Lekke koppakking Superb I ?

Superp

Nieuw lid
Hallo mensen na lange tijd weer iets van mij op dit forum, ik heb volgens mij een giga probleem maar mogelijk dat iemand zijn of haar licht op het probleem kan laten schijnen. Ik heb een week geleden de schrik van mijn leven gehad toen ik opeens wit blauwigerook uit de uitlaat van mijn Superb zag komen 1.9 Tdi 130pk. Omdat mijn garage het heel erg druk had heb ik het naar mijn vroegere monteur gebracht, hij beweerde dat de gasklep vast zat. hij heeft e.e.a schoongemaakt en de rook was min of meer weg maar ik moest volgens hem ongeveer 35km heel hard rijden omdat er mogelijk nog zooi in het systeem kon zitten die ik moest "weg" rijden. vanwege het tijdstip kon ik niet gaan scheuren (spituur) dus heb ik het de volgende dag gedaan. Ik moest vanwege familie omstandigheden naar Veldhoven. Dus heb ik zoals gevraagd hard gereden maar er kwam nog meer rook dan anders uit de uitlaat (Blauw-wit) op een gegeven moment was ook mijn koelvloestof op een laag peil moest deze worden bij gevult. Ik heb terug naar huis kunnen rijden zonder dat er verder rook uit de uitlaat kwam alleen als ik de "kickdown" gebruikte kwam de rookgordijn weer te voorschijn. Ik heb de auto nu al twee dagen laten staan en vanmorgen heb ik het weer geprobeerd maar de rook was overweldigend en als bijkomstigheid merkte ik dat toen ik de auto in "drive" stand wilde plaatsen de motor bijna afsloeg maar daarna gewoon draaide, iets dat nog nooit was gebeurt. Mensen het is een heel verslag geworden maar dit alles om een beeld te vormen van het probleem met mijn "baby" Ik wacht jullie commentaar/reactie af.
 

Captain Hook

Forumguru
Volgens mij is je koppakking aan het lekken...
Zelfde fenomeen heb ik ooit gehad met een Golf IV 115PK TDI (dat blok had wel vaker last van dat euvel). Als je flink plankte was je binnen het half uur al je koelvloeistof kwijt.

Uiteindelijk is de kop er af gehaald en toen bleken er miniscule kruipsporen (corrosie) op de koppakking te zitten waardoor bij hoge thermische belasting de koelvloeistof gewoon via koelkanalen richting de mini-kanaaltjes in de koppakking richting de cilinders en uiteindelijk de uitlaat verdween. :(

Sterkte ermee!
 

nomad

Senior Member
Misschien dat een mod even de titel kan veranderen wat het probleem weergeeft...

[moderatorbreak]Done![/moderatorbreak]
 

Heukie

Lid
Ik heb iets gelijks gehad met een Opel Astra. Heel veel witte rook. Ik had er toen ook nogal weinig vermogen bij.
Bij mij bleek de turbo defect te zijn.
Wat mij toen verteld werd is dat als er witte rook is, dit of de turbo is, of de koppakking. (Ik ben geen automonteur, dus weet niet of dit klopt).

Geeft je motormanagement geen storing ?

Succes ermee.
 

Superp

Nieuw lid
Nou mensen de kogel is door de kerk het betreft een lekke koppakking, kosten 800 euro ketjing ketjing
 

Captain Hook

Forumguru
Het is vooral arbeidsloon wat bij dit soort klussen hard aantikt. :ahum:
Je hele motorblok gaat uit elkaar en vervolgens kan alles weer gesteld en afgeregeld worden...
 

Gieliovd

Forumguru
Hmm, een TDI.... geen groot spruitstuk over de kop bij deze motor lijkt me?

Plastic van de motor af, injectoren loskoppelen, kleppendeksel eraf, kop lossen, kop demonteren, kop vlakken, nieuwe pakking, kop terug zetten, kleppendeksel erop, injectoren terug, plastic er weer op...

Valt wel mee!

Wat valt er te stellen en regelen? Kleppen en zaken? Wel nee. Ja, bij het monteren van de kop wel even goed je nokkenastiming in de smiezen houden.

€800... tja, op Ebay haal je voor een paar tientjes een nieuwe pakking. Maar monteurs zijn nou eenmaal duur en die garage ook. En het zijn heel wat handelingen.

Laat eens je distributieriem vervangen met waterpomp. Nou, reken maar uit.
 

Adoks

Senior Member
Mmmm valt mee, laats van een kennis gehoord dat hij meer dan 4000,- euro (Audi dealer) kon aftikken voor een nieuwe koppakking.

Ok, was wel een Audi S6 (350+ PK).

Bij een 'beun' kostte het aanzienlijk minder. 1500,- euro. Dealertje shoppen kan in jouw geval ongetwijfeld helpen, want de reparatie an sich stelt niet zo veel voor, zoals Gieliovd al zei. Vlakken van een dieselkop is voor zo ver ik weet niet toegestaan!

Het is zelfs zelf te doen, maar dan moet je natuurlijk wel de ruimte en gereedschap hebben.
 

Gieliovd

Forumguru
Standaard procedure toch, bij het vervangen van een koppakking? Kijken of de kop vlak is en zo niet vlakken. Anders heb je binnen de kortste keren weer lekkage.

Bij een diesel niet mogen vlakken, ik ben erg benieuwd!
 

purk

Senior Member
Hmm, een TDI.... geen groot spruitstuk over de kop bij deze motor lijkt me?

Plastic van de motor af, injectoren loskoppelen, kleppendeksel eraf, kop lossen, kop demonteren, kop vlakken, nieuwe pakking, kop terug zetten, kleppendeksel erop, injectoren terug, plastic er weer op...

Valt wel mee!

Wat valt er te stellen en regelen? Kleppen en zaken? Wel nee. Ja, bij het monteren van de kop wel even goed je nokkenastiming in de smiezen houden.

€800... tja, op Ebay haal je voor een paar tientjes een nieuwe pakking. Maar monteurs zijn nou eenmaal duur en die garage ook. En het zijn heel wat handelingen.

Laat eens je distributieriem vervangen met waterpomp. Nou, reken maar uit.


UItlaatspruitstuk los, inlaatspruitstuk los, motor ophangen. aanlegvlakken reinigen, koelwaterslangen eraf en systeem weer vullen, motorolie vervangen incl filter ivm koelwater in olie als je de kop eraf gaat halen. Koppakking alleen red je het niet mee, kopbouten vervangen, uitlaatpakking vervangen, en van al dat soort zaken...... komt meer bij kijken dan alleen maar een pakking en wat los schroeven.

En een beetje technische kennis en goed en eventueel speciaal gereedschap hebben is wel zo verstandig. nokkenastiming met een verfstip is geen nou niet echt een hele goeie manier om deze in de SMIEZEN te houden


ik zie dit helaas iets te vaak.... en wie kan het dan weer oplossen als het niet goed is. de DEALER. Dus wat is duur.
 

Gieliovd

Forumguru
Bedankt voor je aanvulling Purk!

Ik weet dat het wel degelijk een hele onderneming is maar "je hele motorblok" hoeft niet uit elkaar, dat wilde ik schetsen. Natuurlijk, als je de kop eraf wilt halen gaat das lastig met een uitlaatspruitstuk eraan.

Toen ik dit verhaaltje schreef was ik alles behalve helder dus het verhaal is alles behalve compleet ;)
 

Superp

Nieuw lid
Lekke koppakking

Nou mensen, hier de laatste update van mijn ellende van de lekke koppakking. Het is als volgt gegaan. de eerste keer dat ik schreef over de problemen en heeft een van jullie terecht gezegd dat de cilinderkop van een diesel nooit gevlakt mag worden. Verder heeft de monteur de verstuiver niet in de diesel geplaatst waardoor ze zijn gaan oxideren. Dit alles heb ik van de dealer vernomen nadat ik mijn auto bij de monteur heb weggehaald. Ik heb hierdoor 4 nieuwe verstuivers moeten aanschaffen a 470 euro ex btw en een nieuwe cilinderkop t.w.v. 1200 euro en andere spullen totaal 4850 euro. Maar ik had volgens de dealer weer een zo goed als nieuwe auto. Kwam goed uit vanwege het paasweekend, want dan had ik weer een super mooie auto. Wat schets mijn verbazing als ik na nog geen 40 km in de sta heb gereden er weer witte rook uit de uitlaat van de auto kwam. Ik ging direct terug naar de dealer de aangaf dat er mogelijk wat diesel in de uitlaat zat en dat het tijd nodig had om te verbranden, aangezien de koelvloeistof niet was gaan zakken in het reservoir vond ik het een plausibele verklaring. en inderdaad de rook verdween na enige tijd maar gedurende de dag kwam er zo af en toe een behoorlijke pluim uit de auto maar ik dacht, diesel wordt verdampt. Maar vanmorgen moest ik vroeg op en reed (cruisde) op mijn gemak uit de wijk, ik was nog 50 meter uit de wijk en het lampje van de koelvloeistof reservoir sloeg alarm. Ik was gelukkig op nog geen 300 mtr van een pompstation en kocht daar koelvloeistof. Ik deed de motorkap open en zag tot mijn verbazing dat het hele reservoir leeg was. Nou ik hoef niet te vertellen hoe ik me voelde, nadat ik na bijna 2 maanden mijn auto weer terug dacht te hebben. Ik lever hem vanavond weer in en hou jullie op de hoogte. Ondertussen hoor ik graag jullie meningen.
 

Race Eend

Forumguru
Wat een bende hebben die gasten er van gemaakt zeg, door allerlei fouten kost het jou extra geld.

Voor TDI motoren zou ik het altijd aanraden om bij JBautoservice aan te kloppen, helemaal begaan met VAG TDI motoren en zeer goede service.
 

remmie

Lid
Ik zou direct rechtsbijstand inschakelen en ze KEIhard aansprakelijk stellen voor:
- 4 verstuivers (470 ex zal per 4 zijn, neem ik aan?). Dit is verwijtbaar aan de monteur en hoef je dus niet te betalen.
- 2 maanden geen auto ipv hooguit een week (tenzij je een leenauto had?)

Verder zou ik wel willen weten waarom je een nieuwe kop moest aanschaffen als je pakking lek is?
Sinds wanneer geeft verdampende diesel witte rook? Witte rook = water, niets anders.

Hoe oud is je auto en hoeveel km heeft hij gelopen? (oftewel, had de dealer niet VOORAF me je moeten overleggen of de auto deze reparatie wel waard is?).

Verder is het totaalbedrag echt HEEL hoog. Wat hebben ze nog meer vernieuwd, heb je een gespecificeerde rekening? Heb je de oude onderdelen meegekregen, dan zou je die eens door een specialist kunnen laten bekijken om te checken of die kop inderdaad verloren is?

Beetje makkelijk achteraf, natuurlijk. Ik hoop dat je een groot deel van je kosten terug weet te vorderen, met daarbij natuurlijk oprecht gemeende excuses. Succes en sterkte ermee!
 

Superp

Nieuw lid
vervolg

Hallo allemaal, nou ik heb mijn auto inmiddels terug maar voor ik verder vertel, ga ik terug naar dinsdag 6 april toen ik te horen kreeg dat de warmtewisselaar kapot was en dat het daarom zo rookte men gaf aan dat dit een van de eerste dingen was getest was op lekkage en o ja ik vergat te melden dat ze ook vergeten waren de auto te keuren en dat dat nog zou gebeuren. Alsof dat niet genoeg was heb na een bedrag van ruim 5200 euro te hebben betaald dat er weer een item die op de lijst van " to do things" stond niet was uitgevoerd namelijk het feit dat de auto binnen niet warm wordt als je climate controle gebruikt. Dus mensen je geloofd dit niet he maar het is echt waar. Ik heb op vrijdag 9 april aan de monteur gezegd dat ze de auto in orde maken zonder dat ik 1 euro voor moet bij betalen.
wordt vervolgt
 

cvegreen

Forumguru
Het lijkt mij normaal als je een auto bij een garage koopt , dat je wagen dan in orde staat als je hem gaat ophalen . Indien niet , gaat een garage die een beetje klant gericht is dat zelf zo snel mogelijk gedaan willen hebben , toch ?
 

Superp

Nieuw lid
Hallo mensen daar ben ik weer met het vervolg van de soap over mijn Superb. Nadat ik mijn auto terug heb gekregen van de garage bleek dat er een soort van aanloop/slepend geluid maakt bij het beschrijven van een bocht. Ik stopte en zag dat de binnen spatscherm niet goed was geplaatst zodat deze gedeeltelijk los hing en de voorbanden aan beide kanten van het scherm beschadigt hadden. Terug gebracht heeft men direct toegezegd deze op hun kosten te zullen vervangen. Dit heeft men ook kort daarna gedaan. Wat schets mijn verbazing als ik weg rij nog steeds zo'n aanloop geluid hoor bij het beschrijven van de bocht. Mensen jullie snappen wel dat ik moedeloos begin te worden, dus weer teug naar de garage. De monteur heeft een test ronde gereden en gaf toe dit geluid ook te horen en het lag niet aan de stuurbekrachtiging omdat de wielen niet helemaal uitgedraaid waren. Ook daarover tastte men in het duister. Een van de mogelijkheden volgens hun monteur was dat de banden mogelijk niet goed op de velg-rand aangrepen en dus bij het beschrijven van de bocht het geluid produceerde, nou vraag ik je.
Maar het wordt leuker. Het bleek dat de motor van de koplampsproeier kapot was en ik vroeg om deze te vernieuwen want tijdens het keuren heeft men daar niet opgelet zo te zien, maar geen probleem zeg de werkplaats voorman het is een klus van een half uurtje. Uit geleerde lessen vraag ik direct wat het gaat kosten, het zou ongeveer 81 euro kosten. Geen probleem zeg ik dus kon de motor besteld worden. Na een keer mijn afspraak te hebben verschoven ging ik naar de garage om deze te laten inbouwen. Ik mocht in de showroom koffie drinken en na 1 uur mocht ik mijn auto ophalen omdat de werkzaamheden klaar waren. Dus ik ga om te betalen en ik vraag om te kijken wat gaat gebeuren wat mij het kosten. Ik had dit bedrag inmiddels al met dezelfde persoon al afgesproken. Dit baasje komt me dan doodleuk vertellen dat ik 136 euro kwijt ben. Ik ging toen uit mijn dak. Ik zei dat ik met hem het bedrag van 81 euro had afgesproken en dat ik nu ruim 50 euro duurder uit ben. De reactie was oh ff kijken, hij keek op zijn scherm en kwam op een bedrag van 84 euro uit. En dit dan voor een bedrijf die zeer bekend is. Ik had geen zin in verdere discussie hij mompelde iets van het vervangen van een slangetje en ben ik maar weer weggegaan.
Gisteren 1 juli moest ik Amsterdam zijn en jullie weten het allemaal het was warm maar ik denk ik rij in mijn Superb dus heb "climat control" het was een chaos in de stad en ik had geen haast aangezien alles vaststond. Plotseling zag in de temperatuurmeter opklimmen naar 100 graden en mijn airco sloeg af en blies alleen maar warme lucht naar binnen als ik weer reed ging de temperatuur weer naar het midden en voelde je de koude lucht weer uit de rooster stromen maar zodra ik weer stil stond speelde het zelfde zich weer af.
Mensen ik wil weten of het te maken kan hebben met de warmtewisselaar die is vervangen of de cilinderkop. Het was een heel verhaal en hoop op reacties van jullie.
o ja de reden waarom ik nog bij deze gasten ben heeft alles te maken met het grote bedrag die ik voor de reparatie heb betaald. Maar ik heb ook rechtsbijstand en daar gaat het nu een beetje naar neigen bij mij.
 
Bovenaan Onderaan