lekkage koelvloeistof 1.6 BFQ

Na jarenlang relatief probleemloos te hebben gereden, lijkt het nu goed mis te zijn.
Vorige week ging ineens het kv-lampje branden. Bleek het peil te laag te staan. Aanvankelijk was er niets te zien qua lekkage. Olie is ook schoon. Nu lag er een plasje onder de auto en druppels aan de versnellingsbak. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn? Thermostaathuis zit er pas 1.5 jaar op, netjes met nieuwe ringen gemonteerd. Na verdere inspectie kan ik geen lek vinden, maar kan ook niet alles even goed zien. Wie heeft een idee? Samen met olieverbruik van 0.5L/1000 Km begin ik het idee te krijgen dat hij een beetje op aan het raken is. Wel snel met 'slechts' 195K op de teller
 

Thijs4motion

Forumguru
Als je een karton onder de auto legt kun je zien waar ergens de lekkage vandaan komt. Doe dit wel als de auto enkele dagen stilstaat. Anders zit alsnog se hele onderzijde onder door de rijwind.

Mits het een minimale lekkage is dan zou ik wel durven rijden.
 

Octavia1u5'08

Nieuw lid
Goedmiddag Frans1983, ik ben nieuw op deze forum, maar ik vroeg me af hoe het is afgelopen met de lekkage. Miijn Octavia ( met bfqmotor) heeft hetzelfde. Nu weer een koelleiding gescheurd. En olieverbruik van 1 liter op 1500km. Huidige km-stand is 197k.
Thermostaathuis,waterpomp, al vervangen.
 

Eltjo

Forumguru
Helemaal mee eens @Octavia1u5'08 !
Het zou zo mooi zijn als men ook de oplossing of vervolg van de problemen op dit forum zou vertellen met net zoveel inzet als het schetsen van de problemen. Dan heeft men er ook nog wat aan. Dat men geen concreet antwoord heeft gekregen om het probleem op te lossen heeft ook te maken met hoe concreet de probleemstelling is.
 

Eltjo

Forumguru
Goed punt. Waarschijnlijk ook makkelijk te checken als je een doek of hand onder het reservoir krijgt!
 
Goedmiddag Frans1983, ik ben nieuw op deze forum, maar ik vroeg me af hoe het is afgelopen met de lekkage. Miijn Octavia ( met bfqmotor) heeft hetzelfde. Nu weer een koelleiding gescheurd. En olieverbruik van 1 liter op 1500km. Huidige km-stand is 197k.
Thermostaathuis,waterpomp, al vervangen.
Inmiddels is het opgelost. Een minimaal lek van de pakking tussen thermostaathuis en motorblok. Te zien aan residu dat zich heeft opgehoopt na verloop van tijd. Ringetje vervangen en het was in orde. Helaas daarna ging vlak daarna de thermostaat kapot en een week daarna een lek langs de KVthermosensor.

Mijn olieverbruik ligt overigens ook rond de liter per 1500 km. Ik ga er vanuit dat de zuigerringen wat minder aan het worden zijn, iig bij 1 cilinder. Zolang het niet veel erger wordt geloof ik het wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Namens ieder die er profijt van kan hebben bedankt voor je terugkoppeling.
Fijn dat je lekkage is opgelost, jammer dat je motor een aardige slok olie lust.
Op zoek naar goedkopere olie? Verversing gebeurt tijdens het rijden al.
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: EdK

pansaebr

Actief lid
Frans1983,
Welke olie gebruik je ik heb dezelfde motor gehad en gebruikte 10W40 om te smeren verbruikte toen 1 liter per 15dkm. Als ik er 5w30 in deed moest ik ook wel vaker bijvullen. Gebruikte toen geen synth. olie maar de gewone.Bekijk eens of je carterontluchting buis niet gescheurd is. Ze komen nu eenmaal op een leeftijd.
 
Bovenaan Onderaan