Lidl vacuum olie-afzuigpomp 16 Feb 2015

Cordoba

Forumguru
Ik heb 'm ook gezien, en twijfelde er ook al over. Overigens de Ledlamp die ze ook hebben is wel een mooi ding, ik heb al een paar jaar de blauwe, maar nu is ie er ook in rood.
accu-werklamp.jpg

AndreM

Forumguru
Ik heb hem in het rood alweer een tijdje, een super lamp.
Vorige week meer dan 45 min gebruikt bij vrienden met een verstopping van de afvoer in de kruipruimte.
Hij stond versteld van dat de lamp zolang kon branden en toen we klaar waren was er nog steeds licht! :thumbsup:

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ik lees net in de Lidl folder een olie-afzuigpomp die op vacuum werkt met behulp van 12V accu. Heeft iemand toevallig ervaring mee?
Ik heb wel eens met een vergelijkbaar pompje (maar dan van de Conrad) bij mijn vorige auto de olie ververst. Dat ging best goed, maar je moet wel goed prutsen om met het slangetje op het laagste punt van het carter te komen. Afhankelijk van de vorm van het carter zal daar wel het een en ander in achterblijven.

Noord26

Forumguru
Mooie tip voor een zaklamp die op 2 manieren te gebruiken is, 2 manieren op te laden is en een magnetische onderkant heeft.

EdK

Forumguru
Heb via werk ooit eens zo'n pompje mogen uitproberen en vond het een onding en kreeg niet alle olie eruit.
En werd tevens een grote kliederboel

Ga liever voor zo'n tank die je vacuum trekt en waarmee je dan de olie uit je blok trekt.
Ook mee mogen werken ( zakelijk en prive op een blok van een zeilboot ) en beviel me veel beter en veel minder kliederzooi erdoor.

ArjanHoek

Forumguru
Je kan eerlijk gezegd beter voor een kijken die op lucht gaat, werken veel fijner vind ik.
Heb een Vacula vacuumpomp die werkt op 8 bar perslucht en die zet het om in vacuum.
En je kan als je klaar bent hem ook nog leeg laten blazen. (2standen)
Kost alleen wel wat duurder dan die van de lidl.

Veel dingen van de Lidl zijn super, maar bijdeze heb ik eerlijk gezegd wat twijfels.

KWc

Lid
Heb ook een handmatige vacuumpomp (pela pomp) en ik vind zo'n ding ook veel handiger dan dat hevelpompje. Je moet inderdaad wat prutsen om de tip van de zuigslang zo diep mogelijk te krijgen. Ook moet je auto voldoende waterpas staan. Je kan bovendien uit het oliefilterhuis nog een 150ml olie wegzuigen met zo een pomp.

EdK

Forumguru
En belangrijkste is dat er aan de olie aftapplug een magneetje zit ( in vele gevallen ) waar het ijzerslijpsel aan blijft plakken dat je moet verwijderen.
Dus al pomp je de boel leeg met wat voor vacuumpomp je zal toch dat filter en die dop nog ff moeten verwijderen.
Mijn wijze met de motorfiets ( toen ik nog zelf sleutelde ) was flink stukkie rijden, dan op de bok dat ding , opvangbak eronder en aftapplug eruit draaien en zodra deze nadruppelde de oliefilter demonteren en dan heerlijk aan de koffie !
Hierna dop er weer indraaien en nieuw filter monteren en juiste aantal liters olie er weer in gieten.

Stinger

Actief lid
Ik heb de Pela pomp ooit gebruikt. Het duurde wel erg lang tot alle oude olie uit de carter pan is uitgezogen. Ik vraag me af, of deze pomp sneller is vergeleken met de Pela pomp.

turboturbo

Forumguru
Er wordt hier opgemerkt dat je beter een pomp met vacuüm kan hebben. Maar deze Lidl pomp werkt toch op vacuüm?

Overigens ook handig als je een diesel auto hebt en er nog wel eens per abuis loodvrije peut in wil gooien. Met dit ding trek je zelf, zonder lang wachten of dure professionele assistentie, de tank weer leeg!

Het is een klein apparaatje, neemt niet veel ruimte in beslag.

Canon-Eye

Forumguru
Overigens ook handig als je een diesel auto hebt en er nog wel eens per abuis loodvrije peut in wil gooien. Met dit ding trek je zelf, zonder lang wachten of dure professionele assistentie, de tank weer leeg!
Het is een klein apparaatje, neemt niet veel ruimte in beslag.
Lijkt een goed idee. Maarrrr... heb je dan ook altijd 5 lege jerrycans bij de hand om de foute peut in over te pompen? Goed dat Skoda's van die grote kofferbakken hebben! :jaja:

Los daarvan: hoe vaak kan een mens zoiets nou overkomen?
Ik heb het met mijn O2 ooit één keer gehad (stond andersom bij de pomp en was in gesprek, dus afgeleid - merkte het na 50 liter bij het terughangen van de slang) en heb op zondagmiddag ruim anderhalf uur de pompplek bezet gehouden totdat de ANWB geweest was. Wegduwen ging niet (DSG) en ik weigerde domweg hem even te starten om 'm in N te zetten.
Zo'n ervaring is erg leerzaam, kan ik je melden: dat maakt je levenslang scherp (minstens op dit punt dan toch...).
Tegenwoordig tank ik altijd bij zelftankstations waar je vooraf al bewust moet kiezen welke brandstof je wilt - weinig kans meer op zo'n fout.

Eemspoort

Forumguru
Meningen zullen verdeeld zijn, maar ik heb het niet zo op dit soort systemen. Van geen enkel merk of soort.
De beste methode blijft i.m.o gewoon de carterplug verwijderen en leeg laten lopen. Natuurlijk na het blok op temperatuur te hebben gebracht.
Alle eventuele drab, vuil en vocht loopt er dan ook (voor een goed deel) uit, zo kun je de oude olie mooi controleren op misstanden. Zeker als je een magnetische plug hebt.

Stinger

Actief lid
Zojuist de olie-afzuigpomp en accu werklamp gehaald bij Lidl. De olie-afzuigpomp werkt maximaal voor 30 min. Ik weet niet of dit voldoende tijd geeft om bijv. 4 liter oude olie af te zuigen in koude toestand.

CDK

Forumguru
het is een doe het zelf systeem, maar zoals al terecht opgemerkt is door @Eemspoort, het is gewoon veel beter om het langs onder te doen, en dat gaat nu eenmaal niet op straat, dus een doe het zelf klusser die zelf op deze manier onderhoud verricht, zelfs al is zijn technische kennis en vaardigheid dubbel zo groot als van een monteur bij de dealer, levert op dit gebied absoluut in op kwaliteit van het onderhoud.

Eemspoort

Forumguru
Dat kan wel "op straat", mits je maar van die oprij bokjes hebt en de carterplug achteraan in het carter zit.

Zelf ververs ik de Polo met behulp van de autokraan, dan licht ik hem van voren een eindje op, teiltje eronder, plug eruit en de auto weer zo ver mogelijk laten zakken. Maar goed, dat is dan het voordeel van een eigen kraan. De Superb mag voorlopig gewoon naar de dealer voor zijn onderhoud.

• Leuk
Waarderingen: CDK

btracing

Nieuw lid
Google is snel met het doornemen van dit topic zeg, ik had ook mij oog op het pompje. Via google een unboxing gevonden inclusief wat specificaties. Het ding blijk 0,2 liter per minuut te pompen met motorolie. Sorry, maar dan ben ik een half uur bezig...! Ik laat 'm liggen, laat de zwaartekracht wel z'n werk doen.

filmpje:

Noord26

Forumguru
Andere optie is om het apparaat niet te gebruiken en de motor even te laten lopen als de olie eruit is. Klinkt stom, maar daar heb ik zelf bij bestaan toen de hoofdmonteur van een lokale dealer het apparaat niet beschikbaar had. De uitleg die erachter zat was ook nog eens zeer plausibel.

Bovenaan Onderaan