Levertijden, wat is er nu aan de hand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LongTimeAgo

Senior Member
Ik zag dat het volgende bericht hier nog niet gedeeld was: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/lange-levertijden-dit-zeggen-alle-importeurs/
Weliswaar een Autoweek topic uit (eind) maart, maar eigenlijk nog best wel relevant. Want er is een gigantisch gebrek aan informatie met hoe het met levertijden zit tegenwoordig. Waar het in de media nu "super positief" wordt uitgepakt met de meest gunstige levertijden, zitten de mensen die Q4 2022 of Q1 2023 hun auto's besteld hebben nog steeds te wachten op enige vorm van bevestiging van wanneer die in productie gaat. (Waaronder ik)

Skoda zegt doodleuk het volgende:
Bij concurrent BMW geldt momenteel een gemiddelde levertijd van 6 maanden, waarbij het merk aangeeft dat de elektrische iX1 en i7 nu 5 maanden op zich zouden laten wachten. De modellen van BMW (en Mini) met een verbrandingsmotor kennen een levertijd van tussen de 3 en 9 maanden. Dan Audi, dat zijn reactie kort houdt: 'De levertijden zijn erg afhankelijk van model, uitvoering en opties. Voor specifieke informatie kan een consument zich laten informeren bij de dealer.'

Die reactie is overigens ook van toepassing voor Seat en Cupra. Skoda reageert soortgelijk, maar voegt er wel aan toe dat 'in zijn algemeenheid de levertijden voor de Kodiaq, Kamiq en Enyaq rond de 3 à 4 maanden ligt'. In het specifieke geval van de Audi Q4 E-tron weten we dat de levertijd tamelijk bizarre proporties kan aannemen. Zo levert Audi voor dit elektrische model bepaalde opties in het geheel niet. Wie een Q4 E-tron met elektrisch verstelbare stoelen wil, moet volgens een brief aan klanten - ingezien door AutoWeek - sowieso tot 2024 wachten. Ook als de auto in kwestie al in 2021 is besteld.
Vreemd, vond ik. De Dealer waar ik de Skoda Kamiq bij besteld had heb ik meteen een berichtje gestuurd. Gevraagd hoe het kan dat Skoda in vragen van journalisten naar buiten treed met "4 maanden", terwijl er tegen mij doodleuk gezegd wordt dat ik MET GELUK de auto in Q4 2023 kan verwachten. Hoe is dat mogelijk?
Er werden in eerste instantie 3 redenen gegeven:
1. Je moet positief blijven berichten, anders besteld niemand wat meer bij je.
2. De "uit voorraad" modellen worden samen gegooid met de "nieuwe bestellingen" en daar wordt een gemiddelde uit getrokken, denkt hij.
3. "Lease maatschappij bestellingen" worden achteraan in de wachtrij gezet. (ok?)

Nu zijn bovenstaande leuke antwoorden, maar het zegt nog steeds niets... Weet iemand hier ondertussen meer?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan