MarkvdD's Octavia 3 fl 1.5 tsi DSG Greentech Style Bussiness

1983jeroen

Forumguru
Ik was bij Vagtechniek. In principe een standaard update. Ben later nog wel terug geweest om nog wat te finetunen.

Gasrespons kan met VCDS omgezet worden. Dan zou hij iets feller op het gas moeten reageren.
Werd al gewaarschuwd dat het niet veel verschil zou maken en dat klopt.

Met flippers hoef je hem niet in M te zetten.
Hij gaat tijdelijk naar M dan. Als je bijvoorbeeld terugschakelt en dan rustig op cruise control verder gaat schakelt hij na een tijdje zelf weer terug op D.
 

MarkvdD

Forumguru
Het is dus bij hen niet zo dat je in overleg het schakelpunt kan bepalen, dus bij hoeveel toeren je wilt dat hij op- of afschakeld?

Wat kost zo'n update? Ben je er over-all tevreden over?

Dat flipperen lijkt me wel fijn om te hebben, dan heb je net wat snellere reactiemogelijkheid in bepaalde situaties. Dat stuur blijft wel op m'n wensenlijstje staan.
 

JeSko

Forumguru
Of je haalt je + flipper een seconde of twee naar voren en dan gaat hij sneller terug in D.

Moet zeggen dat ik eerst de neiging had de flippers te gebruiken als ik eens gas gaf, maar ik doe dat nu eigenlijk nooit meer, nu tik ik de pook in S en geef dan gas, of houd hem in D als het niet zo extreem moet. Die flippers gebruik ik enkel in de stad, dan gaat de bak pas wanneer ik wil bv naar 2 of 3, en dat voorkomt soms onnodig schakelen, maar dan zet ik de bak wel even opzij in de volledig "manuele" stand.
 

MarkvdD

Forumguru
@JeSko , ik kan me voorstellen dat jij vanwege je grotere vermogen sowieso wat vlotter vooruit komt en dus minder de neiging hebt om manueel te schakelen?
 

JeSko

Forumguru
@MarkvdD

Ja dat ook wel, eigenlijk moet ik gewoon heel vaak inhouden, ik rijd heel vaak ritten waarbij ik het gas misschien voor max 20% gebruik, ritten waarbij ik geen enkele keer het gas effectief gebruik. Vind dat wel relaxed rijden eigenlijk.

Het "manuele" schakelen was puur een belevings dingetje waar ik in het begin wat met speelde, eerst vond ik het wel cool, maar niets kan op tegen het gevoel van het bedienen van een manuele bak en koppeling om een versnelling terug te gaan en nu gebruik ik de m stand enkel nog voor druk stadsverkeer, om dus te voorkomen dat de auto heel de tijd onnodig van 1 naar 2 en terug gaat.
 

MarkvdD

Forumguru
Grappig om te lezen dat je in het begin M gebruikte als spielerei en nu juist veel minder. Dat is bij mij juist andersom. Omdat ik steeds meer ontevreden ben over het schakelgedrag van de DSG gebruik ik vaker de M om dan zelf het fijnere schakelmoment te kiezen.
 

JeSko

Forumguru
Mijn DSG is ook aangepast en ik vind het een heerlijke bak, ook in D, ik denk dat een DSG reprogramatie je wel gaat verder helpen, dan houd hij toch net wat langer zijn toeren en gaat hij niet zo economisch schakelen.

Zowiezo is dat herprogrammeren goed voor de levensduur van je koppelingen.
 

Slider

Forumguru
Ik wil de achterkant liever niet nog hoger hebben, vind hem nu al vrij hoog voor het mooi.
Ik wist dat dit antwoord zou komen :LOL:

Persoonlijk snap ik dit niet, lees het vaker hier op het forum. Uiterlijk gaat boven alles...

Mijn auto is niet alleen voor mijzelf maar vooral ook voor mijn gezin.
Als mijn dochter misselijk wordt van de vering en de oplossing zijn hulpveren, dan is er toch geen enkele twijfel meer?
Wat boeit mij dat nou dat hij achter hoger staat. Ideaal, raak geen drempel meer met de trekhaak onder volle belading en ze wordt niet misselijk.
Win-win :giggle:

Voor mij is en blijft het een vervoersmiddel, geen levens accessoire.
 

MarkvdD

Forumguru
Tja, zo zijn we allemaal anders. En dat is maar goed ook anders zou het saai worden.

Temeer omdat er ook andere opties zijn die kunnen helpen is voor mij het geen optie om de achterkant hoger te maken. Maar ik begrijp jou ook wel, als je dochter ermee geholpen is heb je je doel bereikt.

Voor mij speelt 'het oog' deels ook wel mee en zal ik eerder voor een verlaging kiezen dan voor hulpveren. Ik ben dus alleen wel benieuwd naar de ervaringen van een verlaging met standaard verlagingsveren icm een trekhaak. Raakt die snel de straat of hebben jullie daar niet of nauwelijks last van?
 

1983jeroen

Forumguru
Het is dus bij hen niet zo dat je in overleg het schakelpunt kan bepalen, dus bij hoeveel toeren je wilt dat hij op- of afschakeld?

Wat kost zo'n update? Ben je er over-all tevreden over?

Dat flipperen lijkt me wel fijn om te hebben, dan heb je net wat snellere reactiemogelijkheid in bepaalde situaties. Dat stuur blijft wel op m'n wensenlijstje staan.
Ik heb destijds niet gevraagd of het helemaal gepersonaliseerd kan worden. Het kan sowieso, maar weet niet tegen welke prijs...
Die mannen daar weten wel goed waar de grenzen liggen volgens mij.
Ik heb het eigenlijk alleen gedaan voor het behoud van de koppeling omdat ik hier genoeg gelezen had dat het sterk aanbevolen werd. Vooral voor het later schakelen van 1 naar 2.
Ik was 600 euro kwijt, maar was in combinatie met chiptuning (stage 1 voor de motor en stage 2 voor de DSG)

In het begin gebruikte ik de flippers iedere dag.
Tegenwoordig kom ik veel minder op de snelweg en minder in situaties dat het nodig is.
Vind het vooral fijn wanneer je een gaatje zoekt om even snel tussen te duiken om in te halen dat je alvast een paar tikjes terug kan doen zodat hij ook echt meteen versnelt zonder eerst nadenken en terugschakelen.
Verwacht dat het met de caravan ook wel fijn zal zijn.

De flippers zijn wel veel fijner dan de pook telkens een tik geven, maar beide geven weinig gevoel bij het schakelen.
 

MarkvdD

Forumguru
Zoals jullie hebben kunnen lezen in dit topic ( https://www.skodaforum.nl/forum/i/beoordelen-slijtage-remschijven.51424/ ) ga ik mijn schijven en blokken achter vervangen.

Het zit niet helemaal mee, bij de eerste poging kreeg ik de remklauw beugel niet los omdat ik de juiste veeltand torxdop M14 niet had. Die heb ik inmiddels gekocht.

Bij de tweede poging kreeg ik de remcilinder niet teruggesteld omdat ik niet de juiste tool had. Dat set heb ik inmiddels ook gekocht.

Vandaag de derde poging en alles ging goed, remschijf gemonteerd en toen de remklauw beugel weer monteren, alleen daar bleek dat ik die niet vast kreeg omdat blijkbaar de diepte van de naaf van de nieuwe schijven ondieper is ...... ik kwam 10 mm tekort.

Dus de oude schijf en blokken er maar weer op gezet en eens gekeken waar dit mis ging. Blijkbaar heb ik bij het bestellen op AutoDoc niet kritisch genoeg gekeken naar welke schijven ik bestelde. Ik heb wel op mijn kenteken en VIN gezocht maar dan kan je er blijkbaar nog niet vanuit gaan dat alles wat getoont wordt ook past op jou auto.

Word dus weer vervolgd .....
85d1b7e1b2f6ac0c2aac5c972576b3fb.jpg
 

Slider

Forumguru
Heb dat vaker bij Autodoc, die selectie vertrouw ik nooit. Had destijds een discussie met een garage over hun Fiesta die er te koop stond.
"Doen jullie de riem vervangen die is 10 jaar oud voor de verkoop?"
"De distrubutieketting hoef je niet te vervangen...."
Nee, deze Fiesta heeft een riem wat idd voorheen een ketting was. Zij toonde screenshot van Autodoc op dat kenteken, met een ketting als resultaat.
Dus ik aangetoond dat kenteken zoeken en zelf type opzoeken hele andere resultaten gaf. Nadat ze fysiek waren wezen kijken, gaven ze me wel gelijk eindelijk. :rolleyes:


Ze zouden die auto, of mss ook nog steeds gedaan, gewoon zonder riem vervanging van 10 jaar hebben verkocht aan een onwetende klant.....
 

Kanerr

Forumguru
Ik bestel niet meer bij Autodoc. Liever Winparts of lekker lokaal :)

Maar dit is inderdaad een bestelprobleem, vooral met remmen is het soms erg lastig om nou de juiste te hebben omdat VAG er soms wel een soep van maakt met verschillende onderdelen.
 

Tees

Donateur
Ik heb ook een sterke voorkeur voor Winparts. Maar ook daar heb je dit probleem: op basis van je kenteken kunnen ze blijkbaar niet betrouwbaar bepalen welke onderdelen erop zitten. Juist bij remmerij gaat dat geregeld mis. Ik meet dus altijd vooraf de diameter van de schijven op (kan meestal betrouwbaar genoeg zonder het wiel eraf te halen) en vergelijk dat met de beschikbare diameters in ETKA. Heel soms zijn er 2 diameters die dicht bij elkaar zitten en moet er toch een wiel af om t nauwkeurig te meten. En dan voer ik het onderdeelnummer in (bij Winparts) en weet ik zeker dat t goed zit.
 

MarkvdD

Forumguru
Ik heb bij bestellen wel gezien dat er twee verschillende diameters op mijn kenteken worden getoond dus die heb ik wel nagemeten maar de diepte van de naaf heb ik niet aan gedacht.

Ik denk dat ik inderdaad nu ook even de plaatselijke autoonderdelengigant ga bellen wat de schijven daar kosten en wat de levertijd is. Hen kennende is het snel leverbaar.

In het vervolg maar extra overwegen of ik er zeker van ben dat ik de goede ondersteuning bestel als ik online bestellen en niet alleen vertrouwen op 'gezocht op kenteken en VIN' ....

Waar ik wel blij mee ben is dat de tool om de remcilinder terug te stellen werkt.

902611deca4a962b506279e83a6888cd.jpg
 

MarkvdD

Forumguru
Wat overigens wel een uitdaging is, is die 200 Nm halen voor de bouten van de montagebeugel van de remklauw, als je op straat werkt. Je hebt eigenlijk te weinig ruimte in/onder de wielkast om een goeie slag te maken en je komt er erg lastig bij.
 
Bovenaan Onderaan