Lidl vacuum olie-afzuigpomp 16 Feb 2015

ertromp

Forumguru
Andere optie is om het apparaat niet te gebruiken en de motor even te laten lopen als de olie eruit is. Klinkt stom, maar daar heb ik zelf bij bestaan toen de hoofdmonteur van een lokale dealer het apparaat niet beschikbaar had. De uitleg die erachter zat was ook nog eens zeer plausibel.
Wat een onzin dit. Never nooit niet doen een motor laten lopen zonder olie. Je hebt toch echt smering en zeker olie druk nodig op de diverse onderdelen
 

Noord26

Forumguru
Wat een onzin zeg.. Motor zonder olie laten lopen? Heb je het wel goed begrepen Noord?

Jazeker, ik stond er zelf naast toen dat gedaan werd. Zet er zelf ook grote vraagtekens bij overigens.

@ertromp: dat was ook het discussie puntje (ik kom niet meer bij deze dealer overigens..). Er blijft altijd olie achter in het blok en om dat laatste eruit te krijgen werd hij dus voor een 15-20s gestart. Hiermee zou er meer van de oude olie uit komen als op een reguliere manier olie werd ververst. En olie die zit altijd aan de onderdelen vast geplakt voor vrijwel een minuut, waar het hier om ging qua dikte weet ik ook niet. Allemaal de woorden van de hoofdmonteur hé jongens; niet van mij!
 

ertromp

Forumguru
Niet alleen de smerende werking maar zeker oliedruk heb je nodig. Neem de nokkenas versteller in je TSI
Zo'n bedrijf is het predikaat dealert echt niet waard
 

Noord26

Forumguru
@ertromp: dat waren ook mijn laatste woorden toen ik de auto 4 weken kwijt was voor een reparatie. Daarna maar langs VAGtechniek gereden voor een grote beurt. ;)
 

Stinger

Actief lid
Je dient een motor ook niet in koude toestand te verversen...

Hoezo niet? Dan haalt men de meest oude olie er uit. Immers de olie is dan gezakt in de carter pan. Ik ben wel realistisch. Bij een het verversen van de olie. Krijgt men niet alle olie er uit. Er blijft altijd wat achter in het motor blok.
 

Eemspoort

Forumguru
@Stinger Koude olie loopt slecht, en het duurt dan erg lang eer het carter leeg gelopen is.
Na 10 minuten is de olie idd redelijk warm, niet heet. Persoonlijk zou ik wat langer rijden voor het verversen. Maar redelijk warme olie loopt altijd beter dan koude olie.
En zoals @Joske ook al aan geeft, een warme motor laat de meeste olie al terug in het carter lopen, dus dat is verder geen probleem.
 

Adoks

Senior Member
Gebruik ook een Pela, soms ook wel old-school via de onderkant. De Pela is best een verademing en een oliewissel is zo gepiept en nog schoon ook. Uiteraard wel auto op redelijke temp rijden anders gaat het heel langzaam. 70 graden op de meter is prima. Mag ook niet te heet zijn de olie.

Heb nog nooit een sluitende verklaring gelezen waarom de carterplugmethode zo veel beter is. Het is wel zo dat de Pela er waarschijnlijk iets minder olie uitkrijgt. Bij mijn auto vermoed ik een 100/200 ml. Maar goed, het beest heeft 300.000+ gereden en rijdt nog als een speer. Dus wat is nu beter ;)
 

Eemspoort

Forumguru
Is daar dan überhaupt al eens onderzoek naar gedaan eigenlijk?

Ook al zou het geen verschil maken, ik blijf wel gewoon die plug eruit draaien. Zo ververs ik al meer dan 20 jaar allerhande motoren (behalve de grote machines die met een pomp zijn uitgevoerd omdat er geen plug is omdat je daar toch niet bij kan) en dat bevalt me prima. ;)
 

Joske

Forumguru
Dan is de olie "redelijk" warm geworden. Ik ben erg benieuwd hoeveel graden het is? Want de olie-afzuigpomp kan maximaal 60 graden aan.
Bij mij is de olie na 10 min 50 graden ofzo. Omgevingstemperatuurafhankelijk natuurlijk. Ik kijk op maxidot..
 

Stinger

Actief lid
Via de olie aftap plug gaat het olie verversen uiteraard sneller. De meeste carter pannen zijn gemaakt van aluminium. Waarbij het terug monteren van de olie aftap plug voorzichtigheid is geboden. Anders draait men zo de schroefdraad dol.
 

Joske

Forumguru
In de garages wordt er tegenwoordig veel met oliezuigers gewerkt ipv af te laten. Met mijn motor mag dit niet, dat weet ik uit een SSP van mijn motor, de eerste keer zal ik naast de monteur staan die mijn olie zal verversen.. ;)
 

andrehj

Forumguru
Wegduwen ging niet (DSG) en ik weigerde domweg hem even te starten om 'm in N te zetten.
Dat had niet gehoeven. Zodra ik mijn auto op contact zet (zonder te starten) kan ik de pook al heen en weer bewegen (dus van P naar N) en daarna de auto wegduwen (wat met zo'n zware S2 dan wel wat minder gaat...)
Volgens mij werkt dit bij een Octavia of Fabia niet anders.
 

turboturbo

Forumguru
heb je dan ook altijd 5 lege jerrycans bij de hand om de foute peut in over te pompen?
Het goede nieuws: díe verkopen tankstations nou meestal WEL! :pardon: (jerrycans) Of ze kunnen je wel helpen met afvoer van de diesel (zullen ze daar geen faciliteiten voor hebben? Hoe doet ANWB dat, hebben die een lege 70 liter tank bij zich eigenlijk?)
 

Cordoba

Forumguru
het is een doe het zelf systeem, maar zoals al terecht opgemerkt is door @Eemspoort, het is gewoon veel beter om het langs onder te doen, en dat gaat nu eenmaal niet op straat, dus een doe het zelf klusser die zelf op deze manier onderhoud verricht, zelfs al is zijn technische kennis en vaardigheid dubbel zo groot als van een monteur bij de dealer, levert op dit gebied absoluut in op kwaliteit van het onderhoud.

Ik zou niet graag een euro betalen aan alle garages die de olie alleen afpompen en er dan verse olie in plempen.
 

EdK

Forumguru
Hoe doet ANWB dat, hebben die een lege 70 liter tank bij zich eigenlijk?)
Wel de ANWB heeft inderdaad ergens in de wagen een buffertank zitten waar je verkeerde brandstof in verdwijnd en en die ze weer ergens afleveren als deze vol is.

Maar ik heb het zelf ook één keer gehad dat ik benzine in de dieseltank donderde en het dus verwijderd moest worden door de ANWB
Bij aankomst van hun gooide ik me tankdop er al af maar de monteur zei meteen doe die maar weer dicht en gooi je motorkap maar open.
Daar haalt hij de brandstofleiding los en koppelt daar de zuigslang op zodat en de tank en de brandstofleiding leeg getrokken word.
En ik dacht toendertijd ( 5 a 6 jaar terug ) dat ik één van de weinige was die dit overkwam maar de monteur van de anwb vertelde me dat dit vele keren per week in zijn regio gebeurde...
 

Cordoba

Forumguru
Google is snel met het doornemen van dit topic zeg, ik had ook mij oog op het pompje. Via google een unboxing gevonden inclusief wat specificaties. Het ding blijk 0,2 liter per minuut te pompen met motorolie. Sorry, maar dan ben ik een half uur bezig...! Ik laat 'm liggen, laat de zwaartekracht wel z'n werk doen.

Als je iets verder kijkt, zie je dat ie ook geschikt is om (dunnere) dieselolie te verpompen en dat doet ie met 1,5 liter/minuut. Als je zorgt dat de olie redelijk warm is, zal het leegpompen dus ook een stuk sneller gaan, en ben je voor 4 liter olie geen 20 minuten, maar waarschijnlijk iets van 5-10 minuten bezig.
 
Bovenaan Onderaan