Linker achter-zijraam in deur gevallen. Ruit gebroken?

Goedendag,

Ik was bekend met de kwaal alleen dacht ik dat het mij nooit zou gebeuren. In de 7 jaar dat ik een Seat toledo uit jaar 2000 (ja ik mis haar) nooit gehad.

Ik had het raam op een kiertje en hij viel ineens een stukje naar beneden. Ik spelen met het raammechanisme want ik probeerde hem omhoog te krijgen uiteraard. Toen maar eerst naar beneden en toen weer omhoog.

Bij het naar beneden gaan kletterde hij van de raamgeleider af en hoorde ik gekraak. Mijn vraag is, is mijn ruit nu stuk/ kan het zijn dat ik het raam heb geplet met het raammechanisme? Het is namelijk best een sterk/hard ding dat op dat raam kan drukken..

Ik vind het uiteraard ook zo heerlijk dat het precies op een zaterdag-avond gebeurde. Ik ga morgen proberen het deurpaneel te verwijderen maar dat word lastig. Ik krijg namelijk met geen mogelijkheid die deurhendel (dat wat je vastpakt om dicht te doen zeg maar) los.. Was bij mijn Seat makkelijker..

Tips en info w.b.t het kunnen breken van het raam door naar benedendoen raammechanisme welkom.

Ik ga ondertussen ook voor een andere auto kijken.

Alvast bedankt!
 

Cordoba

Forumguru
Goede kans dat het gekraak het vastgelopen raammechanisme is. Gewoon de boel loshalen en voorzichtig kijken wat er aan de hand is en of je het raam naar boven kan krijgen. Als raam boven is, goed vastplakken met bijv. ductape: tape op buitenkant raam, over de deur heen, en aan binnenkant deur naar beneden. Dan kun je vervolgens rustig de boel fiksen zonder dat je bang hoeft te zijn dat de ruit weer naar beneden valt.

Mijn ervaring is overigens een beetje omgekeerd: alleen bij een Cordoba meegemaakt tijdens het rijden, waarbij ik kans zag om laatste stukje ruit te grijpen voor ie volledig in de bestuurdersdeur verdween. (Bij mij door vastvriezen en raam proberen te openen uit de geleider getrokken, en toen de auto warm begon te worden losgedooid van raamrubber, en viel ie naar beneden)
 

Eltjo

Forumguru
Het gekraak kan betekenen dat de draad van het mechanisme gebroken is of klem zit.
Bij de Passat uit 2000 werd de ruit vastgehouden door een 2 kokertjes met overlangse insnede waarvan de kleinste in de grotere zit. Die kokertjes zitten door de houder van het mechanisme en de ruit er tussen.
Dit kwam bij mij tot 2 keer los bij de rechter achterdeur wat ik ook las en een recensie van een berijder.
Aan de voorkant zat het met door een met rubber bekleedde metalen houder die klemt door een boutje aan te draaien.

Is het niet zo dat de deurhendel om de deur te openen helemaal niet los hoeft en dat je deze aan de achterkant los kan haken als je het paneel los hebt?
Deurgreep om deur dicht te doen is vaak een afdekplaatje uit de greep wippen waar achter de schroeven zitten.

Overigens wordt je waarschijnlijk helemaal niet blij als dat op de maandagmorgen gebeurt als je naar je werk moet..... Ik neem aan dan even aan dat je op zondag tijd hebt om er aan te klussen.
 
Laatst bewerkt:
Goedendag, ik heb inmiddels de deurhendel losgekregen (dus ja, die moet er wel af, want daarachter zitten 2 dikke schroeven) en de rest van het paneel trouwens ook. Ik heb het raam naarboven gekregen (wel kracht voor nodig zeg) dus gelukkig niet aan diggelen. Ik kon trouwens niet goed zien wat er aan de hand is met het raammechaniek, iemand een tip waar ik naar moet kijken? Ik ben eigenlijk allang al blij dat het raam weer omhoog is (en geplakt met ductape, moet echter wel even goede sterke ductape scoren, nu heb ik hem op meerdere plekken geplakt.

Is het veilig met het raam in omhoogpositie even te spelen met het raammechanisme? Als in, kan dat kwaad? Want dan zie ik een beetje beter hoe dat zit en waar hij zou moeten klemmen. Ik ga ondertussen ook even wat youtube filmpjes zoeken erover, want zo doen millenials dat haha.

Oh en over de werk opmerking, ik moest dus toevallig vandaag werken en ben momenteel ook nog steeds op mijn werk. Ik had Maandag juist enkel een half dagje en dacht dus beter op Maandagmiddag naar de garage, en nu in dit geval, de onderdelenwinkel. Dus voor mij kwam Zaterdagavond, vlak na zonsondergang nogal slecht uit :tongue:

Zijn er nog betere manieren om het raam als het ware te zekeren i.p.v tape? Zoiets van iets eronder stoppen ofzo? En hoe heten die raamvastzet dingen van dat mechaniek?

Iniedergeval bedankt voor alle info!
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb wel eens foto's gezien van iemand die een occasion had gekocht waar het raam door een op maat gezaagd balkje in de deur omhoog gehouden werd, dus het kan zeker anders, maar dat is al meer werk en dan moet je echt niet meer aan het raammechanisme zitten, om te voorkomen dat het vast (kapot) loopt doordat het tegen de ondersteuning aanloopt.

Als je de bekleding er af hebt, kun je het raam mechanisme bedienen en kijken of dit wat doet (dan kun je ook zien of het vastloopt of niet). Het raam zit vast met raamklemmen of raamhouders. Volgens mij waren er oudere bouwjaren (net als bij Leon/Golf/Toledo) waar die klemmen een paar jaar van nylon of iets dergelijks gemaakt zijn, maar na veel problemen is dat volgens mij weer metaal met rubberbekleding geworden. Die nylon klemmen waren volgens mij vooral aan het begin van deze eeuw.

Ik zie trouwens dat complete mechanisme tegenwoordig niet veel geld meer kost: linkje
 
En waar kan ik die klemmen vinden, zitten die op die 'lat' die het raam omhoogduwd of? En ja, dat mechanisme is inderdaad goedkoop, kost net zoveel als 2 pakjes shag van 50 gram.. Als het niet lukt te repareren schaf ik dat mechanisme wel ff aan en hoop dat dat niet al te moeilijk in te bouwen is.
 

Cordoba

Forumguru
Volgen mij heb ik op Seat-Online wel eens setjes daarvoor gezien in een topic, maar ik kan me vergissen. Mechanisme inbouwen is vooral tijd nemen en rustig oude uitbouwen en nieuwe er in. Normaal laat je dan het raam iets zakken, zodat de schroeven voor de klemmen zichtbaar zijn door de uitgespaarde gaten in de deur. Je kunt dan de ruit los halen en bovenaan vasttapen. Vervolgens mechanisme loshalen, motor overbouwen op nieuwe mechanisme en alles weer op zijn plaats monteren. Neem gewoon een dagdeel de tijd voor de klus, met een beetje mazzel doe je het de eerste keer in minder dan 2 uur.
 

eriktv

Forumguru
Helpt dit? Is genoeg over te vinden op YouTube, zeker als je in Duits of Engels zoekt. In dit filmpje kun je in ieder geval zien hoe alles in elkaar zit.

 
wil even nog inhaken op dit topic. Beter bestel je niet bij mijnautoonderdelen.nl of bij Winparts. Die leveren namelijk gewoon niet, heb na veel moeite geld teruggehad bij mijnautoonderdelen.nl. Nu bij Winparts besteld, omdat het wel goed oogde, maar wacht nu al meer dan een week op mijn bestelling. Track en trace staat enkel niet ontvangen of verwerkt.. Als iemand een adres weet om online auto onderdelen te bestellen die wél leveren, hou ik mij graag aanbevolen. Behoorlijk irritant als er gewoon niet geleverd wordt.
 

Tees

Donateur
Behalve dat Winparts soms wat lange levertijd heeft, heb ik er alleen maar positieve ervaringen mee. Ik heb ook al omruilingen e.d. gedaan, altijd heel netjes en soepel. Heb je al contact opgenomen met ze?

AutoDoc is volgens mij niet heel anders dan Winparts, alleen schijnt de aftersales nog wel eens een beetje te haperen wat ik hier soms lees (en zijn ze Duits, wat de communicatie soms wat hindert).
 
Nog geen contact opgenomen nee.. Zal ik even doen, maar zal wel weer moeite kosten. En zal ik weer zo'n dom account moeten aanmaken ofzo. Ik wil gewoon dat als ik iets bestel, het gewoon geleverd wordt inplaats van dat ik weer moeite moet doen.. Ze genieten er gewoon van dat ik eerst hun mailadres moet opzoeken, vervolgens moet typen en op verzenden drukken. Dat weet ik zeker, dan zitten ze achter die computer te kijken naar alle boze mailtjes die binnenkomen. Terwijl de medewerkers over hun tepels zitten te wrijven.
 

Eltjo

Forumguru
Bij Winparts >12 jaar terug koplampen besteld die niet goed waren. Na een telefoontje konden ze retour en kreeg ik geld terug.

Bij Autodoc nu net na 1 jaar geld retour van een net niet passende homokineet (tolerantie probleem). Door mijn vasthoudendheid uiteindelijk. Een ander had het allang opgegeven na zoveel Engelstalige mails met steeds weer andere medewerkers, gevraagde foto's en in te vullen formulieren.
Nu ligt de homokineet hier met wat hamerslag deuken doordat deze er eerst niet op en daarna niet vrijwillig van de as wilde.

Maar is je raam nu gerepareerd?
 
Bovenaan Onderaan