Leuke blog

17 oktober 2008
toontje lager (2)
Toen Nick Leeson in 1995 zijn werkgever Barings Bank naar de knoppen hielp door 1,4 miljard dollar van de baas te vergokken was het huis te klein. Schande, schande: Hij ging voor meer dan zes jaar achter slot en grendel. Ik moet nog zien dat dat gebeurt met de gokkers die ons in de shit hebben geholpen. En ik denk dat ik snap hoe dat komt.
Wij zijn medeverantwoordelijk. We hebben de graaiers op hun wenken bediend door jarenlang de hoofdprijs te betalen voor huizen, leningen en auto’s, door ons het hoofd op hol te laten brengen door de gouden bergen van IceSave en Fortis. Wij dumpten onze spaarcenten op IJsland, betaalden een halve ton voor een middenklasser die harder in waarde kelderde dan de AEX, kochten voor een half miljoen rijtjeshuizen in dat vreselijke Amsterdam Zeeburg. Wij duldden dat entertainers bij de publieke omroep megasalarissen binnenhaalden, en dat die jongens zelf het de normaalste zaak van de wereld vonden. Het kon niet op.
Marktwerking, zuchten we dan. Dat klopt wel en niet. We waren er zelf bij, zo simpel is het. De enorme complexiteit van de bank- en beursproblematiek gaat mijn pet te boven, maar met een beetje psychologie van de koude grond valt een hoop te verklaren.
In een nuchter economisch klimaat met fatsoenlijke omgangsvormen bestaat een redelijke verhouding tussen prijs en waarde. Geen cent teveel, sprak Zeeuws Meisje toen Nederland nog Holland was, en daarmee sloeg het wicht de spijker op de kop. We zijn een handelsland, dus er is marktwerking. Als in Amsterdam de vraag naar huizen stijgt, worden ze duurder. Maar het houdt een keer op. Vijf ton voor een bouwvallige etage in Amsterdam-Zuid is kolder. Wij zouden daar gek zijn.
Auto’s? Zelfde verhaal. Wil je meer dan 45 mille betalen voor een bomvolle Mini Cooper S? Ga je gang. Maar er is een grens die je om te beginnen zelf moet stellen. Makelaars en autofabrikanten zijn ook maar mensen: zolang het volk blijft dokken is het kassa. Als ze zelf geen grens stellen, moeten anderen het doen. Enfin, wij doen het nu. We zijn er alleen veel te laat mee.
Die gedachten speelden door mijn hoofd, toen ik de afgelopen week onderweg was met de nieuwe Skoda Superb 1.8 TSI Ambition. Hij is nog ruimer dan de vorige, haalt 220, het verbruik is 1 op 12. Qua goodies heb je met dubbele airco, elektrische bestuurdersstoel, lichtmetalen velgen en parkeersensor achter niks te klagen. Hij is stiller en veel ruimer dan mijn Volvo. Reken je de paar extra’s op mijn testauto niet mee, dan heb je voor iets meer dan 31.000 euro een werkelijk vorstelijke auto. Menige Highline-Golf VI gaat duurder uitvallen, als de leasebusiness de crisis overleeft. Die Tsjechen hebben het voor elkaar.
In een vorige blog constateerde ik dat kwaliteit goedkoper is geworden. De stelling klopt in zoverre dat je voor 25 mille een Golf rijdt die in veel opzichten meer in zijn mars heeft dan een S-klasse van dertig jaar geleden. Terecht merkte een lezer op dat 25k in euro’s 55000 gulden is, en je voor dat bedrag ooit ook Mercedes reed. In dat licht bezien is 31 mille voor een Superb nog altijd stevig. Maar na een paar dagen in die Skoda moest ik constateren dat het peanuts is in vergelijking met de concurrentie. Zijn value for money-factor is onovertroffen. Zijn komst bevestigt dat de Easyjet- en Dacia-formule naar de hogere segmenten oprukt. Het werd tijd.
Zijn tijd zal komen. Gezond wordt de economie namelijk pas als de eerste Jaguar-rijder op een Superb overstapt, in de terechte overtuiging dat hij op dat beetje opgewarmde status na niks wezenlijks inlevert. Hij krijgt meer waar voor zijn geld, zal hij vaststellen. Hij betaalt voor een auto, niet voor prestige. Zelfs qua afschrijving gaat hij er op vooruit. Zelfs met een Skoda.

Bas van Putten 17-10-2008 12:12

Bron: http://www.autoweek.nl/weblog.php?id=1472&cache=no
Verantwoording: Ik heb de complete inhoud van de betreffende blog hier overgenomen omdat ik heel vaak problemen heb met het klikken van een link van Autoweek: Dan wordt wel de header, maar niet de inhoud getoond. Mocht het niet mogen van Autoweek of forumregels, dan pas ik het met alle liefde aan.
 
Samenvattend: de Skoda Superb is kwalitatief een tandje hoger, ook als je financieel een tandje lager moet of wilt. 'n Schoolvoorbeeld van een win-winsituatie dus!
 

Hugo1973

Actief lid
Prima stukje! Een goede reclame voor de S2. Ik heb de S2 pas in de showroom bij mijn dealer live kunnen bewonderen. Ik vind het werkelijk een schitterende auto. Maar voor mijn portemonee is ie net iets te duur... Gelukkig ben ik ook nog zeer tevreden met mijn O2 :xyxthumbs:.

Ik hoop dat de S2 het in de verkoopcijfers heel goed gaat doen!
 
Bovenaan Onderaan