Mad hulpveren octavia combi laten verwijderen of laten zitten

Canon-Eye

Forumguru
met normaal gebruik wordt de achterkant wel wat omhoog gedrukt wat ook goed te zien is.
staat een auto met hulpveren altijd hoger aan de achterkant.
Dat vond ik voor zowel mijn Fabia2 combi en de huidige Leon nou juist een voordeel. Van nature hebben die modellen namelijk standaard een tikkie "afgezakte" kont, van opzij gezien. Door die 2 of 3 cm hoger staan ze er net wat actiever c.q. stoerder bij - vind ik in elk geval.
Maar ja, ik ben dan ook niet van de verlagingsbrigade...
 

1983jeroen

Forumguru
Zo was het bij mij met hulpveren .
In mijn ogen geen gezicht boven het achterwiel, maar dat is niet de reden geweest om ze er onderuit te halen.
Screenshot_20230928-113507.png
 

serum

Senior Member
Ja, daar zal wel wat smaak tussen zitten, Vind het ook wat suf en uit verhouding staan zo'n hoge achterkant. Meer voor een 4x4 of SUV. Reden we voorheen met Eibach en 18"gemini rond, ondertussen zonder verlaging op 17 inch en voor de winter 16". (comfort en vermoedelijk zuiniger vind ik nu belangrijker dan looks) kennelijk verschuift er nog wel eens iets in je voorkeur.
 

Slider

Forumguru
Oogt hetzelfde als ik nu heb, ja hij staat hoger op zijn poten, maar boeit me werkelijke niets. Gaat mij om het gemak en comfort.

I1QmaZn.jpg


Afgelopen vakantie, nog zonder caravan, maar met volle bepakking deinde de auto enorm op de snelweg. Mijn jongste werd er misselijk van en gaf over. Hulpveren zijn voor ons niet alleen voor de caravan, maar ook om het deinen door lading tegen te gaan.
 

1983jeroen

Forumguru
Zonder hulpveren, maar met een stevige kogeldruk zakt hij wel een stuk verder door, maar rijden doet het prima. Voorlopig laat ik het zo want het comfort solo is zo veel fijner.
Alleen iets meer uitkijken met het neuswiel


Screenshot_20231006-191116~2.png
 
Ik wil hulpveren monteren voor de vakantie.
Maar ben bang dat de achter omhoog staat wanneer die niet beladen is. Nou is dat niet zo probleem want ik kan ze er zelf weer onder uit schroeven maar heeft een van jullie tip welk merk en welke veren ik moet bestellen? 1710888761738.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Jaa maar ik lees overal dat die 1,5/2,5 cm omhoog komt aan de achter kant dat is toch geen gezicht haha ik zit er aan te denken om een ring er af te slijpen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

1983jeroen

Forumguru
Klopt dat het geen gezicht is ;)
Voor zover ik weet heb je dat met alle merken hulpveren.
Ring er af slijpen gaat niet zomaar want dan ben je de afgeplatte vorm kwijt aan de uiteinden waar hij in de kunststof bussen valt.
 
Oke dan zit er denk ik maar één ding op voor de vakantie er op en na de vakantie er heel snel weer af.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Smaken verschillen, maar in het geval van de O2 hangt de achterkant standaard omlaag. Sinds ik hulpveren heb staat de auto vlak, en dat vind ik een stuk beter eruit zien. Het viel me pas echt op toen ik naast eenzelfde O2 geparkeerd stond.
Weet niet of dit voor de O3 ook geldt trouwens.
 

Alleen met de vakantie hangt die echter achterover maar dat is niet zo heel gek met een volle kofferbak en twee elektrische fietsen achter op
 
Laatst bewerkt door een moderator:

1983jeroen

Forumguru
Oke dan zit er denk ik maar één ding op voor de vakantie er op en na de vakantie er heel snel weer af.

Daar zit ik nu ook aan te denken.
Ik ga er vanuit dat mijn nieuwe Octavia net zo ver doorhangt als de oude omdat ze afgezien van de aandrijving identiek zijn.

Op zich is het niet heel veel werk
 

Nielzzz

Actief lid
De hulpveren (van MAD) zijn progressief. Ze zouden dus normaal niet merkbaar moeten zijn, en alleen onder belasting tegendruk moeten geven zodat de wagen niet zover inzakt.
Bovendien verbetert het rijgedrag (deinen, strakker sturen onder hoge belasting), wat de veiligheid ten goede komt.

Na contact gaf MAD mij deze grafiek (bijlage). Ik heb niet gevraagd voor welke Octavia Combi het is, maar ben voor het gemak uit gegaan dat het niet heel veel uitmaakt.

De 2 soorten hulpveren zijn ‘normaal’ en heavy duty. De laatste worden aangeraden onder bedrijfsauto’s die vaak veel gewicht meedragen. Daarbij is leeg de rijervaring harder/ minder comfortabel. Voor recreatief gebruik (fietsendrager, carnaval, kofferbak vol, etc) zijn de normale variant voldoende.

In de praktijk staat de auto inderdaad iets hoger, maar ik vind het niet storend. Ik geef dan ook weinig om looks.
Mijn beste vergelijking met rijgedrag vóór en na was met het rijden met een paar zakken zand van 25 kg per stuk achterin. Beduidend beter mét hulpveren.

Als laatste lees ik dat er wordt overwogen zelf de hulpveren in te korten… dat lijkt me niet de bedoeling. De specialisten bij MAD hadden anders wel andere/kortere hulpveren gemaakt.
 

Bijlagen

  • Development graphs Skoda Octavia Combi HV.pdf
    26,9 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Nielzzz

Actief lid
MAD raadt overigens aan auto’s met een multilink as uit te lijnen na montage. Mijn combi uit 2019 heeft een torsie-as, dus niet uitgelijnd na montage.
 

Tees

Donateur
Voor zover ik weet zijn de veren van MAD niet progressief...sommige verkopers willen dat nog wel eens beweren, maar het aantal draaiingen is (iig bij mijn O2) constant over de hele lengte.
 
Daar zit ik nu ook aan te denken.
Ik ga er vanuit dat mijn nieuwe Octavia net zo ver doorhangt als de oude omdat ze afgezien van de aandrijving identiek zijn.

Op zich is het niet heel veel werk
Ga ze van de week bestellen en monteren de foto’s volgen later.
 

Nielzzz

Actief lid
Voor zover ik weet zijn de veren van MAD niet progressief...sommige verkopers willen dat nog wel eens beweren, maar het aantal draaiingen is (iig bij mijn O2) constant over de hele lengte.
Wellicht niet. Volgens mij ziet het model die ik heb er zo uit als de blauwe op de plaatje. (Willekeurig plaatje via zoekmachine).

UPDATE: de UK website heeft een fatsoenlijke product beschrijving waaruit blijkt dat ze progressief zijn.
 

Bijlagen

  • 7E4DB534-AF6F-4089-860A-C44F8DF41C5A.jpeg
    7E4DB534-AF6F-4089-860A-C44F8DF41C5A.jpeg
    268,9 KB · Weergaven: 6

1983jeroen

Forumguru
De hulpveren (van MAD) zijn progressief. Ze zouden dus normaal niet merkbaar moeten zijn, en alleen onder belasting tegendruk moeten geven zodat de wagen niet zover inzakt.
Bovendien verbetert het rijgedrag (deinen, strakker sturen onder hoge belasting), wat de veiligheid ten goede komt.
De veren van Mad zijn zeker wel merkbaar als je zonder belading rijd.
Auto staat voelbaar wat hoog achter (merkte het meteen bij het instappen na montage) en bij harder remmen had ik het idee dat de hele wagen achter omhoog werd geduwd.
Echt niet fijn.
Heb het een paar maanden aangekeken, maar kon er niet aan wennen. Mad zelf was ook totaal niet behulpzaam in deze :(
 

Nielzzz

Actief lid
@1983jeroen, wellicht had je het al ergens genoemd, maar welk product (product nummer) heb je laten monteren?

Ieders ervaring en voorkeur voor hoe een auto rijdt/moet rijden is weer anders. Belangrijkste is dat we hetzelfde product op dezelfde auto vergelijken.

Ik heb dus een Octavia Combi uit 2019, met de MAD HV-199525.
 
Bovenaan Onderaan