Loadindex toch weer 91?

andrehj

Forumguru
Omdat een tijdje geleden dit document met sterk verlaagde aslasten (zie pagina 11) opdook op de internationale Skodasite, maar op de Duitse Skodasite nog steeds de oude aslasten (voor/achter: 1200/1250 kg) blijven staan, heb ik er maar eens een mailtje naar Skoda aan gewaagd en vandaag het volgende antwoord gekregen:
All Superb Combi 1.8 TSI DSG which were produced after 08.11.2010 have got the maximum permissible mass on the front and rear axle (FA=1060 kg and RA=1060 kg).
Dit betekent dat we geen (duurdere en moeilijker verkrijgbare) loadindex 94 banden meer nodig hebben, maar dat de standaard 91 volstaat.:eek:oo:
Vraag is wel wat er in de voertuigdocumentatie van recent geleverde Superbs staat, en op wat voor banden deze staan. Zou iemand met een recente Superb (geleverd in 2011) daar eens naar willen kijken?

hemi24

Forumguru
Is dit de maatregel om het van de velg lopen van de band te voorkomen? (n.a.v. het stuntincident van een auto-journalist)

andrehj

Forumguru
Volgens mij niet, want aan de maximale belading van de auto's is niets veranderd. Alleen de aslasten zijn (flink) verlaagd.

hemi24

Forumguru
Voor de lager loadindex wordt waarschijnlijk een hogere bandenspanning voorgeschreven waardoor deze in extreme omstandigheden minder snel van de velg kan lopen...

Op m'n 2 weken geleden geleverde Superb Combi 2.0 TDI zitten 225/45 R17 94W banden. 94 is de loadindex veronderstel ik?

andrehj

Forumguru
@ ernieken: Ja. En W de snelheidsindex. Die is overigens vrij ruim, want je hebt slechts V (tot 240 km/h) nodig. Heb je ook ergens een typeplaatje of ander voertuigdocument specifiek voor jouw auto waar de aslasten op staan? Zo ja, wat staat daar op?
Weet iemand eigenlijk waar je zo'n typeplaatje in de Superb vindt?

kwaazaar

Actief lid
Mijn 1.8 TSI, zonder DSG, is geleverd op 18/225/Y/92. Ik heb er zelf 16/206 winterbanden op gebruikt met een loadindex van 91. Scheelde inderdaad in de aanschafprijs van die winterbanden.

hemi24

Forumguru
@kwazaar: mag het een mm-tje minder zijn?

ik neem aan dat je volgende maten bedoelt? 225/40R18 92Y en 205/55R16 91V (of H of W)

Voor de 1.8TSI Combi is eigenlijk de 205/55R16 94V vrijgegeven/voorgeschreven...

andrehj

Forumguru
Dat WAS altijd zo, omdat dit vanwege de maximale aslast van 1250 op de achteras te veel was voor een Load Index 91 band (die gaat tot 615 kg, dus 1230 kg op een as). Maar aangezien de recentste Superbs blijkbaar met veel lagere max aslasten de fabriek verlaten, zijn de 94V banden niet meer nodig. Vandaar mijn vraag: Kan iemand met een 2011 Superb ergens in zijn voertuigdocumentatie of typeplaatje de aslasten terugvinden?

Jmac

Lid
ik zat inderdaad met dezelfde vraag omdat mijn winterbanden de 91 index hadden. Niemand van de garage wist mij iets meer daarover te vertellen. Ik heb ze dan maar gewoon op gezet en mij verder geen zorgen gemaakt...

kwaazaar

Actief lid
online-velgen.nl (waar ik mn winterbanden +wielen vandaan heb) gaven aan dat 91 geen probleem was. Gezien het kleine verschil en aannemend dat autofabrikanten ook altijd wel wat marge in acht nemen én het feit dat ik eigenlijk nooit met een zwaar beladen auto rij, heb ik het er op gewaagd.

Blijft natuurlijk wel de vraag wat de verzekering zegt als je net die ene keer met zwaarbeladen auto toch ineens een noodstop moet maken of een plotseling moet uitwijken omdat er een eland op de weg staat. Goed om te horen dus dat Skoda nu zelf blijkbaar 91 ook te lijkt te staan :)

Toch niet op alle nieuwe Skoda's: de mijne heeft 94 banden.
Wat staat op mijn gelijkvormigheidsattest:
Technisch toelaatbare massa in beladen toestand: 2132kg
Toelaatbare belasting op elke as: 1080/1060kg (ik veronderstel 1080kg op de voorste as en 1060kg op de achterste)
Banden as 1: 205/55 R16 94V
Banden as 2: 205/55 R16 94V

Bovenaan Onderaan