Mazda 6 MPS

___JC___

Forumguru
Ik heb vanmiddag een half uurtje gestuurd in een Mazda 6 MPS (2.3 liter turbo met 260 pk en 4x4).

Eerste indruk, mooie wagen. Nette velgen en twee dikke uitlaten aan de achterkant. Tot mijn grote verbazing zie als je wat dichterbij kijkt dat deze dikke pijpen puur voor de sier erop zitten en in het midden van deze stortkokers zitten een paar lullige uitlaten van nog geen 5 cm doorsnee! /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif
Dit rare geval van Halfords tuning bleek een beetje te kloppen voor de hele auto...

Instappen en jawel, krap.. Ik heb met mij lengte ook wel wat ruimte nodig maar voor een auto van dit formaat verwacht je gewoon iets meer ruimte! De elektrische stoelen en het zonnedak helpen dan uiteraard ook niet mee.

Maar goed opvouwen en rijden maar. De koppeling gaat zwaar, heeel zwaar, Niet vreemd voor een 4x4 maar het is ff wennen kan ik vertellen. Het was nogal druk op de vrijdagmiddag dus ik heb de koppeling nogal wat gebruikt de eerste 10 minuten. Toen eindelijk een beetje ruimte en planken maar!

Okee, deze auto is snel, heel snel zelfs maar je merkt het gewoon niet zo. Het uitlaatgeluid is te vergelijken met een Daihatsu Charade op 3 cylinders. Niets boeiends dus. Tot de 3.500 toeren gebeurd er niet eens zo erg veel maar daar boven gaat ie als de brandweer! Even 180 aangetikt op de snelweg maar dat ging al snel vervelen. Dus op zoek naar bochten.

Goed de Mazda is 4x4 dus moet wel aardig door een bocht gaan... Nou dat valt tegen. Het deed me een beetje denken aan een dweil met 4-wielaandrijving. Mijn tractor met sportonderstel gaat beter door de bocht dan deze snelle sedan. Even een paar rotondes gepakt en toen kwam al snel het voordeel van het nogal zachte onderstel naar boven, overstuur! Met kinderlijk gemak maak je een heerlijke 4-wiel drift terwijl de bandjes gillen als japanertjes die een strijdkreet aanheffen. Fun, fun, fun !!

Nog even een paar fotootjes geschoten voor de beeldvorming.
Ja de conclusie....
Een full-options mooie sedan met veeeeel pk's! En een onderstel waarmee je fantastisch kan toeren lijkt me zo. Maar om hiervoor nu bijna 47.000 euro neer te leggen?
Wij dachten van niet... /forum/images/graemlins/473.gif
 

Bijlagen

  • 25989-mps achter.jpg
    25989-mps achter.jpg
    47,3 KB · Weergaven: 15

___JC___

Forumguru
Hij ziet er zeker mooi uit. Vooral het interieur valt 100% mee, beetje Alfa-achtig zelfs. Navigatie is erg netjes weggewerkt. Lekkere leren sportstoelen.

Heb net ff zitten kijken naar de rechtstreekse concurrentie voor deze Mazda:
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Evo Lancer IX
Subaru Legacy 3.0R
Golf R32
Audi A4 TFSI quattro
Volvo S40 T5 AWD

Allemaal ongeveer gelijk in prijs, vermogen en allemaal 4x4.
Zeg het maar?
Ik ga voor de Evo.
 
Geef mij toch maar het O2 interieur /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/grin.gif
 

___JC___

Forumguru
Wel typisch voor een Mazda dit, ruim 200 mensen hebben het topic bekeken maar er hebben er maar 2 gereageerd!
/forum/images/graemlins/grin.gif
 

Huib

Lid
Tja, wat moet je daar dan op zeggen. Toen ik voor de keuze stond voor een lease-auto was de Mazda 6 ook een van mijn favorieten. In het testrijden vond ik hem tegenvallen, qua sturing, zit, geluid en accesoires gezien de prijs... Skoda O2 zat beter, kwam beter van zijn plek, fijnere cruise control en stukken goedkoper. vandaar dat ik er nu ook eentje rijd.
 

ougie

Forumguru
Voor dat geld ga ik weer terug naar mijn Impreza,,,geen WRX, voor dat geld heb je een WRX-STI uitvoering. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 
Ik heb er ook in gereden, vond de O2 veel beter qua wegligging en algemeen rijgedrag, daarbij vond ik het interieur van de Mazda 6 teleurstellend, om nog maar te spreken over leaseprijs/bijtelling..
 
Valt me wel tegen van een auto met een Mondeo onderstel.

Ik ga trouwens voor een Alfa 159, wel in de lease want je hebt er altijd gezeik mee. Maar goed, dat is de prijs voor design.
 

___JC___

Forumguru
De STI is 51k dus wel nog wat duurder.
Las gister toevallig een oude Autovisie waar een vergelijk tussen de Mazda MPS en de Vectra OPC stond, dat won de Mazda.
Autovisie en ik zaten verder aardig op een lijn.
/forum/images/graemlins/grin.gif

Misschien was ik iets te streng in me eerste oordeel over het onderstel. Ik ging waarschijnlijk (zelfs voor een 4x4) iets te enthousiast de bochten in.
 
Idem Hetzer, voor 47 mille weet ik genoeg alternatieven met meer comfort voor je geld en vooral (been)ruimte!
 
Bovenaan Onderaan