Lek aan de voorruit

pansaebr

Actief lid
Geachte,

Weet er iemand hoe de afwater kanalen kunnen worden gereinigd , ik heb water in de zekeringskast, dit verwijderd maar isolatie matten zijn ook nat. ( van het weekend een droger in de koffer zetten )
(kwam aan de wagen na een fikse regenbui en de volgende lampjes branden ( Batterij, handrem, olie en defecte lampen op aanhanger )wagen start gelukkig zonder problemen en kon naar huis.
Even uitgelezen nadat het water uit de zekeringskast verwijderd was.
deze gaf 17978 op mijn U280 OBII lezer.

Groeten
Bruno
 

Ronnie

Forumguru
17978= "Motor Regelmodule Geblokkeerd door Beveiligingssysteem" , ook zal waarschijnlijk de klokkenmodule vochtig zijn geweest want daar zit ook de wegrijblokkering.
Wateroverlast komt waarschijnlijk via de parafan, (verstopping door bladresten) en dan langs de motorkapontgrendelingskabel (3xwoordwaarde!)
Ook is er een redelijke kans dat het water via de voorruitsponning komt, het komt vaak voor bij oudere auto's dat zo hier en daar de lijmlaag loslaat door roestvorming in de raamsponning. Niets ergs, wel vervelend....
Enige remedie is dan de ruit eruit zagen, opnieuw in de primer en dan de ruit er opnieuw inplakken.
Succes!
 

pansaebr

Actief lid
Ronnie,

Hoe de paravan verwijderen zodat ik de afwater kanalen kan proper maken.Het rare is dan dat de wagen rijdt met een beveiligingssyteem dat actief is . De ruit opnieuw laten plakken zal ik in de handen van een prof geven.

groeten
Bruno
 

Ronnie

Forumguru
Waarschijnlijk is het probleem alweer verdwenen, alleen de foutmelding opgeslagen......
Parafan uitbouwen: beide ruitenwisserarmen uitbouwen(eerst de ruitenwissers in de ruststand zetten!!!!)
Plastic rooster afschroeven; de beide wateruitlopen zitten l+r tegen het binnenscherm tegen de A-stijl.
 

pansaebr

Actief lid
Ronnie,

Bedankt hiermee kan ik verder , zal zaterdag de uitlopen controleren op verstopping.

Bruno
 

The bone collector

Senior Member
Water in de zekeringskast, of de isolatie nat aan bestuurders- of bijrijderskant, dat is 9 op 10 het raamrubber dat versleten is (die ruiten zitten trouwens helemaal nog niet gelijmd in een Felicia). Een bekend probleem bij de Felicia, ik heb er 2 gehad en 2 keer prijs. Soms lukt het om te kitten tussen de ruit en de rubbers, maar na verloop van tijd krijg je toch weer lekkage.


Enige goede oplossing is om het raamrubber te vervangen. Als je dat zelf wil doen: uithalen is heel gemakkelijk (rubber langs buiten doorsnijden en ruit is er direct uit), maar opnieuw monteren is gevaarlijker, de kans zit er toch wel in dat de ruit breekt. Als er een nieuwe rubber inzit zal je pas merken hoe versleten de oude was, de nieuwe zijn helemaal zacht, en sluiten perfect aan op de ruit en carrosserie. Lekken is dan meteen verleden tijd.


Het kan natuurlijk altijd iets anders zijn, maar ik ben zo goed als zeker dat ik je enorm veel zoekwerk kan besparen door direct die rubbers aan te pakken.
 

BigBoy

Lid
Zelf doen is een mogelijkheid, maar risicovol.
Als het echt aan de ruit/rubbers ligt zou ik zeggen dat ze bij Carglass misschien iets kunnen doen (mits glasverzekering afgesloten). Weet je in elk geval zeker dat de ruit er goed ingezet is en heb je garantie (en nieuwe ruitenwissers, haha).

Schoonmaken van het rooster op de luchtinlaat wil ook wel eens werken (condens- en vochtoverlast in het algemeen) vooral als de auto onder bomen staat (Plataan, Acacia's en Linden geven voornamelijk veel troep).
 
Bovenaan Onderaan