LED rondom Fabia Combi GL II

greenlinediesel

Senior Member
Beste leden,

ik heb weer een vraagje voor jullie. Ik ben in bezit van een Fabia Combi Greenline II uit 2011. Ik wil de halogeen verlichting rondom graag vervangen door LED. Waar ik maar niet uit kom, heb ik voor mijn stads/dimlicht H7 of H4 nodig? (ik heb de versie met projectorkoplampen) én heeft een van jullie ervaring met LED sets zoals deze: https://www.mobiled.nu/h7-cob-led-koplampen-set.html ? Voordeel t.o.v. xenon is dat er geen ballast nodig is en dat de lichtopbrengst hoger zou moeten zijn. Moet ik gaan voor LED units zoals deze of toch beter gaan voor Xenon pitjes?

Alvast bedankt allemaal!
 

Roedie76

Senior Member
Bij de projector- of lenslampen is het een H7 fitting.

Het schijnt dat de ledlampen nog al wat warmte produceren en die moet je wel kwijt kunnen.
Verder kan je er ook zeker van zijn dat je waarschuwing voor kapotte verlichting blijft branden als je de gloeilampjes vervangt door led.
 

greenlinediesel

Senior Member
Bij de projector- of lenslampen is het een H7 fitting.

Het schijnt dat de ledlampen nog al wat warmte produceren en die moet je wel kwijt kunnen.
Verder kan je er ook zeker van zijn dat je waarschuwing voor kapotte verlichting blijft branden als je de gloeilampjes vervangt door led.

Bedankt voor je antwoord @Roedie76 ! Ik heb een mail gestuurd naar de leverancier, en volgens deze zit er een ontstoring voor de Canbus op, dus de waarschuwing voor kapotte verlichting zou als het goed is niet moeten gaan branden.
 

Roedie76

Senior Member
Ik krijg met de canbus led's voor de dagrijverlichting na de eerste start ook een melding.
Als ik daarna het contact uit zet en opnieuw start is deze weg.

Maar ik krijg dus wel een melding.
En deze led's waren volgens de leverancier ook canbus geschikt.

De overstap naar een andere verlichtings soort kan ik wel begrijpen.
Ik mis ook wel wat licht op de weg na de overstap van mijn 306 break met aftermarket Xenon naar de Fabia met halogeen.
 

greenlinediesel

Senior Member
@Roedie76 Ja, ik ga misschien even met de voltages klooien in VCDS voor de Canbus want ik krijg regelmatig met halogeen lampjes een melding op het dashboard terwijl er toch echt niets kapot is :thinking:

Ik rijd voor mijn werk 200km per dag en draai ook avond/nacht diensten dus dan is wat meer licht idd wel fijn. Hiervoor had ik LED units in een Opel Corsa, kwam ook echt een bak licht vanaf en dan valt idd de Faab qua lichtopbrengst wat tegen.
 

Canon-Eye

Forumguru
want ik krijg regelmatig met halogeen lampjes een melding op het dashboard terwijl er toch echt niets kapot is
Dat is op zich een redelijk vaak voorgekomen euvel bij de Fabia GL: ik had dat ook toen de auto nog tamelijk nieuw was. Onder garantie is er toen een nieuwe BCM (Board Control Module??) in gegaan en daarmee was het over.

Een maand of 2 terug kreeg ik weer meldingen, terwijl bij oppervlakkige inspectie alle lampjes het deden. Dus toch maar even naar de dealer, vrezend voor weer een nieuwe BCM. Maar er bleek een stadslichtje voor in slechte conditie te zijn. Niet zo heel vreemd als je bedenkt dat die verlichting bij mij altijd meebrandt, ongeacht of ik dimlicht dan wel dagrijlicht voer, dus toen al dik in de 140k km.
Dus 2 nieuwe gestoken, probleem opgelost - maar 5 km later wéér een melding. Onderweg terug naar de garage bedacht ik mij dat de achterlichten net zoveel branduren hadden en inderdaad: ze brandden nog wel maar waren ook behoorlijk zwart. Dus ook daar 4 nieuwe bolletjes in, en geen problemen meer.

Moraal van het verhaal: ook al geeft alles licht, dat is geen garantie dat ze nog helemaal tiptop zijn. Zwartgeblakerd glas, dan vervangen!
 

memoscan

Senior Member
Heb op mijn Rapid inmiddels led verlichting van ali, ook met canbus maar helaas led is prachtig maar lampje op dashbord blijft branden deze is inmiddels uitgeschakeld met vdcs, kan afzonderlijk uitgeschakeld worden, volgend probleem is dat deze stoort op radio, bij de fabia 2 van zoon en schoondochter idem ook een probleempje met inbouw is dat er een andere lamphouder erin moet
 

greenlinediesel

Senior Member
@Canon-Eye inderdaad. Hele goeie redenering. Hopelijk ben ik als ik alles vervangen heb voorgoed af van kapotte lampjes :D

@memoscan Radio gebruik ik toch nooit alleen Bluetooth audio dus dat is geen enkel probleem. Weet je nog welke lamphouder dat geweest is / moet zijn? Alvast bedankt!
 

TinusPlotseling

Senior Member
ik heb er gewoon xenon in gedaan, gaf ook mooi licht! in de drl had ik wel led lampen gemonteerd deze zou ik ook vervangen als je toch bezig bent, had deze bij xenonlamp weg. ben benieuwd naar de foto's als het af is! gr Martijn
 

BlauweFabia

Nieuw lid
Welke leds hebben jullie als de dagrij verlichting?
Waar kan ik deze vinden?
Deze wil ik nog wel eens vervangen ipv de halogeen.

De mistlampen zou ik ook wel led willen doen maar vraag me af als dat net zo goed licht geeft als de halogeen nu...
 

EdK

Forumguru
Rechts boven van dit forum staat de zoek knop.
Er is al giga veel geschreven over de leds , dus met een search ga je al je antwoorden mbt LEDs zeker vinden.
oek dan ook even op "meet en greet " en lees waarom..:pieker::pardon:
 

TinusPlotseling

Senior Member
@BlauweFabia kijk eens op xenonlamp.nl daar had ik ze weg voor mijn fabia, daar heb je ook een fittingzoeker erbij staan. Maten weet ik niet zo gauw meer. En anders mailtje sturen ze helpen je graag thans dat is mijn ervaring! Succes
 

greenlinediesel

Senior Member
Beste mensen,

Alles zit erin! (enige tijd later :-)....)
voor de mensen die nog benieuwd zijn naar een fotootje:

qzyuXZv4Z6rcyQnQsoUYULJEXSMrcIgy9cPHFPIQM1EMIZAnx6IOTV66oPRdj39MCRxARf3RxLK_G_nzJ7aQ=w2872-h1456


Alles is vervangen door Xenon (dimlicht) / Led (DRL, stad en mist).

Voor de F2 GL rijders onder ons: wat een genot vergeleken met de originele peertjes, veel meer en beter licht! :-)
 

cortrans

Forumguru
Dat staat inderdaad zeer netjes. Mag ik vragen waar deze besteld zijn???
En moet het na installatie opnieuw ingeleerd worden???
 

greenlinediesel

Senior Member
Dat staat inderdaad zeer netjes. Mag ik vragen waar deze besteld zijn???
En moet het na installatie opnieuw ingeleerd worden???
Zijn high power LEDs. Heb ze laten inbouwen tegelijk met mijn Xenon (TopXenon Amersfoort) exacte type kan ik je dus niet vertellen helaas. De LEDs zijn geschikt voor auto's met canbus. Dus geen storing of iets dergelijks. Ook bestand tegen de piekspanning tijdens het starten ( dat zijn niet alle LEDs en die gaan dan dus kapot. )
 

EdZ

Donateur
€89 is wel goedkoop....voor een setje halogeen van goede kwaliteit ben je al €25 kwijt.
Na wat zoeken op het forum hebben meerderen daar blijkbaar Xenon laten inbouwen. Inmiddels zijn we een poosje verder dan die draadjes.

Iemand enig idee of dit goed- of duurkoop is of gaat worden, ofwel: bevalt het nog steeds? De projectoren in mijn koplampen geven toch minder licht dan ik in 1e instantie vond.
 

greenlinediesel

Senior Member
€89 is wel goedkoop....voor een setje halogeen van goede kwaliteit ben je al €25 kwijt.
Na wat zoeken op het forum hebben meerderen daar blijkbaar Xenon laten inbouwen. Inmiddels zijn we een poosje verder dan die draadjes.

Iemand enig idee of dit goed- of duurkoop is of gaat worden, ofwel: bevalt het nog steeds? De projectoren in mijn koplampen geven toch minder licht dan ik in 1e instantie vond.
Hi @EdZ so far so good. Was een aanbieding ivm de feestdagen van €109,- mijn ervaring is dat het best goede ballasten / lampen zijn, opstarttijd is lekker snel, een stuk sneller dan mijn vorige set in mijn oude auto. En de lichtopbrengst is ook fantastisch.
 
Bovenaan Onderaan