Lekkage panoramadak

1 oorzaak is de vliegjes in het zomerseizoen in de windvanger blijven steken: deze veroorzaken de verstopping in de dunne afvoerbuisjes in de A stijl
2. als de Yeti scheef staat is er bij hevige regenval teveel water dat door een afv. buisje moet. Gevolg: overloop door de binnenhemel naar de A-stijl dat langs de zijkant langs/door de zekeringenkast naar benedenloopt
 

Leon54

Actief lid
Mijn vorige auto (Seat Leon) had ook een origineel schuifdak. Nooit problemen mee gehad. Wel de gootjes en afvoeren jaarlijks controleren en zo nodig schoonmaken. De afvoeren bij voorkeur met perslucht doorblazen. De Yeti beschikt over een groot panorama dak. Ik kan me voorstellen dat dit eerder problemen geeft, zeker als de auto niet geheel vlak staat...
 
In de zomer is het dak vaak open maar ik controleer iedere keer of er veel vliegjes op het net zitten en haal ze er dan af. Ook regelmatig even in de gootjes kijken (even gaan staan ;). Daar willen nog wel eens bladeren of bloesems in komen te liggen als je kort onder een boom staat. Zelf na 3,5 jaar nog geen problemen ondervonden.
 

guitar_billy

Senior Member
Zoals al eens gemeld; wees voorzichtig met harde voorwerpen want de afvoer slangen van schuifkanteldak / panodak zijn veelal van neopreen en dat is zo stuk !

Ik giet zelf altijd met een klein gietertje wat water in het frame bij de afvoeren. Dit om te kijken of het er nog een beetje door loopt. Daarna doorblazen met perslucht (ook niet te gek hard of je blaast de hele slang eraf...) en daarna herhaal ik het gieter ritueel nogmaals.

Dit geeft me dan weer voldoende vertrouwen voor een jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Mijn auto gaat nog altijd jaarlijks naar de dealer en die maakt het standaard schoon (kost 25 euro) tijdens de beurt.
Gelukkig nog altijd geen lekkages..
 

gehaktbal

Forumguru
@Stuiver Er zit een verschil tussen controleren en schoonmaken... en schoonmaken.

1. Controleren: Pak een flesje water, giet dat in de sponning, check of water bij de drain er uit loopt;
2. Schoonmaken: Haal een rageborsteltje door de drain heen en zorg er voor dat die weer doorloopt
3. Echt schoonmaken: Maak de sponning vrij van alle zooi die daar opgespaard is en die er voor heeft gezorgd dat de drains dicht slibben, maak daarna de drains zelf schoon

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat dit 3 verschillende prijzen zijn.

En dan heb je nog het onderhoud, waarbij bewegende delen ook nog worden gesmeerd.
 

Stuiver

Forumguru
ik snap wat je schrijft, @gehaktbal. Echter was ik er bij, en ik had the-full-package. Inspectie, flesje water, kabel er doorheen getrokken…
blijkbaar heeft mijn dealer maar een omschrijving voor op de factuur.
 

Bakkertje

Forumguru
Er is een werkinstructie van VW wat ze allemaal moeten doen om het schoon te maken en opnieuw te smeren.
Ik doe de aanname (is gevaarlijk ik weet het) dat ze dat dan ook daadwerkelijk doen..

Die instructie heb ik ooit als PDF gehad en zal ik eens opzoeken, staat stap voor stap in wat er moet gebeuren en welk middeltje er gebruikt moet worden..
 

gehaktbal

Forumguru
Ik doe de aanname (is gevaarlijk ik weet het) dat ze dat dan ook daadwerkelijk doen..
Ik denk dat dat wel het geval is.
MAAR: Als je jullie facturen vergelijkt zie je dat er ook een ander artikelnr staat, wat zou kunnen betekenen dat daar een andere werkinstructie bij hoort.
 
Bovenaan Onderaan