maat dakkoffer?

Martijn2025

Nieuw lid
Hoi allen,
Ik ga op pad met een geleende dakkoffer van ca 225 cm lengte op een Enyaq.
Nu zie ik een hoop meldingen over de maat van een dakkoffer, bijvoorbeeld dat de koffer niet voorbij de bovenrand van de voorruit zou mogen uitsteken. Nu is mijn gevoel dat dat al snel het geval is bij een Enyaq. Ik vraag me af of dit echt zo nauw komt.
De uitsteek bij mij is nu denk ik 10-15 cm (schat ik), zie foto.
Is er iemand die iets kan zeggen of dit in orde is zo?
Dank! Gr, Martijn

20260208_131848.jpg

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb de afgelopen 40+ jaren heel wat kilometers afgelegd met 1 of 2 zeekajaks op het dak van zo'n 5,10 meter lengte, en wel in speciale kanosteunen waarin ze op hu kant liggend worden vastgesjord. Je snapt, dat steekt al snel uit - zij het dat dit aan de voorkant niet voorbij de voorbumper mag.
Hoofdzaak voor mij was altijd: ervoor zorgen dat de voorpunt rond 5 cm dichter bij het wegdek ligt dan de achterpunt, zodat de rijwind 'm in de steunen drukt inplaats van 'm eruit probeert te trekken. Bij de kajaks was dat vanwege hun vorm heel makkelijk, want iets naar voren of naar achteren verschuiven volstond.

Voor een dakkoffer zou ik dezelfde redenering aanhouden: zorgen dat de rijwind hem neerdrukt en niet "optilt". Dat kán, afhankelijk van een al dan niet aflopende daklijn, betekenen dat het iets ophogen aan de achterkant (bv. kunststof of hardhouten blokjes tussen dakdrager en koffer monteren) zinvol is.

Japanese Power

Donateur
Same here. Nooit van gehoord. En zie hier een plaatje vanuit de tijd dat we nog met de Enyaq op vakantie gingen ;). Is een Thule Touring maat L van 197 cm lengte. Dragers zijn al verkocht. De koffer ligt nog op zolder. Deze zal doorschuiven naar een van de kids.

IMG_8599.jpeg

hemi24

Donateur
Ik zou de koffer zover achteruit proberen te schuiven dat de kofferklep nog precies open kan. Die oversteek voor heb ik nog nooit iets over gehoord.

Martijn2025

Nieuw lid
Dank voor jullie reacties. Naar achter schuiven gaat eigenlijk niet ivm de klep.
Over de overhang naar voren ben ik desondanks wel een beetje gerustgesteld, dat zal wel meevallen dus.
Ik ga denk ik wel de voorste drager iets naar voren schuiven, dan komt de neus van de koffer ook gelijk ietsjes lager tov de achterkant van de koffer....

Bovenaan Onderaan