Loix debuteert met Fabia R5 in Ieper

Hetzer

Forumguru
Loix debuteert met Fabia R5 in Ieper
Rally-180615-r5loix.jpg

Hij werd lang verwacht en er is reikhalzend naar hem uitgekeken maar eindelijk is hij daar, de gloednieuwe ŠKODA Fabia R5. De wagen toonde zijn snelheid en betrouwbaarheid al in het WK en in wedstrijden in Tsjechië en Oostenrijk maar nu is de ŠKODA Fabia R5 ook beschikbaar in België.
Vanaf de rally van Ieper eind deze maand zetten Freddy Loix en Johan Gitsels hun jacht op een nieuwe titel verder met deze wagen. Net zoals dat het geval was met de ŠKODA Fabia S2000 wordt ook de ŠKODA Fabia R5 klaargestoomd in de ateliers van BMA-Autosport.
“Ik sta werkelijk te trappelen om met de wagen over de Ieperse wegen te scheuren” zegt Freddy Loix. “In vergelijking met de S2000 is zijn topsnelheid een grote troef, zeker wat betreft de Belgische rally’s die niet altijd even technisch zijn en waar topsnelheid enorm belangrijk is. Ook bij richtingveranderingen, een T links of rechts situatie, gaan we het verschil merken. De acceleratie van de ŠKODA Fabia R5 is enorm.”
Freddy Loix en Johan Gitsels hebben de wagen maandenlang getest maar dat is geen garantie om meteen succesvol te zijn in een wedstrijd. “Ik ga een enorme open deur intrappen en zeggen dat een wedstrijd niet te vergelijken is met een test” zegt Freddy Loix. “Het is een cliché, maar wel eentje dat staat als een huis. Ik verklaar me nader. Door mijn ervaring met de S2000 ken ik haast alle situaties in België en weet ik waar ik voluit kan gaan. Doordat de R5 over een hogere topsnelheid beschikt wordt het op dat vlak zoeken want door de verbeterde acceleratie bij lage toeren ga ik sneller weg rijden uit een bocht waardoor ik ook sneller aan de topsnelheid zal komen, een topsnelheid die hoger ligt dan die van de S2000. Dat wordt dus zoeken. Maar mij hoor je niet klagen hoor.”
Jan Kopecky won in eigen land al enkele wedstrijden met de ŠKODA Fabia R5. De wagen is meteen competitief. “Dat verbaast me helemaal niet gezien de vooruitgang die het team geboekt heeft” aldus Johan Gitsels. “De R5 is meteen betrouwbaar al kan je nooit uitsluiten dat er in het begin hier of daar nog kinderziektes opduiken. Net als het bij de S2000 het geval was hebben we een tijd moeten wachten op de ŠKODA Fabia R5. Het voordeel daarvan is dat je de tijd kan nemen om bepaalde dingen te bestuderen om ze vervolgens te ontwikkelen. Wachten is niet fijn maar als het loont is iedereen winnaar. We debuteren met de ŠKODA Fabia R5 in de rally van Ieper. Ondanks de competitiviteit die er nu al is zal er toch ook wat stress zijn.”
“Sinds de eerste testen is er een grote evolutie geweest” zegt Johan Gitsels. “De motor voelde meteen goed aan maar er waren nogal wat andere dingen waar hard aan gewerkt moest worden. Het is verbluffend hoe professioneel het team te werk is gegaan en hoe zeer ze rekening hebben gehouden met onze input. Ze gingen ver, heel ver en hadden oog voor detail, zelfs tot de plaats van bepaalde knopjes tussen de zetels, de plaats van het lampje van de corijder en de lichtsterkte van het lampje. De grootste stappen voorwaarts zijn geboekt op vlak van ophanging, versnellingsbak en differentieel.”
De betrouwbaarheid van de ŠKODA Fabia S2000 was dé grote troef van de wagen. “Ik durf er bijna gif op innemen dat de betrouwbaarheid van de R5 net zo groot is” zegt Freddy Loix. “In al die maanden dat Johan en ik de wagen getest hebben zijn we nooit voor verrassingen komen te staan, zijn er nooit onverwachte technische problemen opgedoken. ŠKODA Motorsport heeft de tijd genomen om de R5 te bouwen. Hun streefdoel was betrouwbaarheid. Ze zijn in dat opzet geslaagd. Net zoals ik met de S2000 fantastische tijden heb beleefd verwacht ik hetzelfde van de R5”
“Toen vorig jaar ŠKODA België BMA-Autosport koos als preparateur vond ik dat fantastisch” zegt teammanager Bernard Munster. “Begin dit jaar werd dat vertrouwen bevestigd. Dat we nu de kans krijgen om mee te schrijven aan een nieuw hoofdstuk in hun autosportverhaal vind ik overweldigend. Het is een enorme blijk van vertrouwen waar ik zelfs een beetje van ga blozen. Naast het vertrouwen van ŠKODA België is er ook het vertrouwen van Freddy Loix en Johan Gitsels. Sinds het begin van onze samenwerking is er een enorme honger, een enorme goesting om samen resultaten neer te zetten. Alle neuzen staan in dezelfde richting en dat is knap. De ŠKODA Fabia R5 werd drie weken geleden geleverd. In aanloop van de rally van Ieper wacht ons nog heel wat werk want de wagen is afgeleverd met een basisafstelling. Alles moet nu op maat komen van Freddy zodat hij in perfecte omstandigheden aan de start kan komen in Ieper.”
Het slotwoord is voor Christian Rampelbergh, directeur ŠKODA België. “Elk afscheid is een nieuw begin maar vooraleer ik het over de nieuwe ŠKODA Fabia R5 heb wil ik toch nog eens die prachtige cijfers van de combinatie ŠKODA Fabia S2000 en Freddy Loix citeren. 36 rally’s gereden, 13 zeges, 26 podia en slechts één opgave door een technisch euvel. Dit zijn feiten, dit zijn cijfers die er staan. Dit is een toonbeeld van betrouwbaarheid en diezelfde betrouwbaarheid trachten we eveneens over te brengen op onze ‘klassieke’ auto’s. Voor ŠKODA is de rally een fantastisch uithangbord en zijn Freddy Loix en Johan Gitsels schitterende ambassadeurs die ons helpen om het merkimago van ŠKODA verder uit te bouwen. De nieuwe ŠKODA Fabia R5 is de sportiefste versie van de serie geproduceerde ŠKODA Fabia die in België voorgesteld werd tijdens het autosalon van januari jongsleden. Binnen het ŠKODA gamma is de Fabia een succesmodel en we zijn ervan overtuigd dat de R5 dit succes zal helpen vergroten. De doelstelling voor 2015 is dezelfde als die voor 2014, namelijk het kampioenschap en de rally van Ieper winnen. Wat het kampioenschap betreft zijn Freddy en Johan goed bezig. Ieper is en blijft altijd een speciale wedstrijd en voor iemand als Freddy Loix is die wedstrijd zo mogelijk nog specialer. Dit jaar staat hij voor de 20e keer aan de start en kan hij de wedstrijd voor een 10e keer winnen. Dat zijn hallucinante cijfers. Wij wensen het team van BMA-Autosport, Freddy Loix en Johan Gitsels een fantastische rally en een uitstekende verderzetting van het kampioenschap toe. Ik heb er alle vertrouwen in.”


bron ; autosportvision.nl
 
Bovenaan Onderaan