lekkage panoramadak

TeeJee

Nieuw lid
Na een flinke bui kreeg ik natte voeten in mijn Kodiak. Blijkbaar waren de waterafvoer slangetjes van het dakraam poreus en verstopt.
De dealer heeft de auto nu al 2 dagen om dit probleem te verhelpen. Gezien de kosten (€831,-) wil ik dit in de toekomst voorkomen. Maken jullie deze slangen zelf schoon of doet de dealer dat? Ik zit te denken om er een soort trekveer doorheen te trekken...
Wat zijn jullie ervaringen?
 

hendrik38

Forumguru
Onderhoud van een pano dak hoort tijdens het jaarlijkse/tweejaarlijkse onderhoud plaats te vinden bij de garage (zit in de onderhoudsprijs), denk aan smeren en schoonmaken. Tussendoor kun je natuurlijk ook zelf schoonmaken en doorspoelen. Trekveer ken ik niet en zou ik ook niet snel doen, het is maar een los slangetje. Jouw kosten vallen nog wel mee met de kosten die ik heb gehad na 2 x lekkage. Bij mijn huidige kodiaq ook bewust voor gekozen geen pano dak meer te nemen.
 

Antera

Donateur
Je moet een hele zachte borstel hebben waarmee je dit doet dit omdat de slangen alleen geklemd zitten en niet met klemmen vast. Met ets te veel kracht kan je ze los trekken
 

hemi24

Forumguru
Werd door de dealer netjes elke 30k uitgevoerd bij het reguliere onderhoud, dus in mijn geval 2x per jaar. Nooit problemen mee gehad.
 

dan-720

Actief lid
Is er voor het onderhouden van een panoramadak een "how to guide"? Van skoda zelf misschien? Ik heb er helemaal geen problemen mee tot nu toe (5 jaar oud), maar zou zeker zelf deze willen in het oog houden. Garages doen het of doen het niet, je weet nooit...
 

dan-720

Actief lid
Het is meer een kwestie van vertrouwen helaas. Hetgeen dat op papier staat als "check" is niet altijd gedaan. Hopelijk doen ze 100% wat op papier staat, maar er zijn gevallen waar bv de cabinefilter niet wordt vervangen of dergelijke. Het zijn ook maar mensen.
Niet iedereen checkt dit (of weet hoe het doen) na een bezoek voor een onderhoud.
Daarom de vraag zodat ik het zelf kan checken en het nodige kan doen bij nood :thumbsup:
 

Tees

Donateur
Je hebt wel heel veel vertrouwen in de garage-mens dan... Niet vervangen van een interieurfilter kán een menselijke fout zijn. Kan ook zijn dat ze je proberen te tillen...als een monteur t lijstje afvinkt en dan interieurfilter afvinkt en niet bedenkt dat ie dat niet gedaan heeft...dat kan eens in de 1000x voorkomen, maar als dat vaker gebeurt, moet je je afvragen of er niet iets achter zit.

Ik vraag gewoon wat er gebeurt is als ik de auto ophaal. En ik vraag door op specifieke onderdelen. En mijn garage weet die vragen over het algemeen keurig te beantwoorden, en anders vragen ze de monteur er even bij. Als dat niet zo was geweest, dan zat ik allang bij een andere garage (maar ik heb dan ook de 'luxe' van een eigen auto, met lease is dat soms lastiger).
 

Falky

Nieuw lid
Bij mij hebben ze onderkant vd slangetjes gewoon open geknipt. Deze waren daarvoor verstopt geraakt omdat het water niet meer door het filter liep omdat dit verstopt zat met zand, smeer e.d. Sindsdien nooit meer lekkage meer gehad.
 

TeeJee

Nieuw lid
Werd door de dealer netjes elke 30k uitgevoerd bij het reguliere onderhoud, dus in mijn geval 2x per jaar. Nooit problemen mee gehad.
Mijn auto gaat ook naar de dealer en ik betaal hier ook voor. Dus ik neem aan dat het wordt uigevoerd.

Helaas toch een lekkage.
Zowel de dealer als de importeur weigeren een coulance ondank dat het een bekend probleem is.
Ze schuiven het af als externe invloeden van buitenaf waardoor het rubber defect raakt.
 

Cordoba

Forumguru
Met de importeur heb je wettelijk gezien niets te maken, je doet zaken met de dealer (die waarschijnlijk geheel of gedeeltelijk het eigendom van de importeur is). Ik neem aan dat je niet zelf contact hebt gehad met de importeur, en wat de dealer vertelt over de reactie van de importeur is helaas niet altijd waar (dealer verschuilt zich nog wel eens ten onrechte achter de importeur).
 

TeeJee

Nieuw lid
Ik heb eerst bij de dealer naar coulance gevraagd. Dit hebben ze niet gegeven (ze moeten dit immers gedeeltelijk zelf betalen). Daarna heb ik contact gehad met de importeur maar ook daar 0 op mn rekest gehad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
OK, dus wel zelf contact gehad met de importeur. Het gebeurt nog wel eens dat de dealer tegen de klant zegt dat ie contact opneemt met de importeur, maar dat het antwoord dat de importeur aan de dealer geeft niet helemaal correspondeert met wat de dealer de klant vertelt over het antwoord van de importeur.
 

EdK

Forumguru
(ze moeten dit immers gedeeltelijk zelf betalen)
Ja, en ?? Dat is hun probleem !! Dat is iets wat bij garantie en coulance hoort..... ( noem dat zielig doen als dealer ( kleutergedrag ))
Ze schuiven het af als externe invloeden van buitenaf waardoor het rubber defect raakt.
Externe invloeden ????
Zonlicht ??
Kom op dealer, als er een onderdeel word toegepast in je product moet je wel er voor zorgen dat deze een X tijd meegaat !
En blijkbaar hebben jullie bepaalde factoren niet meegeteld en dus de verkeerde keuze in materiaal gemaakt.
Maar dat is jullie probleem en probeer daar niet mijn probleem van te maken !!
 
Hebben jullie een foto van hetgeen je kan controleren? Waar zitten die slangetjes bijvoorbeeld? Alvast bedankt!
 

dan-720

Actief lid
Begin van de slangen zijn aan panoramische dak in de hoeken als je deze open doet. Die van voor ga je zien, die van achter zijn niet zichtbaar door de vaste gedeelte van het panoramisch dak.

Onder het plastiek element tussen motorkap en voorste venster heb je de uiteinden van de slangen (zie foto's).
Ik heb dat element niet kunnen weghalen, maar heb wel mijn hand tussen kunnen steken om de slang schoon te maken.
Als je de A-pillars demonteert, kan je de groene slangen zien van de afvoer.
Normaal gezien zouden de slangen achteraan ergens achter de wielen moeten uitkomen, maar deze heb ik niet gevonden.

Screenshot 2024-02-16 135937.png Screenshot 2024-02-16 135816.png IMG_20230403_173115.jpg
 

ertromp

Forumguru
Voor de achterste afvoerslangen moet je het kunststof binnenscherm verwijderen en dan zie je in het plaatwerk van de wielkasten ook weer zo'n zwarte nippel als op je binnenste foto. Beste is om eigenlijk dat uiteinde er af te knippen zodat vuil makkelijker weg kan.

Screenshot 2024-02-16 135816.png
 

Croverts

Nieuw lid
Bedankt voor de tips! Ik ben op zoek naar het juiste smeermiddel om naast de beurten het dakje ook te blijven smeren. Ik gebruik het panorama dak dagelijks, alleen onder 0 wil ik hem niet openen ivm vorst.
 

ertromp

Forumguru
Voor rubbers en geleiders van het dak kun je het beste de middelen van Krytox gebruiken. Dat gebruiken ze in de VAG garage ook en trekt geen vet over het raam of houdt vuil vast
 
Bovenaan Onderaan