Matrix led-verlichting ( verblindt tegenliggers ? )

wolra

Lid
Herkent iemand dit ?
Bij rijden en groot licht brandt ( lampje is blauw ) is het me al
diverse keren opgevallen, dat vrachtwagenchauffeurs seinen
met het groot licht ( is zowel op een weg met als zonder geleiderail
in het midden )
Ik denk dat het licht niet altijd goed ' dimt '
 

Rallye

Forumguru
Misschien inderdaad niet vroeg genoeg voor vrachtwagenchauffeur, die hoger zitten en dus verder zal kunnen zien?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Of jouw auto “ziet” door de middenberm+vangrail de koplampen van de vrachtwagen niet en dimt daardoor ook niet..?
 

Japanese Power

Donateur
Ik herken een deel hiervan wel. Ik heb geen matrix led of wat dan ook maar zodra ik de grootlicht assistent heb ingeschakeld krijg ik op stille en donkere (snel)wegen ook wel eens een seintje van tegenliggende vrachtwagens. Het lijkt dat de slimme assistent de lampen niet tijdig detecteert terwijl de cabine/zithoogte een stukje hoger is dan plaats van de verlichting en zodoende de chauffeur eerder wordt verblind...
 

hemi24

Forumguru
Kan het zijn dat doordat de lampen van vrachtwagens verder uit elkaar staan dan bij personenwagens, de Kodiaq de blinde vlek té ver weg legt en daarmee de vrachtwagenchauffeur dus alsnog verblind zijn? Een verkeerde interpretatie van de afstand, zeg maar.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik denk dat 'het systeem' die twee koplampen als het niet als vrachtwagen is, dan 'herkent' als twee motorfietsen.
 

EdK

Forumguru
Als motorrijder heb ik tot heden nog geen last ondervonden van de LED verlichting van auto's.
Zie deze ook wel eens wegdraaien/dimmen als je ze tegemoet rijd.
Bij oudere EV heb ik in de wagen nog wel eens last dat deze me verblinden.
Maar goed dat heb je ook met gasten met een halogeen verlichting waarvan ik wel eens denk dat ze de lamp er op ze kop ingekregen hebben.....
 

wolra

Lid
Ik kwam dit ook nog tegen....
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231021-150114_Chrome.jpg
    Screenshot_20231021-150114_Chrome.jpg
    181,9 KB · Weergaven: 53

dirkie996

Forumguru
Met de "gewone" grootlicht assistentie had ik dat ook dikwijls voor, maar met de Karoq met matrix functie heb ik er toch veel minder last van. Het is mooi om te zien, wanneer je de automatische grootlicht aansteekt, er precies een lichtgordijn zich opent. Als er dan 'n tegenligger afkomt, zie je mooi dat er in dit lichtgordijn een gedimde strook verschijnt, die van rechts naar links opschuift, bij 't naderen van die tegenligger.
Ik moet er wel bij vertellen, dat ik dit praktisch alleen gebruik op vooral Franse autoroutes.
 

BelKodi

Senior Member
Erg herkenbaar…
Heb dit vaak ook als ik de grootlichtassistent aansteek…
En idd: zelfs met vangrails in het midden op een snelweg…
 

wolra

Lid
Bijzonder, de laatste dagen gereden in ' donker ' en veel vrachtverkeer als tegenliggers,
( tweebaansweg )
geen vangrails in het midden en geen één keer werd er geseind dat ik
met groot licht zou rijden ( was in de buurt van Lochem, misschien zijn ze daar wat meer gewend.......... )
werkt als een tierelier
 
Bovenaan Onderaan