Leuk vergelijkje Octavia-Astra-Focus

Erikje

Actief lid
grappig dat in de Duitse testen die ik 's gepost hebt de Octavia met een v50 en a4 wordt vergeleken, da's toch een andere segment dan Astra en Focus. Maar goed, ook hier wint volgens de auteur de Skoda, maar de test is wel erg kwantitatief.

PS 2CV: moeite met slapen?

LenK

Forumguru
Leeeelijk, die Astra, proberen de design jongen uit te hangen met wat bling-bling wannabee.
Focus in station uitvoering vind ik ook wel mooi, net als de Octie niet teveel van die poespas, maar gewoon mooie vormen, maar er gaat toch niks boven de Octi.

Een collega rijdt een Astra Station, dat 3e ruitje aan de zijkant kunnen ze net zo goed dicht makten want van buiten is het al klein maar het doorzichtige deel is nog een stuk kleiner.

blacktdi

Actief lid
Het maakt niet meer uit, maar wat ik hier wel grappig vind is dat ze de term uitsraling gebruiken en dat had ik nog nergens gelezen. Dat vind ik namelijk ook, de skoda's hebben uitstraling, zoiets van mij maken ze niets laat die anderen maar alleen mooi proberen te zijn, ik doe ook nog eens wat ik moet doen. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

Er zitten fouten in. Er staat namelijk dat er geen electrische stoelverstelling voor de O2 is. Zo ver ik weet bestaat dat wel in combinatie met geheugen standen. Iets wat zeker in mijn volgende auto komt.

Reizende

Actief lid
Leuk artikel! Ik vind het inderdaad wel vreemd dat de O2 elke keer weer met een ander niveau auto wordt vergeleken.
Maar goed, in elke klasse tot nu toe troeft de O2 iedereen af!

LenK

Forumguru
Als er met een hogere klasse wordt vergeleken dan vind ik dat het mooiste. Als dan ONS merk beter scoort.
Maar niet iedereen volgt de Skoda rijder.
De een koopt een auto om de status (Audi, BMW, Mercedes e.d.)
De ander om in de kudde mee te kunnen (Peugeot, Renault, Opel)
Er mogen wat mij betreft wel meer Skoda's komen maar niet teveel want ik ben bang dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van de auto en van de klantgerichtheid van de dealers (met beide ben ik momenteel uiterst content en dat wil ik graag zo houden).

Die vergelijkingen lijken op Kassa en Radar als ze eetwaren ed vergelijken, dan komt ook steevast de duurste onder in de ranglijst en de goedkoopste staat hoog (vaak nog op plaats 1)

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
PS 2CV: moeite met slapen?

[/ QUOTE ]

Welnee, ik werk af en toe 's nachts /forum/images/graemlins/koffie.gif

Pim

Lid
Ik heb de laatste jaren BMW 3 touring en Audi A4 Avant gereden, met een uitstapje naar een Golf Variant Highline TDI 85KW.
Ik wilde niet goedkoper, maar meer auto voor het zelfde geld
Enige opties naar mijn smaak waren de Volvo V50 en de Octavia. De Volvo kwam met een complete aankleding toch weer over de eur 45000, en geen automaat verkrijgbaar met de diesel. De Skoda voelde beter, was groter en uiteindelijk afgeladen met opties voor eur 40000 incl. fantastische DSG.
Ik kan je verzekeren dat de kwaliteit niet onder doet voor de Audi, ook al lees je dit hier en daar. Wel is de wegligging iets minder, zowel rechtuit stabiliteit en snelle bocht wissels. Toch voelt het nooit onveilig.
Wel mis ik mijn 70 liter diesel tank.

De Astra en de Focus heb ik nooit overwogen, wil ik ook niet eens vergelijken en ik ga nog liever fietsen.

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De Astra en de Focus heb ik nooit overwogen, wil ik ook niet eens vergelijken en ik ga nog liever fietsen.

[/ QUOTE ]

/forum/images/graemlins/473.gif /forum/images/graemlins/529.gif /forum/images/graemlins/473.gif

Erikje

Actief lid
heb de afgelopen 3 jaar A4 gereden en sinds kort O2: ik merk geen verschil in recht-uit, in het snelle bochtenwerk is het wat meer werken maar dat komt wellicht ook omdat de A4 benzine was en mijn O2 diesel (dus wat zwaarder voorin). Ik moet zeggen dat het sportonderstel van de O2 het directere kontakt met de weg tov de A4 zonder sportonderstel veel goed doet. Maar ja, blijft allemaal toch wat subjectief.

Erikje

Actief lid
Pim: 40K? Dan ben ik toch benieuwd wat jij er allemaal op hebt zitten. Die van mij is ook z'on 40K maar da's incl. zo'n 5k aan audio/video....

Pim

Lid
OK 40K..
ten eerste heb ik een combi, dus dat is zo'n 1300 meer en een Nexus met 4 nav-cd's is ook al over de 3K..
O2 2.0TDI DSG Combi
metallic
schuifdak
ESP
Vega 16"
duo leer/klein leer
nexus navigatie/maxidot
4 x teleatlas cd's
afneembare trekhaak 13 polig

Erikje

Actief lid
ok, tis met name die Nexus dus. Dat gaat dan hard. Heb je geen aftermarket-oplossing overwogen?

Pim

Lid
nee, aftermarket heb ik niet echt overwogen. Ten eerste heb ik een leasebak en vond de prijs sowieso al meevallen.
Verder ben ik geen audiofreak, en ben echt behoudend qua smaak, had in de Audi een Becker Traffic Pro, lekker duits vierkant degelijk design, geen "dansend" display en matchende dashboardverlichting. De Nexus smoelt ook echt mooi.
Veel Japanse producten zijn beter, vollediger en goedkoper, maar ik vind het echt niet smoelen (beetje Hyundai design, sorry!). Verder heeft de Nexus een AUX poort, waar mijn iPod (geen audio, maar wel sinds 1987 Apple freak) gewoon via een kabeltje aanhangt in de berging van de jumbobox, voor mij geen losse "bende" aan mijn dashboard hangend. Heb ook voor het eerst sinds 16 jaar geen carkit meer (ik heb nog ATF3 gehad !), ik gooi mijn telefoon op voicemail. Een luxe die ik mij eerder (commercieel) niet kon veroorloven.
Trouwens in die Benz-C en BMW3 vergelijk gelezen dat ik niet de enige ben die de rechtuitstabiliteit minder vindt?
Is ook niet echt vreemd, de A4 is gewoon toonaangevend dus daar mag je best wat laten liggen. Ik rijdt veel lange afstanden in Europa en dan merk je op hoge snelheid dat het daar wat minder is. Trouwens, mijn vergelijk is A4 Avant TDI op origineel lichtmetaal 195/65-15 tegen O2TDI Combi op Vega 205/55-16. Wellicht dat je sportonderstel de skoda iets strakker maakt, maar ik denk ook dat de combi versie iets staartlastiger is en iets meer zijwind pakt.

Huib

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Pim</font><hr />

Wel mis ik mijn 70 liter diesel tank.

[/ QUOTE ]

Met een tank inhoud van 55 liter rijdt ik toch al elke keer net meer dan 1000 km. Die slopel astma is inderdaad niks, alles begint te rammelen na 5000 km (dit heb ik van mijn collega die hem als leaseauto heeft.) Ikzelf heb hiervoor een ford focus wagon 1.6 TDI gehad en rijdt in principe goed. Alleen de elegance 1.9 TDI die ik nu heb is stiller, zuiniger, meer ruimte, meer zitruimte, luxer etc. Dus ik ben zeer content met mijn skotel...

Bovenaan Onderaan