MacRembrandt - Škoda Octavia Combi 1.6TDi DSG Edition Businessline (2015)

MacRembrandt

Forumguru
In November 2015 kon ik eindelijk de (dure) Touran inruilen voor een mooie nieuwe Octavia:
847A4529-CCFB-4629-B33E-D83D4085F8EC_zpsd5ms5rpu.jpg


Škoda Octavia Combi 1.6 TDi 110pk DSG Edition Businessline (2015)

Opties:
- trekhaak :cool:

Andere wijzigingen:
- Sonniboys
- type-aanduiding verwijderd (incl. Edition labels exterieur)
- Milotec "uitlaten"
- luxe kentekenplaten

We hebben hier een vrij stricte lease-regeling met vaste modellen en types. Dus niet alleen qua merk, maar ook model en uitvoering liggen volledig vast. Enige opties........een trekhaak.
Ik had de Superb (Ambition Businessline 1.4TSi 150pk) op 1 staan in mijn shortlist, omdat ik dacht dat de Octavia niet kon.
Eerst stond van de Octavia de Greenline versie in de lijst. Zelfde motor, maar vanwege de CO2 is daarvan het trekgewicht teruggeschroefd naar 1000kg. En de automaat was niet leverbaar.

Vandaar dat deze Octavia voor mij de outsider was.

Dat het goedkoper moest dan nu was wel duidelijk. Al moet het natuurlijk wel praktisch blijven.
Dus met verscheidene overwegingen tot deze eindconclusie gekomen:
- Volkswagen Touran is te duur en niet praktisch. Je houdt immers geen bagageruimte meer over aangezien je met 4 kinderen altijd de achterste stoelen omhoog hebt.
- Volkswagen Passat kan (met dezelfde motorisering) wat mij betreft niet op tegen de looks, uitrusting en catalogusprijs van de Superb
- Hoewel de Superb er wat "sexier" uitziet dan de Octavia, zijn de verschillen klein als je naar de details kijkt (uitrusting, grootte bagageruimte, breedte). In elk geval is voor beiden dezelfde Multimac passend, dus voor de ruimte van de kinderen (bijna) geen verschil. Beenruimte heb ik nog niet echt nodig achterin en dat heeft de Octavia trouwens ook al niet weinig.
- Doordat de Octavia nog voor 20% gaat, is dat een groot financieel verschil t.o.v. de andere kandidaten.
- Met een vrouw die gestopt is met werken (bijna halvering inkomsten) en een vierde kleine erbij zijn de 155 euro netto (!) die ik met deze auto per maand bespaar wel erg leuk meegenomen.

Komt nog bij dat de Edition best een leuke uitvoering is. Eigenlijk het enige jammere vind ik de koplampen. De xenonpitten maken de Octavia net even wat strakker.
Al vind ik de combinatie met de grote mistlampen wel typisch Skoda.

37B9922D-E1CC-4A0D-8C7F-CAC62B024EF3_zpswcxkplft.jpg


3F042CF5-8AD5-401D-9063-13EEB35484C4_zps15pgems1.jpg


20151123_124041010_iOS_zpsig3cgzke.jpg


Soms zit het in de subtiele dingen.
Je moet goed kijken, maar er is echt verschil:B)

20151125_132917828_iOS_zpsidcimv2e.jpg

20151125_133859125_iOS_zpsoxeofzej.jpg


De SilverVisions gebruik ik normaliter eerder voor de koplampknippers, maar dat is bij de Octavia zo'n operatie, dat ik dat (voorlopig) maar laat zitten.
Dus dan maar achterin, waar ze, hoe subtiel ook, wel degelijk effect hebben.

Verder wat dingetjes in het interieur veranderd.
- kinderspiegel (werkt voor geen meter, maar ach....)
- dashcam mooi weggewerkt
20151125_144956148_iOS_zps0vvloizw.jpg


Ook is de navigatie up-to-date van de laatste versie (ECE2016). POI's bijgevoegd met vaste tankstations (DKV) en natuurkampeerterreinen.

Vag-updates:
- stoelverwarmingsstand wordt nu onthouden
- needle sweep
- bochtverlichting over de mistlampen (om de een of andere reden was dit bij deze Edition-uitvoering standaard inactief)
- achterlichten actief bij DRL
- TSC activeren: het schijnt dat bijna geen enkele trekhaak op een Octavia goed is aangemeld, waardoor Trailer Stability Control niet is geactiveerd. Aangezien ik er een caravan achter wil hangen, moest dat dus wel even aangepast worden. Ik heb het nog niet kunnen "testen", maar dat komt volgende maand wel, als de caravan uit de stalling komt.
- CH/LH verlichting (ook) over de mistlampen:
- nog wat kleine tierelantijntjes met lampjes aan of uit of gedimd op het dashboard. Altijd leuk spelen.;)

Als kleine bonus kreeg ik bij de kentekenplaten van de dealer ook nog de sleutel"upgrade", van plastic naar metaal:
47681E88-7C6B-4E00-A7C5-7F64ED13D6DE_zpstkguekna.jpg

Zoals gezegd: soms zijn het de subtiele dingen.;)

Als familie-auto moest ie wel geschikt worden gemaakt voor zes personen (2 volwassenen en 4 kinderen).
Dus geupgrade met een Multimac:
A48FF667-1B01-47CB-A330-0B8F6DF50168_zpsqvshloqx.jpg


De Octavia is 6-persoons geworden.

C4D8B167-978A-4DA1-9C9D-8DB49095827F_zps9qmhccxd.jpg

Best lastig, zo'n achterbankfoto

Kleine review, met nu zo'n 13.500 km op de teller:
Overall kan ik zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn keuze voor de Octavia. Hij bevalt eigenlijk steeds beter. Al was de overstap vanuit de Touran wel even wennen.

De plussen en minnen:
+ Ruimte: met de Multimac erin kan ik met 6 personen (2 volwassenen en 4 kinderen) prima op weg, inclusief standaard de kinderwagen (een Stokke Crusi met sibling seat) oningeklapt achterin. En dan kunnen daar nog twee kratten naast voor de boodschappen. Dit alles kreeg ik natuurlijk never nooit voor elkaar in een 6-persoons Touran.
+ Financiën: nog net op tijd voor 20% bijtelling levert deze auto me een flink hoger netto salaris op. En dat is natuurlijk nog steeds inclusief onbeperkte kilometers. Veel goedkoper gaat het niet worden.
+ Uitvoering: in combinatie met het kostenplaatje en de beperkte keuze bij mijn bedrijf is deze "Edition"-uitvoering wel een leuke opsteker. Stoere 17" Hawk-velgen, net wat mooiere bekleding dan de standaard Ambition en ook de dashboard inleg is net wat minder plastikerig qua aanzien dan van de standaard. Tevens heeft de Edition de tellers van de L&K (de meest luxe uitvoering). Al met al een nette auto.
+ Multimedia/Navigatie: de nieuwe Amundsen met het 6,5"-scherm is een flinke verbetering tov de oude RNS315 en zelfs tov de "Discover Media" met het kleine scherm. Schermgrootte is meer dan genoeg en het systeem is ook een stuk sneller. Ik heb nog nooit zo vaak voice control gebruikt in een auto. Werkt prima.
+ Stoelverwarming: top-accessoire! Beide inzittenden voorin zijn hier super content mee.:thumbsup:
+ Automaat: Door de keuze voor de Octavia viel een automaat nog binnen budget. Dus geniet ik weer dagelijks van de DSG.
+ Caravantrekker: De Octavia blijkt een prima caravantrekker. Er wordt een Knaus Sudwind van max. 1500kg aan gehangen, en daar heeft hij weinig moeite mee.
De eerste rit moet de DSG even wennen en blijft ie te lang in de lage versnelling, waardoor het een beetje te rumoerig wordt, maar de laatste paar keer had de DSG bijgeleerd en schakelde hij feilloos door. Heerlijke combi, met DSG.
Belading moet wel iets anders dan bij de Touran. Die was zwaar genoeg om de caravan de baas te blijven.

- Rumoer: Stil is de auto niet. Is natuurlijk deels wennen door de overgang van benzine naar diesel, maar de 1.6TDI maakt flinke herrie.
Vooral op hogere snelheid. Al heb ik, als ik alleen in de auto zit, de stereo flink hard staan, dus dat compenseert een beetje. :rockon:
- Mrs. Navi: de nederlandse vrouwenstem vind ik niet meer van deze tijd. Het hakkelende computer accent is tegenwoordig toch niet meer nodig? "Over duizend honderd meter rechtsaf slaan".:pieker: In normaal Nederlands noemen we dat elfhonderd meter.
- Comfort: ik red me prima met de auto, en het begint te wennen, maar het comfort van de Touran haalt hij bij lange na niet. Betere stoelen een soepelere motor/bak samenwerking en vooral de rust geven de Touran een veel hoger comfort.
- - - Start/stop: wat een waardeloos systeem. Ik heb best wel vaker een start/stop in een auto gehad, maar in de Octavia slaat dat ding op de raarste momenten af. Zelfs als je nog niet helemaal stilstaat.
Het lijkt erop dat dit bewust veranderd is met MY16 in combinatie met de DSG, want hier klagen meer rijders van dat nieuwe modeljaar erover. Ik druk dan ook geregeld de knop in om het uit te schakelen. Terwijl ik in principe helemaal geen bezwaar heb tegen zo'n functie. Als het maar vlot werkt. Nu zorgt het voor hele irritantre situaties.
Zoals deze week: ik sta bij een verkeerslicht te wachten (als vijfde of zo) en besluit mijn jas uit te trekken. Dus (met automaat in "D"), gordel los, jas uit, gordel weer vast.
Stoplicht op groen, rem los en.....niks. "Handmatig starten" staat er dan in beeld. Dus naar "P" en starten en weer naar "D", met als gevolg dat ik veel te laat optrok en er irritatie ontstond achter mij.
:banghead:


A42535A4-115D-4C88-92CD-947189EE238F_zpsmdbmf1jp.jpg
 
Laatst bewerkt:

MacRembrandt

Forumguru
Met bijna 17.000km op de teller gaat het lekker met de Octavia.
Hij wordt ook steeds zuiniger.

Wel treden er een paar schoonheidsfoutjes op:
- rubber strip op de rechter achterdeur laat vaak los. Is wel vast te zetten, maar is vanaf het begin niet echt vast
- Stiksel stuur laat los:
IMG_2797_zpsfhwejtne.jpg

- start/stop blijft vervelend. Slaat te snel af en heeft te veel tijd nodig om weer actief te worden.
Wegcoderen is me iets te gortig en zal ik bij inleveren moeten terugzetten. Dus we laten het maar even bij handmatig uitzetten.

De navigatie van de Amundsen weer up-to-date (ECE2016/2017).
 

MacRembrandt

Forumguru
IMG_2867_zpssi4q8srk.jpg


Mooie (tweedehands) aankoop voor de Octavia: Thule dakdragers met twee Proride 591 fietsdragers.
Hoeft niet alles op/in de caravan en wordt de trekauto ook wat zwaarder.:thumbsup:

En het werkt een stuk sneller dan de fietsdrager op de trekhaak.
Voorlopig is het een vaste accessoire. Ik gebruik 'm nu om mijn dochter met fiets en al naar school te brengen, zodat mijn vrouw haar weer met de fiets kan ophalen. Met de vakantie voor de deur laat ik 'm lekker zitten.:)
 

SuperBeeb

Forumguru
Toen ik begon te lezen dacht ik: hoe doe je dat met 4 kids, maar werd al snel duidelijk. Nog nooit zo'n vierzitter gezien. Moet je dat ook in de autopapieren aanpassen?
Heb er zelf (gelukkig) geen nodig :D
 

MacRembrandt

Forumguru
Nee, geen aanpassing in de papieren.

Dit is een kinderzitje in de juridische zin van het woord, en dus tot 1.35m toegestaan en niet beschouwd als "zitplaats".
Er zitten vijf zitplaatsen in de auto, maar met dit kinderzitje kunnen er zes personen in.:lezen:
Heb ik tot in den treure moeten uitleggen aan mijn wagenparkbeheerder......:tegek:
 

RefleCs

Forumguru
Niet in de papieren maar ik dacht dat het wel aan de verzekering doorgegeven diende te worden.
 

MacRembrandt

Forumguru
Niet in de papieren maar ik dacht dat het wel aan de verzekering doorgegeven diende te worden.

Klopt.
Inzittendenverzekering is standaard gebaseerd op het officieel aantal zitplaatsen van de auto. Dus de verzekering moet aanpassen dat dat +1 is.
Maar daar deed zowel de verzekering van de leasemij als die van mijn vrouw (zij heeft een driezits in haar Alto) niet moeilijk over.
 

MacRembrandt

Forumguru
Tja, helaas kan ik geen aanpassingen doen aan de eerdere posts. Photobucket-foto's zijn er niet meer.

De Octavia is bijna op het einde van zijn lease-termijn. Half november zijn er alweer 4 jaar om.
8Tiz3I1.jpg

jFW3jU6.jpg


Zelfs met 4 kinderen een prima dagelijkse auto. Door de Multimac kon de bank niet meer plat, maar zelfs dan heb je nog superveel ruimte in de kofferbak.
Uv4wawJ.jpg


En ook de caravan van max. 1500 kg was geen probleem. Al was het met de relatief lichte Octavia altijd wel zaak om de boel goed te beladen.
A70bdSI.jpg


Maar, de kinderen worden groot, de Multimac wordt te klein en de Octavia heeft zijn laatste tochtje met de caravan gedaan.

Vorige week heb ik een nieuwe lease-auto besteld. En hoewel ik al een tijdje wist dat het geen Skoda meer zou worden, en zelfs dat het een 7-zits Volkswagen zou worden, is de uiteindelijke winnaar toch een laatste moment verrassing geworden.

Hopelijk zo snel mogelijk, maar waarschijnlijk vanaf januari 2020 zal Rembrandt zich voortbewegen in een Volkswagen Tiguan Allspace 1.5TSI 150 DSG Highline Business R.

Het type was eigenlijk al langer duidelijk, maar dat het uiteindelijk een bijna full-options Business R is geworden had ik nooit verwacht. Dus toen ik de kans kreeg, maar meteen doorgepakt.

Plaatjes komen van het internet, maar geven aan wat het ongeveer moet gaan worden:
7IzJs3S.jpg

BR41uE6.jpg

nL6qqti.jpg


Voorlopig blijf ik hier nog lekker hangen, o.a. voor de VCDS opties die hier beschreven worden.;)
 

Henrik

Forumguru
En waarom dan niet voor een Skoda Kodiaq gekozen bijvoorbeeld? Niet dat de Tiguan geen mooie wagen is, maar ben gewoon nieuwsgierig...
 

MacRembrandt

Forumguru
Skoda was bij ons bedrijf geen succes. Daar wil een (sales)manager niet in rijden.
Dus nu is er alleen nog een Octavia voor het werkvolk.:D
Keuze verder beperkt tot (een paar) modellen van Volkswagen en Audi.
 

Henrik

Forumguru
Ah, I see! Tja, status is altijd wel een dingetje... :arghh:
Gefeliciteerd met je mooie Tiguan, fijne uitvoering, de business highline R.
Ziet er lekker dik uit en zit ook goed in z'n spullen volgens mij.
En nu kunnen de kinderen allemaal lekker op een eigen plek zitten, dat is ook wel fijn he?
 

MacRembrandt

Forumguru
Dat vind vooral de oudste van 9 erg fijn. Al was de jongste vanaf dag 1 geen voorstander.:D

Ik ben me al vier dagen aan het verwonderen wat er allemaal op zit.:tegek:
Maar toch: ik kwam er vandaag achter dat bij ons de Octavia als Business Edition Plus nog in de lijst staat. Had ik die beperking van de zitplaatsen niet, was het een no-brainer geweest en was ik voor die gegaan (met dezelfde motor als in de Tiguan).
Want die zit ook lekker in z'n spullen.:thumbsup:
 

MacRembrandt

Forumguru
De nieuwe is in ontvangst genomen. Dagelijks genieten.

Volkswagen Tiguan Allspace 1.5TSI 150pk DSG Highline Business R
Opties:
- Advance pakket (schuifdak)
- Discover Pro
- Electrisch uitklapbare trekhaak
- Derde zitrij

26w6TM8.jpg


58ggG3K.jpg

awhg7X5.jpg

CbZ9lE0.jpg

4HdiW59.jpg

I63QHeu.jpg

SL8qwgZ.jpg


Maar ik blijf hier ook nog wel hangen, hoor. Veel meer informatie hier (bv over de vergelijkbare Kodiaq) dan op welk VW-forum dan ook.
 

ertromp

Forumguru
Wat een mooie ride zeg!
Met alle respect voor de Skoda rijders maar zo'n Tiguan staat voor mij wel op nummer 1 in het rijtje Tarroca - Kodiaq - Tiguan en dan met stip hoor!
 
Bovenaan Onderaan