Max radius/breedte band

Topic in 'Fabia II' gestart door QuantumCat, 23-03-2019.

1. QuantumCat

QuantumCat Lid Donateur

Wat is de max radius/breedte van de band die ik onder de Skoda Fabia kan leggen?

2. hemi24

hemi24 Forumguru

Volgens mij stond de Fabia II RS op 205/45R17 met 7,0J x 17“ velgen met een ET van 41.
    Breder, groter en/of platter kan ongetwijfeld...

3. QuantumCat

QuantumCat Lid Donateur

Ik heb een setje winterbanden gekregen (zonder velgen)
    195/65/R15...
    Maar ze lijken nogal groot [​IMG]

4. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Dat zou moeten passen, wat zit er nu onder?

5. QuantumCat

QuantumCat Lid Donateur

185/60/R14

6. Peter-036

Allereerst passen deze banden niet op dezelfde velgen, en dan zijn ze niet alleen breder maar ook hoger. Er zijn rekentools waarmee je het verschil makkelijk uitrekent.
    Daar staat ergens een linkje voor op dit forum, dat topic heet iets van: handige links of zoiets.

7. Peter-036

@QuantumCat Ik heb nu 205/60-15 onder de Fabia, maar dat is eigenlijk enkele mm te groot, heb bij het linkerachterwiel wat plastic weg moeten slijpen.
    Het tooltje waar ik het hierboven over had zou hier: www.skodaforum.nl/forum/threads/handige-linkjes.9869/page-3#post-357534 bij moeten staan.

Edit: Dat gaat niet passen, jouw 195/65 is nog eens 1,2% hoger dan mijn 205/60.

Edit-2: Ik wil zelf de volgende bandenwissel naar 195/60 gaan, dat moet mooi kunnen.

8. QuantumCat

QuantumCat Lid Donateur

Uiteraard.
    Maar het gaat mij niet om de velg, maar om de band.
    Helaas zaten er geen velden bij, dan had ik ze geprobeerd.

Een velg is zo gekocht.
    Alleen wil je bij het inveren en insturen niet de carosserie raken.
    Ik meende dat 195/55/R15 de max was.

Als dit niet gaat moet ik even verzinnen of ik er ze onder de MB zet ( 195/65/R15 vs 205/55/R16) en anders gaan ze op marktplaats

9. QuantumCat

QuantumCat Lid Donateur

Thanks
    Ik had al zo'n vermoeden
    Ik heb een vergelijkingstool gebruikt, maar die geeft alleen de verschillen aan.
    5-6%radius en breedte

Max 3% is de vuistregel?

Laatst aangepast: 23-03-2019
  10. Peter-036

Er is niet echt een 'vuistregel', ik heb (succesvol) geprobeerd om de ruim 8% tellerafwijking te corrigeren, maar kwam er dus achter dat het net niet echt paste.
    Afgeleverd op 195/50-15 en nu op 205/60-15 geeft 8,9% meer afstand per omwenteling.
    195/60-15 of 205/55-15 zou OK moeten zijn: respectievelijk 7,6% of 5,3% in mijn geval.

11. QuantumCat

QuantumCat Lid Donateur

12. Peter-036

Dat zijn nuttige sites, maar ook daar kom je zo'n 9 tot 10% groter uit...op een standaard velg kun je best tot 205 mm breed, het is de hoogte die bij de Fabia het knelpunt is, en voor je snelheidsmeter/kilometerteller de omtrek.
    Maar het percentage van de hoogte is ook het percentage van de afrolomtrek (pi is de constante, dus die hoef je voor de afwijking niet mee te berekenen)(als je dat wel wilt is de formule Pi x 2xRadius....of Pi x Diameter).

QuantumCat vindt dit leuk.
  13. QuantumCat

QuantumCat Lid Donateur

Dat klopt. Ik vermoed dat van 185 naar 195 idd niet het probleem gaat zijn, maar wel van 58cm naar 64cm... Dat is bijna 10% meer

Peter-036 vindt dit leuk.
  14. Rofffel

Rofffel Forumguru Donateur

Je zou kunnen kijken hoeveel cm's het gaat schelen tov het chassis op:
    https://www.willtheyfit.com

Dan blijft je km afwijking alsnog hetzelfde, maar weet je of t uberhaupt past.

QuantumCat vindt dit leuk.
  15. DJSmiley

DJSmiley Actief lid

195/65/15 is bij mijn weten idd te groot voor de F2.

Ik heb ooit een overzichtje gevonden voor de F2, deze maat staat daar ook niet op als geschikt

Bijgevoegde bestanden:

16. QuantumCat

QuantumCat Lid Donateur

Bedankt, allen voor de reacties!
    Ik had al zo een vermoeden van de uitslag, maar zekerheid is hebben is veel prettiger.

Deel deze pagina