LED ombouw: lampjes branden soms op halve kracht (lampcontrole?)

turboturbo

Forumguru
Nee, dat lukt niet, had ik na de foto hiervan nog geprobeerd en uiteindelijk ligt ie weer helemaal los.

Het verbuigen van dat metaalstripje zorgde er juist voor dat de klemspanning steeds minder werd en het blokje steeds los lag.

Inmiddels heb ik 2 gaatjes geboord, dat ging heel gemakkelijk.

Ik was in de verkeerde bouwmarkt(en) geweest en daar hadden ze niet de juiste maat schroefbout voor het oogje van de weerstand (M2,5 is al te dik) dus nog even verder zoeken en naar een betere ijzerhandel gaan. Wat is het toch altijd dat je met de puntjes op de i zetten altijd het meeste tijd kwijt bent.

Zat ook even te denken aan secondelijm maar dan heb je juist een isolerend laagje tussen beide oppervlakken...
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Kunt beter nog de pasta ertussen smeren die ook bij processors gebruikt word
En waarom niet een RVS parker voor bevestigen ?
Zijn er in kleinere maten en zit je ook niet te klooien met een moertje dat je amper ziet !
Als ze al bestaan, want na M3 stopt het in de reguliere ijzerhandels...
 

Hakar

Donateur
Nee, dat lukt niet

Hmm.
Dan zaten er nog rondingen in het stripje, waardoor deze niet klem om het weerstandje kwam.
Ideetje.
Kun je als de lengte van dat stripje het toelaat, er geen platte 9 van maken met haakse omslagen.
Dus een poot, een bovenstrook, eentje van boven weer naar beneden en dan eentje weer richting de poot.
Voor de poot en de bovenstrook zou je een bankschroef(je) kunnen gebruiken, voor de andere stukjes bijvoorbeeld de bek van een tangetje, en dan met behulp van een andere tang er strak omheen trekken of buigen.
Met de hamer kan ook voor de laatste twee strookjes.

Is wel een beetje shit, ik zie het zo voor me, maar hoe leg ik het even uit.
 

turboturbo

Forumguru
Voorzover ik idd kan volgen wat je bedoelt, denk ik dat dat helaas niet lukt met dit stripje. Het is te kort daarvoor. Maar je hebt me wel op een idee gebracht; ik ga kijken of ik een langere strip kan vinden waarmee ik het blokje om een ander gedeelte van het chassis iets verder beneden kan vastbinden. Op die plek kan de strip achterlangs het metalen chassis gedeelte. Ik post hier de foto's wel als ik eruit ben.

Overigens had ik Phillips Automotive destijds ook gemaild met de vraag wat ik zou kunnen doen en ik kreeg van hen het antwoord om 4 weerstanden te installeren; twee stuks van 21W, per lamp één en twee stuks 5W per lamp één :tongue:
Vergeleken met de Ali varianten, zijn dat trouwens ook nog zeer prijzige jongens :greedy:

Ik ben blij dat het met 1 weerstandje voor beide lampen afdoende was :)
Schermafbeelding 2018-09-24 om 15.43.43.png
 

turboturbo

Forumguru
Eindresultaat.

resistor%20mounted%20to%20chassis.jpg


In een (betere) bouwmarkt de kleinste schroef geprobeerd, M2,5 en dat met geweld door het oogje getapt. Daarna door een klein gaatje in het chassis geschroefd dat ik eerder al had geboord. Zit muurvast. Warmte afgifte aan chassis zal niet optimaal zijn, maar is eigenlijk ook niet per se nodig vind ik. Het blokje warmt alleen op bij gebruik remlicht, dus dat loopt wel los zo. Als het maar nergens tegen aan kan zitten wat kan gaan smelten denk ik dan maar.

resistor%20to%20chassis.jpg
 

EdK

Forumguru
kleinste schroef geprobeerd, M2,5
Je hebt een parker 2.5 gebruikt, M2.5 kan niet omdat de M voor metrisch schroefdraad staat.

Maar als je weerstand op deze wijze vrij hangt en dus niet met iets brandbaars in contact komt , dan moet dit toch gewoon goed gaan !?
 

Hakar

Donateur
Nu nog naar de Ikea voor een Fantast kookthermometer, die op het blokje plakken en meten hoe war m dat ding wordt.
Die Fantast werkt echt goed, gebruik hem zelf ook, maar dan voor koken. :jaja:

Tis gelukt in ieder geval, dat is het belangrijkste.:thumbsup:
Andere afmeting strip was ook geen succes begrijp ik.
 

turboturbo

Forumguru
Idd het is denk ik een mini parker @EdK Op het schap van de bouwmarkten stond 'spaanplaatschroef 2,5 x 16' (zonder 'm' idd)

@Hakar ik had ook een vouwmetaal gekocht (het enige dat ze hadden wat in de buurt van een stripje kwam), maar die uiteindelijk niet gebruikt.

Met zo'n vouwmetaal heb je uiteindelijk meer onderdelen met meer schroefverbindingen met risico op los kunnen trillen, of dat het plaatje zelf gaat rammelen oid.

Ik wilde aanvankelijk de warmte geleiding zo goed mogelijk hebben en dus het contactoppervlak tussen blokje en chassis optimaal.

Maar die wens heb ik laten varen met deze oplossing. Het blokje hangt vrij in een luchtkamer waar nota bene iets van luchtstroom is (onderin die ruimte zitten de cabine overdruk kleppen naar buiten toe) en op een wielen-uitlijn sessie na, zal het blokje nooit langer dan seconden stroom krijgen om op te warmen...

Die fantast is nog wel een leuk idee!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan