Lekke cilinderkop

woldendorp51

Nieuw lid
Hoi Allemaal,

Sinds februari ben ik een "gelukkige" bezitter van een skoda Octavia 2 2.0 tdi
Bouwjaar 2006, 148000 km op de teller. Na een poosje kwam ik er achter dat ik koelvloeistof verloor en zelfs na 2 mnd ( +/- 5000 km) een halve liter olie moest bijvullen. Nu blijkt de cilinderkop lek te zijn, volgens de garage gaat dit rond de 2000 euries kosten. Hebben jullie hier enige ervaring mee.

m.vr.gr.

Arjan

FabiaGL

Actief lid
Er is vanaf 2003 een coulance regeling geweest voor het (massaal) vervangen van de clinderkop op de 2.0 tdi (motorcode: BKD). Ik weet niet of er nog steeds sprake is van een tegemoetkoming maar het probleem is in ieder geval bij elke dealer een bekend verhaal.

woldendorp51

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie, helaas heb ik de auto gekocht zonder garantie.
Wel bij een Bovag gararge. wie weet bestaat de coulance regeling nog steeds. Ik ga zeker even navragen.

Fabia

† In Memoriam
Dat is pijnlijk, geen garantie. Waarom heb je de O2 eigenlijk gekocht zonder garantie?

woldendorp51

Nieuw lid
Voor de garantie moet is 1400 extra bij betalen.
Ik heb nog nooit problemen gehad met andere auto's die ik heb aangeschaft, vandaar 1400 weggestreept.

EdK

Forumguru
tsja afkopen garantie is een risico wat je neemt !
En kan meerdere keren goed gaan, en nu dus niet en ben je waarschijnlijk duurder uit dan die 1400 eurie die je in eerste instantie had bespaard.
Of je moet kijken of je nog een kans maakt met niet gemelde gebreken en dat je je dealer daar op kan aanspreken, maar kans acht ik erg klein.

Noord26

Forumguru
Als je er niet nadrukkelijk voor hebt getekend dat je geen garantie wil, maar korting, wordt het lastig.
Als je er NIET nadrukkelijk voor getekend hebt is een BOVAG aangesloten bedrijf verplicht om op elke auto boven €4500,- de BOVAG garantie mee te leveren in het dienstenpakket.

een ding is me even niet duidelijk
je schrijft lekke cilinderkop
bedoel je hiermee een lekke pakking of is je kop gescheurd
kopje vlakken en pakking vervangen kan never 2000 euri's kosten
gaan ze er gouden slangen op monteren
mocht je er niemand voor hebben dan kun je me ff een pb'tje sturen
rens

woldendorp51

Nieuw lid
Beste Rens,

De auto is op druk gezet, en de pakking is niet lek.
De cilinderkop is er nu af. Deze hebben ze door een extern bedrijf laten testen en deze is lek bevonden. Niet gescheurt.
Er moet nu een nieuwe cilinderkop op.

van_der_P

Senior Member
Als je dat al bij meerdere auto's zo gedaan hebt, geen garantie erbij genomen, en je hebt er steeds voordeel bij gehad. Dan is de kans er altijd dat je een keer pech hebt. Als je er onder de streep nog maar iets aan overgehoud hebt verdien je nog steeds geld. Om het zo te doen vind ik dan niet onverstandig. Als een dealer een auto met garantie verkoopt waar dan geen aanspraak op gemaakt wordt is voor het bedrijf toch pure winst.

VEEJAY

Forumguru
even googlen op 2.0tdi problemen en cylinderkop staat bovenaan het lijstje bekende problemen. Jammer.

jos_br

Actief lid
Helaas vervangen wij hier ook bijna wekelijks deze koppen. Daarbij is VAG zo vriendelijk geweest de prijs van de kop met maar liefst € 300,= te verhogen tot maar liefst € 1060,= ex btw en montage. Hier komen dus arbeid, pakking, olie en koelmiddel bij.........

Jos.

Monteurtje

Forumguru
@rens914. De huidige cilinderkoppen van de dieselmotoren mag je niet meer vlakken. Dus als die krom/gescheurd/lek is dan moet die worden vervangen.

jos_br

Actief lid
@rens914. De huidige cilinderkoppen van de dieselmotoren mag je niet meer vlakken. Dus als die krom/gescheurd/lek is dan moet die worden vervangen.

Dit heeft nooit gemogen van VAG, waanzin eigenlijk. Dat zou inhouden dat je altijd een nieuwe kop moet plaatsen, al is deze niet eens gescheurd. Plaatsen zonder vlakken is vragen om moeilijkheden, dus laat ik de koppen wel degelijk vlakken.

Jos.

Bovenaan Onderaan