Lichtenindicator op dashbord

andrehj

Forumguru
OK, dan zit het verkeerd in mijn geheugen. Heb die vroege Twingo's ook alleen maar als leenauto mee gehad, en dat is al weer een jaar of 10 geleden...
 

Rallye

Forumguru
Maar goed. Dan heb je een lichtautomaat, en dan moet er nog een lampje in je zicht (in plaats van net daarbuiten) zitten om te weten of het licht aan is. Persoonlijk zou ben ik blij dat dat lampje er niet zit: het gaat immers uit zichzelf (met de lampen) aan en uit. Liever geen overbodig geknipper in mijn zicht....
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zit daar totaal anders in: een automatiekje voor zoiets essentieels als de verlichting is aan mij simpelweg niet besteed.

Ik wil al tegen de 50 jaar dat er altijd voldoende licht naar voren (én naar achteren natuurlijk) straalt, en de drl vind ik onder veel daglichtomstandigheden gewoon niet genoeg dus dan draai ik zelf wel aan die knop. Ik wens niet door mijn apparaten - ongeacht of het nou de auto, de kookplaat, de computer of nog iets anders is - te worden gekoeieneerd.
Dus ik wil zelf de controle houden, ook over ondersteunende systemen.
 

Rallye

Forumguru
Die controle heb je ook. Je kunt de automaat altijd overrulen of uitzetten - mij bevalt de automaat overigens wel. Wat ik maar duidelijk wil maken is dat nu er een automaat op zit, ik geen lampje in mijn directe gezichtsveld wil dat aandacht vraagt als het aan of uit gaat, terwijl ik dat (meestal) aan de automaat overlaat. Het lampje zit nu op de juiste plek. Geen geknipper voor wat de automaat meestal uitstekend oplost.

Overigens is mijn DRL al jaren LED, misschien dat jouw gevoel dat de DRL niet genoeg zou zijn voortkomt uit het feit dat het geen LED is?
 

Canon-Eye

Forumguru
Die controle heb je ook. Je kunt de automaat altijd overrulen of uitzetten
Tuurlijk kan dat. Maar bij gebrek aan nut - voor mij dan toch - laat ik 'm liever weg.
En een controlelampje knippert opzich niet, althans niet anders dan wat je dimlicht doet (of noem je dat ook 'knipperen' als de automaat heen en weer pemndelt tussen dimlicht en drl?).
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ook ik zat in mijn O3 nogal eens om het stuur te gluren om te zien of het dimlicht aan was of niet.
Bij mijn huidige auto heb ik weer fijn een lampje op het dashboard voor drl, dimlicht enzovoorts.
De lichtsensor werkt heel snel, een viaduct en aan zijn de lampen, gelukkig branden mijn achterlichten samen met de drl zodat de auto achter mij niet denkt dat ik plotseling rem en schrikt.
 

Rallye

Forumguru
@Canon-Eye Als gezegd laat ik de automaat (grotendeels) bepalen of het licht aan is of niet. Dat betekent dat het licht soms meerdere malen per rit aan- of uitgaat. Dan gaat dus ook het lampje aan of uit, en vraagt aandacht op een moment dat de automaat gewoon doet wat hij moet doen.....
 
Ik zou het ook wel fijn vinden om te weten welke beslissing de automaat heeft genomen. Vooral bijvoorbeeld met sneeuw en regenboog weer.
Je kunt dan voor de zekerheid de schakelaar wel weer omzetten, maar dan werkt ook gelijk de smart Light assistent niet meer.
 

MrEdge_

Forumguru
Je kunt de gevoeligheid van de lichtsensor instellen. Deze staat standaard op "middel", maar kan ook op "vroeg" of "laat" gezet worden. Zet hem op "laat" en je rijdt onder de huidige omstandigheden met DRL. (dit is te vinden onder "Car", "Setup" en "Licht".) Bij mij werkt dit wel, ik rijd nu het grootste deel met alleen DRL.
Zet je de regen functie aan op het licht (in hetzelfde menu) dan zal bij regen en dus nog donkerder omstandigheden overdag, het dimlicht wel aangaan. Dit is misschien bij jou de reden dat het dimlicht toch aangaat.
Beetje late to the party, maar toch wil ik graag opmerken dat dit echt niet oké is. Zelfs op een grijze dag als vandaag zou het dimlicht uit moeten gaan. Als je sinds november pas 1 keer zonder dimlicht hebt gereden op de automatische stand (en dan ga ik er gemakshalve even vanuit dat TS niet in het noorden van Scandinavië woont) dan lijkt mij dat er een probleem is met de sensor.
 

Canon-Eye

Forumguru
dan lijkt mij dat er een probleem is met de sensor.
Het voornaamste probleem met die sensor is wat mij betreft, dat-ie überhaupt bestaat...
De veiligste oplossing is de Zweedse pre-DRL manier: contact aan = minstens dimlicht aan; die hele DRL mag voor mij wel weggelaten worden.
Scheelt meteen ook een boel geouwedeur over het functioneren van dit overbodige stukkie automatisering... :D
 

MrEdge_

Forumguru
1) My bad :)
2) We kunnen ons afvragen wat het nut van zo'n sensor überhaupt is (wat dat betreft volg ik @Canon-Eye wel) maar als we het waarom even achterwege laten, dan zorgt het ding ervoor dat je dimlicht automatisch aangaat bij weinig omgevingslicht. Het is inderdaad veiliger dat 'ie te weinig licht detecteert dan teveel, maar dat maakt het nog steeds geen goede sensor imho ;)
3) Als ie echt in Almere woont, dan is het natuurlijk een briljante sensor die aanvoelt dat het best wat gezelliger kan door wat meer licht aan te doen ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik had bijna teruggeschreven: "nee, omgekeerd wel", maar 630 is wel erg oud.:D
Ik ben 62, dus 63 zit er aan te komen :bloos: ...........('t gaat steeds sneller lijkt 't wel);).
Ik wist wel dat je geen 36 was, daarvoor wist je teveel van vroeger, maar 62 :nailbiting:
Nee hoor, zit je te stangen, slecht hoor. :pardon:
 

reinierh

Senior Member
Beetje late to the party, maar toch wil ik graag opmerken dat dit echt niet oké is. Zelfs op een grijze dag als vandaag zou het dimlicht uit moeten gaan. Als je sinds november pas 1 keer zonder dimlicht hebt gereden op de automatische stand (en dan ga ik er gemakshalve even vanuit dat TS niet in het noorden van Scandinavië woont) dan lijkt mij dat er een probleem is met de sensor.
Ik heb de S3 sinds 18 november maar inderdaad afgelopen maandag voor het eerst voor een langere tijd zonder dimlicht en met een roze landkaart rondgereden op het scherm. Ik denk dat mij sensor wel in orde is, maar dat mijn werk eh aanwezigheid tijden niet drl compatibel zijn. Ik vertrek voor 7 uur en kom na 19 pas weer thuis.
 
Bovenaan Onderaan