Luchtinlaat voorbumper opent en sluit

willemk

Senior Member
Beste superbrijders, wat me recent opviel tijdens het wassen van mijn auto is dat de kunststof lamellen die voor de radiateur zitten gesloten waren. Als ik door de grill onder de nummerplaat keek, was de radiateur niet meer te zien. Deze stonden van de zomer open, logisch denk ik want heb je meer koeling nodig, die de rijwind geeft. Ik ben benieuwd hoe de werking hiervan is. Is jullie dit ook al opgevallen? Sluiten deze lamellen doordat ze aangestuurd worden via een electromotor?.

De techneuten op dit forum? Ben benieuwd:koffie:
Willemk

Antera

Donateur
Klopt die klep zit erin en houd rekening met de buitentemperatuur. Die klep zorgt er namelijk voor dat de motor sneller warm is. Dit word meen ik idd met ene motortje aangestuurd.

willemk

Senior Member
Goedemiddag jongens, dank je voor de info. Ik dacht wel dat dit aangestuurd wordt door de ecu. Ja de techniek gaat steeds verder, bij m'n vorige auto's, waaronder het vorige model Superb zat dat er nog niet op. :D

turboturbo

Forumguru
Geweldig dat dit er al op zit! Ik heb tot nu toe altijd nog zelf handmatig moeten kloten met een wintercover.

Merkte afgelopen week wel wat de lage temperaturen doen voor je verbruik. Ik heb dan echt het idee dat de motor teveel gekoeld wordt icm de warmte afgifte die ook gevraagd wordt voor de kachel....

willemk

Senior Member
Is het eigenlijk bekend bij welke temperatuur deze lamellen sluiten @Antera? Of bij welke temperatuur deze weer horen op te staan? De mijne staat al twee weken dicht is me opgevallen, vandaag nog gekeken. Het was toch ook al rond de 10 graden geweest.:lezen:

willemk

Senior Member
Ik heb net nog even door de grill gekeken en gezien dat aan de bijrijderskant net naast de kentekenplaat een stekker zit met een soort wit kunststof pinnetje wat eruit komt. Ik denk dat dit een temperatuursensor is.

willemk

Senior Member
Ik ben er uit, heb het vandaag gezien. Kom op mijn werk aangereden in de parkeergarage, bij het uitstappen even gekeken en de kleppen stonden open. Terwijl ik kijk en de auto afgesloten was worden deze weer terug dichtgestuurd. Bij naar huis gaan precies hetzelfde thuis de garage ingereden kleppen stonden nog open. Enige tijd later zie je ze weer dichtgestuurd worden. Werkt mooi.

Houd de warmte in het compartiment zullen we maar denken en blijft het motorblok lekker warm!!:D

Antera

Donateur
Dan heb je ook die knop in de auto voor de restwarmte zitten daar zal die klep dan misschien ook een beetje voor zorgen dat de motor idd langer warm blijft en je in de auto eht dan ook nog lang niet koud krijgt

Bakkertje

Forumguru
Thanks @Antera, ik heb weer wat geleerd, ik heb een rest knop in m'n Passat zitten vroeg me altijd al af waar die voor was!
Weer wat geleerd en ik heb niet eens die handschoenenkastvuller (instructieboekje) hoeven te raadplegen..

Toch grappig dat je zelfs na 2 jaar nog nieuwe features kunt ontdekken aan je auto ..

Bakkertje

Forumguru
Inmiddels de rest knop ook uitgeprobeerd en het is best grappig wat ie doet, ook na het afsluiten van de auto blijft functie actief, dus als je even stopt langs de weg kun je (als het goed is) de auto lekker op temperatuur houden.

Toch wel een grappige functie! Hoe goed en hoe lang het werkt is maar even de vraag, maar dat zal de tijd leren.

Overigens heeft m'n Passat geen elektrische lamellen

EdK

Forumguru

Schep

Forumguru
Toch wel een grappige functie! Hoe goed en hoe lang het werkt is maar even de vraag, maar dat zal de tijd leren
Echt praktisch vind ik het nog niet.
Als het buiten vochtig is beslaan alle ramen in de auto en het werkt maar 30 minuten. Da's nou niet de tijd waarin het interieur echt afkoelt in ons klimaat.
Ik wil gewoon m'n standkachel terug!

Bovenaan Onderaan