Loopvlak ketting of sneeuwketting

JanK

Nieuw lid
Aan het eind van deze maand mag ik mijn Skoda Superb combi ophalen met bandenmaat 235/45-18.

Nu blijkt dat ik op deze band geen normale sneeuwketting kan rijden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dit zou betekenen dat ik loopvlak ketting moet huren of aanschaffen, maar deze zijn vrij prijzig.
 
Zeer goede ervaring met de zogenaamde "sneeuwsokken". Tot diep in de sneeuw in Oostenrijk mee gereden, zonder mijn 19" velgen te beschadigen!
 

Frup

Forumguru
Zeer goede ervaring met de zogenaamde "sneeuwsokken". Tot diep in de sneeuw in Oostenrijk mee gereden, zonder mijn 19" velgen te beschadigen!
Lees voor de zekerheid wel even dit artikel.
Blijkbaar is het rijden op sokken in Oostenrijk niet zonder meer geaccepteerd.
Ook ken ik hellingen waar ik ingeval van ijsplaten, zonder goede kettingen echt niet vanaf zou durven rijden.
Ik heb een keer geïnvesteerd in goede loopvlak kettingen. Via Marktplaats, dat wel. En heb daar geen seconde spijt van gehad. Ze zitten er ook in een mum van tijd op.
 
@Frup Reis je in de winter naar Duitsland/Oostenrijk etc. dan is het verplicht kettingen mee te nemen. Deze heb ik ook altijd bij mij, maar heb ik gelukkig nog nooit hoeven gebruiken. De sneeuwsokken hebben mij zelfs op lichthellende ijsplaten een aantal keer gered. Het grootste voordeel naast beschadiging-vrij rijden is de "montage" van 5-10 sec per velg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Tees

Donateur
Sneeuwsokken zijn inderdaad niet toegestaan in Oostenrijk en Duitsland (en mogelijk Zwitserland) als vervanging van kettingen. Dus bij controle ben je dan de Sjaak.
 

Frup

Forumguru
@Superb uit Fryslân helemaal mee eens. Ik zal de kettingen morgen nodig hebben.
Het sneeuwt hier (Oostenrijk) als een tierelier. Moeten redelijk steile afdaling doen. Dan helpt 4WD ook niet echt. Morgen wat verder naar Samnaun. Eind klimmen. Daar staan bij sneeuwval agenten je beneden aan te houden om kettingen om te leggen.
Daar op de terugweg naar het dal eens meegemaakt dat er een file ontstond van kettinglozen die niet verder kwamen. Die stonden schots en scheef geglibberd op de weg. Ze liepen allemaal een flink eind terug naar het dorp om daar alsnog kettingen te kopen. En Frup met z’n Rud Centrax lachen .
 

Frup

Forumguru
@tim_j zekers,
Ik heb het oude model. Met zo’n rode dop op de wielmoer. Maar werkt in principe precies hetzelfde. Super eenvoudig. Alleen thuis vooraf even de bevestigings-moer op je wielmoer draaien.
Op Marktplaats is wel e.e.a. te vinden trouwens.
 

Dirkmk1

Senior Member
Of je koopt een mooie set wielen met winterbanden in een kleinere maat, bijv 17”.
Dan heb je en winterbanden + kettingen. Blijven je zomervelgen en banden ook netjes.

Eventueel kan ik je op weg helpen, ik heb nog wel iets liggen. Bij interesse stuur maar een persoonlijk bericht.
 
Waarom zou je geen kettingen op deze band kunnen rijden?

Ik heb dezelfde maat en gewoon sneeuwkettingen besteld voor de wintersport. Heb eventueel wel een tip waar je ze goedkoop kan halen, stuur maar een pb mocht je belang hebben.
 

Canon-Eye

Forumguru
Alleen thuis vooraf even de bevestigings-moer op je wielmoer draaien.
Mag je daar dan wel mee over straat zonder dat die kettingen eraan gemonteerd zijn? Lijkt mij, zonder die beugels die 'm afschermen, namelijk een voor onbeschermde verkeersdeelnemers behoorlijk gevaarlijk uitsteeksel ingeval van een ( bijna-)aanrijding.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb een nieuwere variant van de RUD Centrax, daarmee is het bevestigen van de adapter op de wielmoer welgeteld 10 seconden werk. Over de wielmoer schuiven en met het bijgeleverde steeksleuteltje vastklemmen. Dus geen probleem om dat ter plaatse te doen en het geheel zit er in een paar minuten op! Het scheelt ook een hoop smerigheid en lenigheid t.b.v. gewone kettingen doordat je eigenlijk amper met je handen/armen in de wielkast hoeft te komen.
 
Bovenaan Onderaan