Lichtenindicator op dashbord

Gege

Lid
Ik wou eens weten of er nog onder jullie zijn die zich (net als ik) ergeren aan het feit dat er bij de SIII nergens op de display wordt aangegeven WANNEER DE DIMLICHTEN zijn ingeschakeld ?

Mijn keuzeknop voor de lichten staat meestal op AUTO, maar ik kan nergens zien dat de wagen overschakelt van dagrijlichten naar de dimlichten (bijv. in het geval van mist).

Graag jullie bemerkingen hier aangaande.

Alvast bedankt !

G.
 

reinierh

Senior Member
Ik wou eens weten of er nog onder jullie zijn die zich (net als ik) ergeren aan het feit dat er bij de SIII nergens op de display wordt aangegeven WANNEER DE DIMLICHTEN zijn ingeschakeld ?

Mijn keuzeknop voor de lichten staat meestal op AUTO, maar ik kan nergens zien dat de wagen overschakelt van dagrijlichten naar de dimlichten (bijv. in het geval van mist).

Graag jullie bemerkingen hier aangaande.

Alvast bedankt !

G.
Die miste ik ook MAAR!! kijkeens naar de schakelaar naast het stuur. Daar zit de indicator. Als de schakelaar op auto staat brand alleen het auto lampje. Als de dimlichten aangaan brand ook het dimlicht lampje ernaast. helaas rijd ik al sinds half november alleen met de lichten aan. Toevallig ergens eens een keer in de zon gereden en dan zie je het verschil.
 

Canon-Eye

Forumguru
kijkeens naar de schakelaar naast het stuur.
Bezwaar van die indicatolampjes bij de schakelaar vind ik, dat ze niet in het directe gezichtsveld zitten. Vaak moet je er zelfs voor om je stuur heen gluren.*)

Voor mijn gevoel hoort dit gewoon bij de andere belangrijke controlelampjes in de klokkenwinkel te zitten.

*) Zo erger ik me in mijn auto ook aan de plaats van het onverlichte en op gevoel heel slecht vind- én bedienbare stelwieltje voor de hoogteverstelling van de koplampen. Het is feitelijk levensgevaarlijk om dit al rijdend te bedienen... Dat moet toch veel beter kunnen?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Zo erger ik me in mijn auto ook aan de plaats van het onverlichte en op gevoel heel slecht vind- én bedienbare stelwieltje voor de hoogteverstelling van de koplampen. Het is feitelijk levensgevaarlijk om dit al rijdend te bedienen... Dat moet toch veel beter kunnen?
Helemaal mee eens.
Ik heb nu automatische koplamphoogteregeling en dat zou verplicht moeten zijn. Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten waar dat wieltje voor is.
 

Gege

Lid
Indicatorlampje zit inderdaad bij de schakelaar links van het stuurwiel.
Moet m.i. op het dashbord zitten.

Bedankt !

G.
 

Testedoene

Forumguru
Ik erger mij er in de Octa 3 ook aan! Je weet nooit welke lampen nu eigenlijk branden (bv bij mistig weer)
 

AdB

Senior Member
Bij mijn Tiguan is het ook zo zoals Canon-Eye zegt: in de autostand verlichting gaat de dashboardverlichting (exclusief de boordcomputer tussen de twee grote meters in) automatisch ook pas aan als de dimlichten worden geactiveerd. Als ik toch de dashboardverlichting helemaal aan wil doe ik de draaiknop verlichting gewoon handmatig op dimlicht. Zelf had ik overigens ook liever gewild dat de dashboardverlichting ALTIJD aan stond zoals bij mijn Octavia III, maar ja...VW is geen Skoda he.. :)
 

carfreak24

Forumguru
Op basis van een ander topic ga ik ervan uit dat je een Columbus hebt. Indien de omschakeling van het scherm (licht/donker) op automatisch staat, kan je daaraan zien wanneer de dimlichten inschakelen. Niet ideaal, maar wel een indicator.
 

reinierh

Senior Member
Op basis van een ander topic ga ik ervan uit dat je een Columbus hebt. Indien de omschakeling van het scherm (licht/donker) op automatisch staat, kan je daaraan zien wanneer de dimlichten inschakelen. Niet ideaal, maar wel een indicator.
Dat was juist de reden waarom ik op zoek ging naar het lampje.
Heb de auto sinds 18 november en pas 1 dag rondgereden (heel kort) met de dag weergave. Ik dacht eerst dat de columbus kapot was maar bleek dimlicht bijna 99,7% van de tijd aan te staan ook overdag. Alleen met zon niet, maarja kijkeens naar buiten!
Trouwens het instellen van de lichtgevoeligheid van de sensor maakte bij mij niet veel uit.!
 

Canon-Eye

Forumguru
pas 1 dag rondgereden (heel kort) met de dag weergave. Ik dacht eerst dat de columbus kapot was maar bleek dimlicht bijna 99,7% van de tijd aan te staan ook overdag.
Daar had ik bij de vroegere Twingo's van mijn vrouw ook al zo'n hekel aan: die hadden nog geen drl dus reden we daarmee altijd met dimlicht aan, en dan werd het hele dashboard ook meteen zo flauw dat het amper nog af te lezen viel.

Wéér een voorbeeld van doorgeschoten regeldrift van ontwerpers - geef mij maar weer gewoon een instelmogelijkheid (wieltje of +/- toetsen) voor de helderheid van de dashboardverlichting, dan regel ik het wel naar eigen smaak.
 

reinierh

Senior Member
Daar had ik bij de vroegere Twingo's van mijn vrouw ook al zo'n hekel aan: die hadden nog geen drl dus reden we daarmee altijd met dimlicht aan, en dan werd het hele dashboard ook meteen zo flauw dat het amper nog af te lezen viel.
De helderheid van het Dashboard wijzigt niet alleen de kaart is met donkere/zwarte tinten opgebouwd ipv roze en vrolijke dag tinten.
 

Canon-Eye

Forumguru
de kaart is met donkere/zwarte tinten opgebouwd ipv roze en vrolijke dag tinten
Tsja, :deuk:
had je maar een Tom tom moeten nemen ipv zo'n duur inbouwding ;). Mijn oude kon je handmatig op dag/nachtstand omschakelen, m'n huidige doet het wel zelf maar dan kennelijk op basis van de actuele lichtomstandigheden óf op basis van datum/tijdstip - daar ben ik nog niet helemaal achter, maar het werkt in elk geval perfect en onafhankelijk van de auto.
 

B.Stuurder

Forumguru
Dat was juist de reden waarom ik op zoek ging naar het lampje.
Heb de auto sinds 18 november en pas 1 dag rondgereden (heel kort) met de dag weergave. Ik dacht eerst dat de columbus kapot was maar bleek dimlicht bijna 99,7% van de tijd aan te staan ook overdag. Alleen met zon niet, maarja kijkeens naar buiten!
Trouwens het instellen van de lichtgevoeligheid van de sensor maakte bij mij niet veel uit.!
Je kunt de gevoeligheid van de lichtsensor instellen. Deze staat standaard op "middel", maar kan ook op "vroeg" of "laat" gezet worden. Zet hem op "laat" en je rijdt onder de huidige omstandigheden met DRL. (dit is te vinden onder "Car", "Setup" en "Licht".) Bij mij werkt dit wel, ik rijd nu het grootste deel met alleen DRL.
Zet je de regen functie aan op het licht (in hetzelfde menu) dan zal bij regen en dus nog donkerder omstandigheden overdag, het dimlicht wel aangaan. Dit is misschien bij jou de reden dat het dimlicht toch aangaat.
 

andrehj

Forumguru
Daar had ik bij de vroegere Twingo's van mijn vrouw ook al zo'n hekel aan: die hadden nog geen drl dus reden we daarmee altijd met dimlicht aan, en dan werd het hele dashboard ook meteen zo flauw dat het amper nog af te lezen viel.
Maar die vroege Twingo's (al weer twee modellen geleden) hadden toch een stelwieltje rechts onder het stuur voor de dashboardverlichting? Zo werkte dat bij onze vorige Renault Laguna (van 1999) ook, en dat beviel prima.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn vrouw heeft er twee versleten (nieuw gekocht in 1994 en 2004, beide dik 10 jaar probleemloos mee gedaan) maar zo'n wieltje hebben we nooit gesignaleerd.
Alleen wipschakelaars voor licht, mistlicht voor/achter en achterruitverwarming plus dat rooie balletje voor de alarmknippers, dan heb je 't wel gehad...
 
Bovenaan Onderaan