Loslatende blanke lak

locker14

Actief lid
Koppeling gemaakt, volgend project: loslatende blanke lak. Ik heb mijn O3 van 2018 eind 2023 gekocht. Ex-lease, altijd door de VW dealer in Castricum onderhouden. Vlakbij zee dus, misschien is dat de oorzaak van het probleem. Hij was bij aanschaf 5,5 jaar oud en had 119.000 km gelopen. Bij de aankoopkeuring kwam aan het licht dat wat blanke lak was verdwenen op het linker voorscherm. Ik had dat zelf niet gezien tijdens de proefrit. De lak zag er verder perfect uit, de motorkap was voor de verkoop gespoten, dus ik heb hem gekocht op voorwaarde dat de dealer de lakschade met wat blanke lak zou behandelen zodat het afbladderen niet verder zou gaan.

We zijn nu twee jaar verder en op steeds meer plekken begint de blanke lak los te laten. Eerst op het rechter voorscherm naast de koplamp, toen boven het linker achterwiel en recent zag ik ook wat kleine plekjes op het dak en op de achterklep. Ik wil mijn auto graag netjes houden, dus ben vandaag naar een schadehersteller gereden om de opties te bespreken. De voorschermen hebben de meeste lakschade en zouden samen voor ca. 500 euro ex. BTW overgespoten kunnen worden. Ik hoopte dat de andere, kleinere plekken met een soort sport-repair gefikst kunnen worden, maar de schadehersteller zei dat er kennelijk iets mis is met de hechting van de lak op de hele auto, dus ik kan hem beter helemaal overspuiten, á € 5.000,- :eek: . Dat gaat me echt te ver. Ik dacht vandaag nog, ik stap gewoon naar Pon, maar vanuit andere topics begreep ik al, dat daar met een 7 jaar oude auto niets te halen valt. Dus nu vraag ik mij af... wat is wijsheid?

Niets aan doen en gewoon lekker inruilen over 3 jaar? Alleen de ergste plekken aanpakken voor die 500 euro? Of is het gewoon dweilen met de kraan open en kan ik beter de hele auto laten spuiten? En klopt dat verhaal over spot repair wel? Is dat niet veel goedkoper dan spuiten en een prima fix voor als ik de auto nog 3 jaar rijd en een goede inruilwaarde wil? Advies is welkom! Zie bijgaand een paar foto's van de schade (let niet op de vuile lak, dat is geen schade ;))
 

Bijlagen

  • lak 1.jpg
    lak 1.jpg
    128,7 KB · Weergaven: 55
  • lak 2.jpg
    lak 2.jpg
    202,6 KB · Weergaven: 55
  • lak 4.jpg
    lak 4.jpg
    219,5 KB · Weergaven: 53
  • lak 3.jpg
    lak 3.jpg
    215,7 KB · Weergaven: 55

Eltjo

Forumguru
Dat proces zal doorgaan, de vraag is hoe snel en of lokaal herstel dweilen met de kraan open is.
Als je de loslatende randen nu hersteld, gaat het daar waarschijnljjk minder snel verder.
 

Naudje32

Actief lid
dat is vaakwel het probleem met dit type lak, Wij hebben nog een oranje cross-polo van 2006 zelfde probleem en dat is nu over de gehele auto eraf gebladerd echt een ramp.
 
Dit lijkt mij non-metallic, volgens mij heette dat Energy Blue.

Normaliter gezien is een metallic lak iets harder en daardoor minder gevoelig voor beschadigingen. Het lijkt ook wel alsof er vanuit een kleine beschadiging een groter deel blanke lak loslaat, en ik ben dus ook bang dat dit onder een producteigenschap van uni-lak valt. Om dezelfde reden zie je vaak oudere auto's met uni lak waarbij de blanke lak loslaat.

Ik zou ofwel nu per direct de auto inruilen en je verlies nemen of de auto in één keer in zijn geheel in een metallic (!) lak laten overspuiten. Ga je nu half werk doen met spotrepair ben je over een jaar weer aan de beurt.
 

locker14

Actief lid
Ik was heel blij met uni lak want 'als je een keer schade hebt, is spuiten goedkoper'. Dat de lak sneller afbladdert, wist ik niet. De volgende auto wordt dus zeker weer metallic! Inruilen is nu geen optie, daar moet ik wel even voor sparen. Dus ik ga er nu vanuit dat ik er nog 3 jaar mee rijd. Ik heb ook geen idee wat het met de inruilwaarde doet?
 
Als inruilen of overspuiten nu geen optie is zou ik lekker zo doorrijden en hopen dat het niet snel veel erger wordt.

Wat betreft inruilwaarde zitten auto's met uni lak altijd iets onder die met metallic lak. Het afbladderen gaat natuurlijk niet helpen met de inruilprijs, ik denk dat ie tegen die tijd als export weg zal gaan. Voor de export zal een beetje afbladderende blanke lak geen dealbreaker zijn.
 

Naudje32

Actief lid
ja ik wil de polo ook herspuiten maar mijn vrouw wil dat niet meer laten doen, dus rijden we die op en kopen later iets nieuws
 

Eltjo

Forumguru
Zoals met zoveel schades; 1x €800, 2x €400 ontvangen vanwege lichte schades voor mijn Passat 3B. Toen die met 350dkm een kapotte neus en radiatoren etc. had was dat totaal niet interessant.... €1400 voor de schadeauto ontvangen.
Toch niet slecht; 5 jaar 200dkm gereden voor €8300-1400-800-2×400 = €5300 afschrijving.
 
Ik was heel blij met uni lak want 'als je een keer schade hebt, is spuiten goedkoper'.
Dat is eigenlijk niet van belang in dit geval. Want zowel een niet-metallic (uni) kleurlak of een metallic kleurlak worden beiden voorzien van een blanke lak. En het is in jouw de blanke lak die loslaat van de onderliggende kleurlak. Dat kan op een metallic lak net zo goed gebeuren..
 

locker14

Actief lid
Ik ben gisteren bij een andere schadehersteller geweest. Die had een heel ander verhaal. Hij zei dat de plekken waar de blanke lak loslaat waarschijnlijk al eerder zijn bijgewerkt, maar dat het slecht werk was. En als je goed kijkt, zie je inderdaad dat rondom die plekken al een gespoten is. Hij zei dat het niet nodig is om de hele auto te spuiten, maar dat je prima ook delen kunt overspuiten. Zo liet hij een lakschade op de onderkant een portier zien en zei dat je ook alleen de onderkant van het portier kunt spuiten, omdat er een horizontale scherpe vouw in het plaatwerk zit waardoor het licht daar anders op valt. Als je tot die vouw opnieuw spuit, ziet het er prima uit.

Hij stelt voor om de auto helemaal te polijsten voor 250 euro en de lakschade op 5 plekken te verwijderen en een deuk te trekken voor 1250 euro. Dat klinkt al beter
 

Eltjo

Forumguru
E.a. klinkt aannemelijk. Bij een schade wordt vaak tot een vouwnaad of stootstrip gespoten of uitgeneveld om overgangen te vermijden.

Een vraag over spuiten; de kunststof dakspoiler van de Trevis bladderde ook af. Jaar gewacht tot het erger werd en met een bankpasje alle blanke lak verwijderd (met het idee licht schuren en direct blanke lak aan te brengen).
Vanwege lichte beschadigingen toch maar primer, metallic kleurlak en dan blanke lak gespoten.

Nu na 1-2 jaar is na een vochtige nacht de lak wit (trekt eruit overdag) en het oppervlak ruw en mat. Het bladdert niet.
Na spuiten en polijsten was het wel mooi en glad genoeg.

Ik heb het e.a. gespoten met bussen die ik bij een speciaalzaak heb gekocht. De kleur is daar gemengd in de machine en in de spuitbus gedaan. De blanke lak is een standaard bus met 2K lak.

Het enige oorzaak die ik kan bedenken is dat ik de blanke lak te dik heb opgebracht.
Heeft een van jullie daar kaas van gegeten?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
De kleurlaag zat er, op hier en daar een schadiging na, er nog helemaal op. Hier overheen is de primer gespoten.
 
Laatst bewerkt:
Heb precies dit probleem ook gehad met mijn vorige O3 HB uit 2018, met de zelfde kleur (Pacific Blue). Blanke lak begon al los te laten binnen de garantieperiode. Onder garantie is de hele motorkap opnieuw gespoten destijds door het leasebedrijf. Daarna nog 3 jaar gereden zonder nieuwe problemen
 
Nou, er waren meerdere Octavia 3 bij mijn vorige werkgever met dit probleem, ook bij de unilak rood en wit modellen.... alle auto's kwamen uit 2017 tot 2019. Mijn huidige O3 met metallic wit heeft dan weer nergens last van na ruim 252K gereden te hebben...
 
Bovenaan Onderaan