Lekkage ruitensproeiervloeistof reservoir

Ik dacht vandaag ook nog even de ruitensproeier vloeistof bij te vullen.
Dit lag echter een paar seconden later al weer op straat.
nou las ik ergens dat het vaker voorkomt dat de slang niet goed zit.
Hoe kan ik dit het beste controleren en hoe kan ik daar bij komen?
 

Cordoba

Forumguru
Slang? Reservoir zit links voor achter de bumper/mistlicht, dus voor de bestuurder met een vulpijp naar boven met daar een soort s-bocht in. Mogelijk dat aansluiting van het pompje niet goed zit? Is overigens een vrij stugge kunststofpijp, niet zozeer een slang. Geef in dit topic even aan om welke auto het gaat.
 
Het gaat om een f1 combi uit 2002.
Ja bedoel ook eigenlijk die aansluiting naar de pomp.
Moet ik hiervoor de bumper verwijderen of kan ik als ik mijn linker wiel en modderkuip verwijder er ook goed bij.
dit kon bij mijn vorige auto namelijk wel.
 

Monteurtje

Forumguru
Om bij het pompje te komen is verwijderen van wielkuip voldoende. Of de onderste schroefjes zodat je de kuip iets opzij kan doen.
 

Ral

Nieuw lid
En... een oorzaak gevonden? Die van mij lijkt nl. ook lek. Na bijvullen een dag of 2 later weer leeg.
 

Monteurtje

Forumguru
Nu het weer stevig vriest 's nachts. En er onvoldoende antivries in zit. Is de kans groot dat het resservoir is bevroren en je pompje kapot gevroren is.
 

Ral

Nieuw lid
Nou ik dacht dat mijn reservoir leeg was omdat er soms niets of maar zo'n "priet" straaltje uitkwam. Maar bij controle bleek het reservoir toch niet leeg. Ik heb vervolgens de compressor met lucht op de spuitgaatjes gezet om schoon te blazen en sjonge wat een verschil. Vervolgens even opnieuw afgesteld (zeer eenvoudig door omhoog of naar beneden te duwen) en het is net of zijn ze weer nieuw.
 
Vervolgens even opnieuw afgesteld (zeer eenvoudig door omhoog of naar beneden te duwen) en het is net of zijn ze weer nieuw.
Als een sproeier iets te ver naar beneden is gegaan, is er dan een manier om dat sproeiertje makkelijk iets naar boven te krijgen?
 

CDK

Forumguru
Als een sproeier iets te ver naar beneden is gegaan, is er dan een manier om dat sproeiertje makkelijk iets naar boven te krijgen?

volgens mij kan dat door een speld in het sproeier gaatje te prikken en dan vervolgens met die speld het speoeikooje naar boven of beneden duwen

greetz Corné
 

zefke

Lid
Hallo Fabia Fans,

Ook ons ruitensproeier tankje was afgelopen winter verbazingwekkend snel weer leeg.

Bij onze Fabia was de slang van de achterruitensproeier losgeschoten. Waarschijnlijk is in de winter de achtersproeier eens bevroren geweest en door de drukoppbouw is de slang er af gegaan. Deze zit namelijk gewoon op een harde slang geschoven die naar achteren gaat zonder klemmetje o.i.d.

Deze verbinding kun je vinden onder de hoofdremcilinder, het is wel een beetje een gepiel om het weer in elkaar te schuiven omdat je de achterste slang niet goed kunt tegenhouden.

Als je reservoir snel leeg is en je achtersproeier doet het niet, zou ik hier het eerst gaan kijken...

groetjes
Paul
 

Cordoba

Forumguru
Bij mij inderdaad ook gebeurd afgelopen weken: slangetje losgeschoten net onder de ECU bij het schutbord, opnieuw erop, en alles werkt weer.
 

Joske

Forumguru
Heb ook het zelfde probleem, na band en modderkuip te verwijderen kon ik bijzonder goed het pompje en reservoir bekijken. Het lekt enkel als ik de sproeier gebruik, het lekt aan het witte T-stuk waar dan de 2 slangetjes vertrekken naar de sproeiers.. Ik veronderstel dat ik dus een nieuw pompje moet steken? Het witte stukje kan er nochtans ook af, maar dit zal niet los te krijgen zijn denk ik? (heb enkel pompje online gevonden voor 32 euro)
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb het zover net niet open gehad Joske, maar ik vraag me af of het witte stukje niet de keuzeklep is, waardoor het water óf naar de sproeiers op de voorruit, óf naar de sproeier voor de achterruit wordt gestuurd. Ik dat geval is het misschien wel los verkrijgbaar, maar de dealer of iemand met ETKA moet uitsluitsel kunnen geven.

Andere optie is zo'n wit stukje op de sloop van een andere Fabia I af halen, dat zal toch een stuk voordeliger zijn dan 32 euro.
 

Joske

Forumguru
Zal morgen dealer eens bellen, die ETKA zie ik frequent passeren op het forum, wat is dat eigenlijk? :crazy:
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Michelv al aangaf, overigens staat ETKA voor: Elektronische TEile Katalog, een catalogus met nrs. en tekeningen voor Skoda, Audi, Seat en VW. Andere merken hebben iets vergelijkbaars maar gebruiken een andere naam.
 

Joske

Forumguru
Aha, eens "googelen" dus :xyxthumbs:


edit: maar dus niet zo gauw iets gevonden.. behalve een Russische site. Iemand toegang tot ETKA en zin om eens te kijken of je stukken apart voor een pompje kunt krijgen? Zoek enkel de verdeler voor voorsproeiers en achtersproeier (het T-stukje dus, wit van kleur).

Betreft voor een Fabia I Combi 2006. Dit stond op de pomp, weet niet of je er iets mee bent:

1K6 955 651
VD4
3122789 12V
47/06
 

Cordoba

Forumguru
Via Russische site in combinatie met Google Translate kom je ook een eind. Het 1K6 nummer is het onderdeel nummer, en gezien het eerste deel van het nummer is het een algemeen VAG-onderdeel, dus niet specifiek voor de Fabia, maar waarschijnlijk ook te vinden bij VW, Seat en Audi. Ik persoonlijk geen ETKA versie, en ook geen Elsawin (electronisch werkplaatshadnboek) maar beiden staan al een poosje op mijn verlanglijstje.
 
Bovenaan Onderaan