Roel Helmond

DIY Lekkage panoramadak 1

Geen toestemming om te downloaden
Roel Helmond heeft het volgende item in de kennisbank geplaatst:

Lekkage panoramadak - Lekkage panoramadak Octavia III

Mijn auto was al langer vochtig van binnen, met als gevolg beslagen ruiten en een muffe geur. Tot op een dag mijn vloermatten onder water stonden. Na een hele lange zoektocht kwam ik er achter dat het water bij het dak vandaan kwam. Als ik bij de portierrubber de hemel los maakte, dan kon ik zien dat er water over de hemel liep.

Nu blijkt het zo te zijn dat een panoramadak altijd water doorlaat maar dat dit wordt afgevoerd door vier slangetjes. Deze slangetjes zijn groen van kleur en zijn...

Lees verder over dit item in de kennisbank......
 
Ik giet zo nu en dan eens met het dak open een paar liter water in de goot en laat zo de slangen doorlopen. Het moet er inderdaad rustig uit stromen. Eventueel doorblazen met perslucht kan ook; maar reduceer dan je persluchtventiel op 1 bar. Je moet daar niet teveel luchtdruk op zetten met de kans dat er slangen los ploppen.
 
Onderaan die afvoer gootjes / slangetjes zit een soort korfje die vuil tegen houd
Als je de paravaan weg haalt en deze verwijderd zal t minder snel terug keren.

je kunt behalve een trekveer ook lucht er door blazen met compressor.
 

bsnline

Senior Member
@Jeroen_Octavia Wees wel voorzichtig met deze methode. Met een te hoge druk kunnen de leidingen beschadigen of loskoppelen met serieuze lekkage tot gevolg. Gebruik bij voorkeur een nylon trekveer van 3mm. Aangezien de originele VAG 'tool' oftewel trekveer met code ASE 481 265 00 000 ook wel bekend als VAS6620 niet meer los verkrijgbaar is kan je een vergelijkbare nylon trekveer bij de bouwmarkt kopen, welke ook nog eens goedkoper blijken te zijn :)
 
Bovenaan Onderaan