Lekkage bij de kofferbak en reservebanduitsparing

gerrit19141918

Nieuw lid
Ik had een vervelende lekkage bij het reservewiel, er kwam via de zijkanten , via de achterlichten links en rechts , water naar binnen.
Je kijkt niet zo vaak bij je reservewiel, maar er stond echt een plens water in de ruimte waar het reservewiel zit.
Mijn monteur gevraagd , en hij vond een afdichtingsprobleem bij de ventilatie uitlaat onder de achterlichten.
De achterbumper moest eraf, en toen bleek dat de afdichting van het ventilatiesysteem poreus was en was verzeept.
Hij heeft dit opnieuw afgekit met vloeibare pakkingskit, nu is na jaren eindelijk de lekkage weg .
IMG-20231213-WA0001.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20231213-WA0003.jpg
    IMG-20231213-WA0003.jpg
    273,6 KB · Weergaven: 27

ramocan

Nieuw lid
Goedemorgen, ik heb toevallig hetzelfde probleem. Heb gisteren uitgezocht, komt de water bij de ventilatiesysteem. Bedankt voor de info en foto's.
 

RodeKo

Actief lid
Ik heb ook water bij mijn reservewiel staan; maar mijn auto is van 2018 dus het lijkt mij dat die rubbers dan nog niet klaar zijn; hoe oud is jou auto?
 

RodeKo

Actief lid
Bij mij is het wat anders; want ik heb inmiddels gevonden dat mijn auto die roosters niet heeft. Kunnen ze bij jou auto niet een set nieuwe rubbers bestellen en die plaatsen? Want die vloeibare rubbers zijn ook niet alles natuurlijk.
 

hemi24

Forumguru
ik heb inmiddels gevonden dat mijn auto die roosters niet heeft.

Lijkt me stug, want ook jouw auto moet ergens achter dergelijke ventilatieroosters hebben..!
Heb je de achterbumper al eens gedemonteerd?

1703325840300.jpeg
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Moet er zoveel los om de achterbumper te demonteren?
Zoek even op Youtube naar de vele filmpjes die gaan over het monteren van een trekhaak op jouw auto. Daarin wordt ook altijd de bumper los gehaald. Kun je mooi zien hoe dat moet. Maar over het algemeen is het niet bepaald ingewikkeld.
 

hemi24

Forumguru
Geen idee welk bouwjaar de auto op de foto was, zoals je kunt zien is het een Fabia 3 combi…
Ik hecht meer waarde aan de foto van een daadwerkelijke wagen dan aan een tekening uit een handboek!
Andere mogelijkheid is dat het in de achterkant zit, beetje verstopt achter de bumperbalk.
 

RodeKo

Actief lid
Geen idee welk bouwjaar de auto op de foto was, zoals je kunt zien is het een Fabia 3 combi…
Ik hecht meer waarde aan de foto van een daadwerkelijke wagen dan aan een tekening uit een handboek!
Andere mogelijkheid is dat het in de achterkant zit, beetje verstopt achter de bumperbalk.
Ik lees niet goed; ik heb het over een Ocatvia III. Mijn fout. Posts weggehaald met verkeerde info. Sorry allemaal!
 

RodeKo

Actief lid
@RodeKo : bij de O3 zit het rooster alleen rechts…
Dank voor de tip. Bumper zal er dan toch een keer af moeten komen...

Ik herinner mij dat ik de achterklep een keer niet goed dicht gedaan heb en toen heeft de auto 2 dagen in de regen gestaan. toen ik instapte ging het lampje van de achterklep aan. Ik vermoed nu dat het water op die manier er in is gekomen. Zoeken naar misschien helemaal geen lek.. heb de auto nu sinds gisteren 12:00 voor de deur staan. en check morgen ochtend of ik nog nieuw water/ druppels zie verschijnen. Ik hoop stiekem dat dat het is; aangezien ik afgelopen augustus in de vakantie nog geen enkel probleem had. Toen was de auto kurk droog van binnen.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik herinner mij dat ik de achterklep een keer niet goed dicht gedaan heb en toen heeft de auto 2 dagen in de regen gestaan.
Dit lijkt mij niet zo heel erg waarschijnlijk. Als je goed kijkt hoe de randen van de opening en van de klep over of om elkaar heen vallen, dan zie je dat regenwater normaal gespeoken eigenlijk niet naar binnen kan lopen maar gewoon rond de opening wegloopt. Tenzij er met de klep los wordtgereden, of als het tijdens een stortbui ook nog flink waait uit een ongunstige hoek, dan kan het water wel over de binnenrand heen geblazen worden.
Ik verdenk daarom toch eerder een of meer van de kitnaden tussen carrosseriedelen...
 

EdK

Forumguru
Wind en water doen rare dingen.
En deze hebben we de laatste dagen/weken genoeg gehad.
Dus lekker uitdrogen die achterbak en zodra die droog is droge kranten erin leggen om te kijken of er nog water in komt en waar dat dan vandaan komt ( natte plek in de krant dan )

Je wagen geheel demonteren en dichtkitten kan altijd nog... :koffie:
 

RodeKo

Actief lid
Het water stond er ook nog niet zo lang in; en een auto van 2018 zou nog niet spontaan lekkage problemen moeten krijgen toch? Ik ga inderdaad over op het uitdrogen en dan verder kijken. Ik ga nog wel even de achterlichten demonteren om te kijken of daar niets aan de hand is. Jou kranten tip neem ik nog even mee! Dank je wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

gerrit19141918

Nieuw lid
Als het water van links en rechts van de achterklep richting reservewiel loopt dan is het slim om toch de bumper te demonteren vandaar uit kun je zien waar het water vandaan komt, zo deed mijn monteur het
 
Bovenaan Onderaan