Loslatende blanke lak

locker14

Actief lid
Koppeling gemaakt, volgend project: loslatende blanke lak. Ik heb mijn O3 van 2018 eind 2023 gekocht. Ex-lease, altijd door de VW dealer in Castricum onderhouden. Vlakbij zee dus, misschien is dat de oorzaak van het probleem. Hij was bij aanschaf 5,5 jaar oud en had 119.000 km gelopen. Bij de aankoopkeuring kwam aan het licht dat wat blanke lak was verdwenen op het linker voorscherm. Ik had dat zelf niet gezien tijdens de proefrit. De lak zag er verder perfect uit, de motorkap was voor de verkoop gespoten, dus ik heb hem gekocht op voorwaarde dat de dealer de lakschade met wat blanke lak zou behandelen zodat het afbladderen niet verder zou gaan.

We zijn nu twee jaar verder en op steeds meer plekken begint de blanke lak los te laten. Eerst op het rechter voorscherm naast de koplamp, toen boven het linker achterwiel en recent zag ik ook wat kleine plekjes op het dak en op de achterklep. Ik wil mijn auto graag netjes houden, dus ben vandaag naar een schadehersteller gereden om de opties te bespreken. De voorschermen hebben de meeste lakschade en zouden samen voor ca. 500 euro ex. BTW overgespoten kunnen worden. Ik hoopte dat de andere, kleinere plekken met een soort sport-repair gefikst kunnen worden, maar de schadehersteller zei dat er kennelijk iets mis is met de hechting van de lak op de hele auto, dus ik kan hem beter helemaal overspuiten, á € 5.000,- :eek: . Dat gaat me echt te ver. Ik dacht vandaag nog, ik stap gewoon naar Pon, maar vanuit andere topics begreep ik al, dat daar met een 7 jaar oude auto niets te halen valt. Dus nu vraag ik mij af... wat is wijsheid?

Niets aan doen en gewoon lekker inruilen over 3 jaar? Alleen de ergste plekken aanpakken voor die 500 euro? Of is het gewoon dweilen met de kraan open en kan ik beter de hele auto laten spuiten? En klopt dat verhaal over spot repair wel? Is dat niet veel goedkoper dan spuiten en een prima fix voor als ik de auto nog 3 jaar rijd en een goede inruilwaarde wil? Advies is welkom! Zie bijgaand een paar foto's van de schade (let niet op de vuile lak, dat is geen schade ;))

Bijlagen

• lak 1.jpg
    lak 1.jpg
    128,7 KB · Weergaven: 32
  • lak 2.jpg
    lak 2.jpg
    202,6 KB · Weergaven: 31
  • lak 4.jpg
    lak 4.jpg
    219,5 KB · Weergaven: 30
  • lak 3.jpg
    lak 3.jpg
    215,7 KB · Weergaven: 30

Eltjo

Forumguru
Dat proces zal doorgaan, de vraag is hoe snel en of lokaal herstel dweilen met de kraan open is.
Als je de loslatende randen nu hersteld, gaat het daar waarschijnljjk minder snel verder.

dat is vaakwel het probleem met dit type lak, Wij hebben nog een oranje cross-polo van 2006 zelfde probleem en dat is nu over de gehele auto eraf gebladerd echt een ramp.

Dit lijkt mij non-metallic, volgens mij heette dat Energy Blue.

Normaliter gezien is een metallic lak iets harder en daardoor minder gevoelig voor beschadigingen. Het lijkt ook wel alsof er vanuit een kleine beschadiging een groter deel blanke lak loslaat, en ik ben dus ook bang dat dit onder een producteigenschap van uni-lak valt. Om dezelfde reden zie je vaak oudere auto's met uni lak waarbij de blanke lak loslaat.

Ik zou ofwel nu per direct de auto inruilen en je verlies nemen of de auto in één keer in zijn geheel in een metallic (!) lak laten overspuiten. Ga je nu half werk doen met spotrepair ben je over een jaar weer aan de beurt.

locker14

Actief lid
Ik was heel blij met uni lak want 'als je een keer schade hebt, is spuiten goedkoper'. Dat de lak sneller afbladdert, wist ik niet. De volgende auto wordt dus zeker weer metallic! Inruilen is nu geen optie, daar moet ik wel even voor sparen. Dus ik ga er nu vanuit dat ik er nog 3 jaar mee rijd. Ik heb ook geen idee wat het met de inruilwaarde doet?

Als inruilen of overspuiten nu geen optie is zou ik lekker zo doorrijden en hopen dat het niet snel veel erger wordt.

Wat betreft inruilwaarde zitten auto's met uni lak altijd iets onder die met metallic lak. Het afbladderen gaat natuurlijk niet helpen met de inruilprijs, ik denk dat ie tegen die tijd als export weg zal gaan. Voor de export zal een beetje afbladderende blanke lak geen dealbreaker zijn.

Eltjo

Forumguru
Zoals met zoveel schades; 1x €800, 2x €400 ontvangen vanwege lichte schades voor mijn Passat 3B. Toen die met 350dkm een kapotte neus en radiatoren etc. had was dat totaal niet interessant.... €1400 voor de schadeauto ontvangen.
Toch niet slecht; 5 jaar 200dkm gereden voor €8300-1400-800-2×400 = €5300 afschrijving.

Bovenaan Onderaan