is fenomenaal, je krijgt alles mee zonder dat je je ogen van de weg haalt, doodzonde dat onze 3 er niet is met uitgerust.

Handig is ook het snelle draadloze laadstation voor je smartphone, deze laad onze smartphones razendsnel bij, altijd handig onderweg. De bluetooth werkt zelfs zo goed, dat mijn vrouw haar telefoon ( die ze binnen vergeten was ) verbinding bleef maken tot we bijna de straat uit waren, toen de muziek na 250 meter begon te haperen besefte we pas dat we terug moesten. Verbinden gaat ook telkens snel en zonder moeite, instappen= verbonden. Kessy is een plezier, hand op de deur en de auto is al open, hand op de kofferklep dan gaat hij ook open, de spiegels sluiten en openen dan ook telkens automatisch. Gewoon handig.

Uitrusting en prijzen:

30.000 Euro (Belgische prijs) afgerond bezorgd je een auto met alles op een aan, een SMAK geld voor een B-segmenter, die weliswaar volledig afgeladen vol zit, maar toch. De instapper Pure kost je al zo'n 20.000, dan heb je centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen vooraan, automatische airco, een mooi 7-inch display en een audiosysteem compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Ook adaptieve cruisecontrol komt al met dit startpakket mee. Er zijn 3 trimlevels beschikbaar, de pure, agile en degene die wij meehadden, select. De agile voegt nog een achteruitrijcamera, lichtmetalen 15" wielen, elektrisch bedienbare achterruiten, en met leder beklede versnellingspook en stuur toe. Deze zal je snel 24.000 euro kosten. De select op zijn beurt komt met 16 inch wielen, full led koplampen plus mistlampen, sfeerverlichting in het dashboard, heads up display, parkeersensoren vooraan, en dual zone airco, deze zet je bijna 30.000 euro terug. Let wel, dit zijn prijzen die variëren van land tot land, en van periode tot periode, de prijzen dateren namelijk al van Januari en zullen ongetwijfeld weer wat hoger liggen inmiddels. Slik...

Praktisch aspect:

Ja het is een B-segmenter, dus het is kleiner dan wat we gewend zijn, en toch... We komen hierin weinig te kort, ik ben 1.78, mijn vrouw idem, de kleinste (3.5j) zit nog in een echte kinderstoel, de oudste (6j) zit al op een boosterzitje. Als ze willen stoten ze natuurlijk met hun voetjes tegen de stoelen, maar ze kunnen hun beentjes goed laten hangen, ook het plaatsen van de stoelen ging vlot, ik krijg ze erin en er weer uit zonder de bekleding of de deurstijlen te molesteren. De voorgemaakte isofix punten zijn heerlijk praktisch, gedaan met het beschadigen van de bekleding daar, die bekleding hadden we trouwens wel beschermd met enkele dikke doeken, just in case.

Voor echt grote gezinnen, wat de meeste leden hier toch zijn, gaat dit formaat echter niets zijn, tot 1.80 met twee kleine kinderen gaat prima, alles daarboven word heel moeilijk. Het koffertje op zijn beurt is 286 liter groot ( of klein ), maar is door zijn simpele box vorm handig zat om zelfs onze boodschappen in kwijt te kunnen, groots inkopen voor een gezin van vier moet je er niet mee doen, dat word proppen, maar iets minder kan prima.

Eindconclusie:

Vandaag gaat hij terug en ja, dat vind ik moeilijk, zeker het automaat rijden en het hybride verhaal past beter bij me dan ik ooit had kunnen dromen, ik heb er zo'n 75 km all in met gereden deze week en ik ben gewoon meer ontspannen dan anders, voor mijn gebruik is deze auto perfect,
voor mijn portemonnee jammer genoeg niet. 24-30.000 is boven mijn kunnen, en lenen voor een auto zal ik nooit doen, dus dan houd het op. Stiekem heb ik de Mazda leasing eens bekeken, en dan kwam ik, all in, op zo'n 380 euro per maand, wat omgerekend 4560 euro per jaar is, daar zit dan wel alles in, onderhoud, banden, verzekering, enkel de benzine betaal je zelf uiteraard. Nog daarover, die kost zou heel laag liggen, de tank was vol en dat is ze nu eigenlijk nog zo goed als, ondanks dat we er gezamenlijk 100 km met gedaan hebben, het opgegeven verbruik is 3.8 liter en dat geloof ik best ( zonder er al te hard met bezig te zijn ). Goedkoop rijden dus, al vind ik maandelijks bijna 400 neertellen teveel van het goede voor mij persoonlijk.

Al bij al was dit een super fijne ervaring, hoe betrouwbaar het is is afwachten, maar gezien het feit dat dit een auto is van de koningen der hybriden Toyota, verwacht ik dat ook dat wel snor zit.

Pluspunten en eindcijfer:

- zuinig, goedkoop in houderschap en onkosten, lage maandelijkse lasten
- dik in de opties
- naadloze hybride lijn icm vlotte versnellingsbak
- mooie verschijning ( vind ikzelf)
- ideale stadsauto die zich ook op groter terrein staande houd

Minpunten

- duur in aanschaf
- geen plug in ( wat voor vele wel een dingetje zal zijn )
- te klein voor een wat groter gezin

Eindcijfer 8.9/10
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Ik vind het leuk om te lezen hoe je het deze dagen hebt ervaren.
De aandrijflijn is mij niet onbekend, de bediening van alles op je scherm enzo is zoals ik het lees wel een stuk vooruit gegaan.
Zeer zeker een leuk modelletje, alleen vind ik de standaard wielen te klein/smal voor met name de achterkasten.
Die dikke billen achter mogen best wat verder worden opgevuld ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Goed verhaal @JeSko , mooi om te zien hoe je je eigen mindset ter discussie durft te stellen.

Maar eh... vind je autowassen zó leuk dat je zelfs vervangend vervoer na 75 km rijden al gaat wassen? ;)
 

leon-cupra

Forumguru
Mooie review … zou nu wel eens een review willen lezen van jou over EV rijden … zal nu ook wel anders zijn dan hiervoor :D
Maar eh... vind je autowassen zó leuk dat je zelfs vervangend vervoer na 75 km rijden al gaat wassen? ;)
Is toch gewoon een kwestie van respect. Heb je de wagen vuil gemaakt, lever je hem terug proper in. (Op voorwaarde dat je hem ook proper ontvangen hebt)
 

JeSko

Forumguru
@MarcoO2

Dat moet, anders evolueren we niet mee(r) :) hehe ik was wel graag auto's ja, maar vooral is het een kwestie van respect hebben voor materiaal, zeker als je dat in bruikleen hebt :) ik lever hem piekfijn weer binnen, als dank voor de service.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Zowiezo, al heb ik het meer voor hybride omdat ik in onze situatie niet afhankelijk kan zijn van publieke laadpalen :) plus het gedachtegoed dat ik gwn kan tanken blijft lekker en nodig voor mijn gemoedsrust. Maar goed rijden zal een EV vast en zeker.

Ps: ze krijgen hun leenauto properder terug dan hij was hoor :D
 

leon-cupra

Forumguru
Publieke laadpaal is idd een dingetje. Moest ik niet thuis kunnen laden zou een hybride mij ook veel meer aanspreken. Is wel een enorme luxe, dat thuis “tanken”.

EV rijdt zoveel relaxter dan een hybride of ICE. Laag zwaartepunt zorgt ook voor leuk rijgevoel. Je ondervindt het amper dat je met +2t onder baan bent.
 

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2
hehe ik was wel graag auto's ja, maar vooral is het een kwestie van respect hebben voor materiaal, zeker als je dat in bruikleen hebt :) ik lever hem piekfijn weer binnen, als dank voor de service.
Ja, dat snap ik. Alleen heb ik mijn leenauto's zelden zo vies binnen die paar kilometer dat wassen ook maar een beetje nodig is, vandaar mijn vraag ;) Maar als je toevallig een stevige modderplas of regenbui hebt, is t al anders natuurlijk.
 

JeSko

Forumguru
@MarcoO2

Haha vanbinnen was hij proper maar de buitenkant hing onder dat typisch stof dat je in dit jaargetijde veelvuldig ziet, geen idee of het van de bomen afkomstig is wat dan ook, maar dat wou ik er wel af gewoon, plus een vogel die ontlast had op de nieuwe witte parelmoerlak :D
 

Chrisjemol

Forumguru
Leuke review. Mooi karretje wel, ook vanbinnen keurig.

Ruimte met gezin van 4 valt overigens wel mee denk ik.
We zijn laatst met de VW Up! Naar london gegaan.
Met zijn 4-tjes erin, ik ben 2.01m en ging best goed. Lekker zuinig ook
 

sitechris

Donateur
Superleuk verhaal! 30 mille voor een B-segmenter is idd heel erg pittig. Maar 40k voor een C-segmenter ook, dat is anno 2023 helaas niet anders.
 

JeSko

Forumguru
Vandaag weer op pad geweest met de kleine Mazda, blijft een tof wagentje, maar ik mis mijn niet zo anonieme VRS wel meer en meer. Ach, soms is het wel eens relaxed, dat niemand naar je kijkt als je voorbijrijd of de parking van de Jumbo op rijd :D het karretje heeft trouwens een sportstand ( echt waar ) , en dan schiet het wel lekker uit de startblokken en zijn hernemingen ook lekker, het is natuurlijk wel een lekkere combi, 116 pk waarvan een deel met instant koppel op maar 1180 KG.

20240318_181115.jpg 20240318_181104.jpg

Wat die boodschappen betreft, het houd niet over, maar het is doenbaar, de kofferuimte is rechthoekig en simpel, dat gecombineerd met goed stapelen maakt dat we het broodnodige meekregen.

20240320_134940.jpg

Zelfs voor een niet zo klimaatbewust iemand is het hybride systeem prettig om in de gaten te houden, je ziet daarmee exact wat het systeem doet op welk moment, alles aan deze auto zet aan om ecologisch, heet dat zo?, te rijden. Op het einde krijg je dan zelfs een eco score, die stond eerst op zo'n 80, daarstraks heb ik zelfs 94 gehaald!! Yeaaaaaaah!! :rockon:

20240319_172742.jpg 20240319_172733.jpg 20240319_172435.jpg

Nogmaals dank aan Mazda Vandenbergh, dat we dit toffe bakje mogen lenen. Maar ik zal toch blij zijn als ik dit geitenwollen sokken bakkie weer kan inruilen voor mijn eigen naar naft ruikende monster, zonder eco score ;)
 

Japanese Power

Donateur
Leuk karretje hoor maar die graphics zijn nog steeds zo 2000. Ongelofelijk dat ze daar niet een slag vooruit mee maken. Altijd al een ondergeschoven kindje geweest bij Toyota (want dat is dit uiteindelijk ook).
 
Bovenaan Onderaan