Luid gefluit onder motorkap

Gisteren hoorde ik bij het starten een luid gefluit onder de motorkap. Motor twee keer uit- en aangezet, geluid bleef en voor de zekerheid in mijn garage laten staan.
Vandaag hoorde ik niets, heb klein ritje van een paar km gemaakt en alles leek ok. Mijn onderhoudsgarage is twee weken dicht en ik zou dit weekend een rit van 250 km moeten doen (h/t dus 500).
Het gaat om motortype ALH, een Octavia Ambiente.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn/geweest is, en of ik er nog mee kan rijden?
bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Welkom!
Om de techneuten hier in staat te stellen om een goede indruk van het probleem te krijgen, helpt het als je het type motor vermeldt (liefst met de motorcode, bestaande uit 3 hoofdletters en te vinden op de sticker voorin het onderhoudsboekje en op de bodem van de kofferbak onder de bekleding.
Verder helpt het ook als je jezelf en de auto even kort (of uitgebreid, naar keuze) introduceert in het Meet en Greet gedeelte van het forum.
 

turboturbo

Forumguru
Weet je zeker dat je niet in de war bent met de secundaire luchtpomp die je hoort blazen? Die blaast de eerste paar seconden na koude start standaard mee met als doel de katalysator helpen op te warmen.

Mogelijk kan die een fluitend geluid opleveren als die aan z’n eindje is (of misschien wel sowieso)


Als de motor warm / op bedrijfstemperatuur verder dat geluid niet maakt, zou ik er wel een lange rit mee durven maken.
 

Renkie

Forumguru
Een ALH heeft een smoorklep, als je de motor afzet sluit deze de lucht naar de motor af waardoor de motor afslaat. As je de motor start hoort deze weer open te gaan.

Soms kan die klep blijven hangen en dan krijg je ook een vaag fluit geluid bij het starten. Maar dat blijft een longshot op afstand.
 
Ik heb geen idee wat ik hoor, is wel een behoorlijk gierend gefluit dat echt niet normaal is en ik ook nog nooit gehoord heb. Maar vanwaar het komt is mij een raadsel...
 

DinkyToy

Senior Member
Slippende riem, brakke poelie, turbo.. kan van alles zijn..
Wat doet t geluid bij gasgeven/verhogen toerental?
 
Heb ik niet geprobeerd, in neutraal was al een luid lawaai; ben dus niet verder gegaan dan eerste om terug mijn garage in te rijden. Vandaag tot in derde gegaan in stadsomgeving en geen enkel probleem meer ondervonden...
 

DinkyToy

Senior Member
Kan ook de waterpomp zijn die ‘moe’ is en zwaar loopt. Met als gevolg n slippende multiriem. Als je t niet vertrouwt kun je nog onder de motorkap luisteren of je id verte iets hoort..
 

Dennisk1

Nieuw lid
Als het alleen bij het starten is blijft waarschijnlijk je bendix in je startmotor hangen of gaat het geluid na het starten niet weg
 
Bovenaan Onderaan