Linker buitenspiegel dimt pas veel later (automatisch dimmende spiegels)

Space_NL

Senior Member
Sinds dat mijn auto bij een schadeherstel geweest is (waarbij de rechter buitenspiegel open is geweest / knipperlicht vervangen) heb ik een gek iets.

Wanneer ik met de auto wegrijd en de spiegels voor de eerste keer moeten dimmen, zie ik de binnenspiegel en de rechter buitenspiegel tegelijk donkerder worden, maar de linker buitenspiegel duurt 5 - 10 seconden voordat deze ook langzaam donkerder wordt.

Als ik dan verder rij en de spiegel nogmaals moet dimmen gaan ze wel alledrie tegelijk dimmen en weer helder.

Maar de volgende dag is het de 1e keer weer zo.....

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
 

Space_NL

Senior Member
Dank voor je reactie. Twijfelde zelf of het misschien ingeleerd moest worden, maar nu ga ik twijfelen. Hopelijk komt er nog een reactie van iemand die het ook gehad heeft..
 

mennor

Forumguru
Als ik het me goed herinner, gaat het dimmen voor alledrie spiegels via een sensor in de binnenspiegel, en zit de besturingsmodule voor de spiegels in het bestuurdersportier. Wellicht zit er een beschadiging in waardoor die een instelling niet goed vasthoudt als het contact uitgeschakeld wordt, waardoor je bij elke rit opnieuw waarneemt dat die module zichzelf het dimmen leert?
Dat het je opvalt nu het rechterportier open is geweest, kán toeval zijn.
 

Space_NL

Senior Member
Kleine update:
Teruggeweest bij schadebedrijf op hun verzoek. Maar ter plaatse hoefden zij de auto niet te bekijken, het kon onmogelijk aan hun liggen.

Vervolgens paar dagen later wil ik inparkeren, merk ik dat rechterspiegel zijn positie niet vasthoud. Spiegel terug naar beneden gestuurd, laat ik knop draait hij weer terug omhoog.
Om toch te kunnen parkeren linker spiegel naar beneden gestuurd... beweegt de rechter spiegel mee.. Ook als ik de linkerspiegel links of rechts stuur draait de rechter spiegel mee. Als ik rechter spiegel bedien beweegt links niet mee.

Verzekeraar benaderd (als opdrachtgever van schadebedrijf). Zij hebben schadebedrijf gebeld dat ze het toch op moeten lossen. VOlgende week auto weer terug naar schadebedrijf...

Op hoop van zegen...
 

Antera

Donateur
Wat je allemaal meld klopt allemaal en is ook juist.

De werking van de spiegels klopt. Kijk in je menu bij spiegels en wissers daar staat een menu optie dat de rechterspiegel maar gaat met de afstelling als je links gaat stellen. dit kan je zelf uit zetten.

Rechtspiegel kantelt alleen als je hem op R hebt staan en je de functie in je menu hebt voor het kantelen bij parkeren. Dit werkt alleen voor de rechtsspiegel en in Engeland alleen voor de linker.

Geheugenstand vast zetten van de kantelingshoek:

Spiegelknop op R zetten
Achteruit inschakelen
Spiegels stellen zoals je hemt wenst
Versnelling in P of N zetten
Spiegelsknop terug draaien naar 0.

Nu kan de knop weer op R en pakt hij de geprogrammeerde stand op. Dit alleen als de auto standaard voor zien is van deze functie en/of geheugen stoelen hebt
 
Bovenaan Onderaan