LED knipperlichten

BertjeB

Senior Member
als het goed is gaat dat goed icm controle, Wilko heeft geen problemen dus...... ik hoop ik ook niet...... :D
 

Wilko

Senior Member
Klopt, ik heb geen enkel probleem.

Even voor de goede orde: Ik ben een fervent ebay/Chinese groothandelshopskoper, maar ik wilde hier niet de fout maken blind een setje te kopen dat voor storingen of andere ellende zorgde.

Dat is dan ook prima gelukt: oude lampjes er uit, nieuwe er in. Geen centje pijn, en niks waar dan ook in de auto aan hoeven te passen (misschien dan mijn verlichtingsknopaanzet-gedrag: nu maar 1 stand naar rechts draaien i.p.v. twee als ik overdag weg rijd).

Ik had overigens ook de link naar die shop van iemand hier op het forum gekregen. Was die niet zo vriendelijk geweest dan was ik waarschijnlijk zelf gaan shoppen op ebay.

Dat heb ik overigens ook gedaan met de LED-binnenverlichting, maar daar kwam ik toch bedrogen uit, want ik kreeg 36mm i.p.v. de bestelde 42mm opgestuurd... :(
Nu passen die 36mm gelukkig in de kentekenplaatverlichting van mijn Thule Backup drager, maar toch even balen dat ik nu weer enkele weken moet wachten op de 42mm set.
 

Wilko

Senior Member
@Chatslet: Ik heb een paar 2W (volgens dx.com 180 lumen) T10 ledlampjes onderweg voor de individuele leeslampjes, en voor de voor en achter LEDs van 42mm van de binnenverlichting ben ik voor deze 3W 150 lumen LEDS uit 1 stuk gegaan: http://dx.com/p/42mm-3w-150lm-6000k...eading-lamp-silver-yellow-dc-12v-2-pcs-185230

De 36mm modellen zijn echter precies zo voorzien van 16 kleinere LEDs als die van jou. Maar goed, die komen nu in de kentekenplaatverlichting van de Thule drager. Eens kijken of dat een beetje werkt...
 

Chatslet

Forumguru
Ze hebben ze tegenwoordig ook met5 watt CREE leds maar helaas alleen in 36mm. Als ze die een keer in 42mm formaat hebben gaat er gelijk zo een in. CREE lampjes komt nog veel meer licht uit. Achterlichten en kentekenverlichting moet ik nog doen, heb alleen geen idee wat voor lampjes er in de kentekenverlichting gaan. Ik heb het destijds overigens wel voor elkaar gekregen om op alle lampen de canbus check uit te zetten met een VCDS kabel.
 

Wilko

Senior Member
Ik heb een tweetal hoofdlampjes met een Cree XM-L T6 ledje. Die geven volgens Cree zelf bijna 1000lumen. Dat is echt veel licht, zeker als je bedenkt dat ze door 4AA/2 18650 batterijen worden gevoed.

Persoonlijk zou ik er even ernstig over nadenken voor ik zoiets in mijn binnenverlichting ging inbouwen. Dat is meer dan een factor 10 keer zo sterk als de standaard binnenverlichting waar de auto nieuw mee komt... Dan loop je het risiko dat je de inzittenden ermee verblindt! :-)
 

Chatslet

Forumguru
De hoeveelheid licht die er van af komt valt op zich wel mee. Ik heb de 7 watt varianten in mijn dagrijverlichting en ja er komt vrij veel licht uit maar verblindend is het niet. Daar bij komt dat je binnenverlichting er strooilicht van maakt en het niet recht in je gezicht schijnt.
 

Wilko

Senior Member
Zo'n 7 watt Cree zal waarschijnlijk 3 of 4 generaties achter lopen bij de huidige Cree LEDs (XM-L2 U2). Dat betekent dat ze vermoedelijk iets van de helft van de lichtopbrengst (zo'n 500 lumen) zullen geven t.o.v. een laatste generatie XM-L led (maximaal 1119 lumen *per* LED, en met 12V en genoeg Ampere gaat dat best snel lukken :-)). Dat is toch stiekem een flink verschil, zeker als je bedenkt dat normale halogeen (?) leeslampjes het met 30 tot 80 lumen moeten doen.
 

BertjeB

Senior Member
Tja, vond ze zelf erg "beschaafd" voor een set angeleyes, vond het diffuuswitte deel wat licht orange meekleurt erg netjes.
Alleen, mijn Russisch is niet zo best helaas, is het volgens mij volledig led, dus ook het dimlicht.
Ik ben bang dat het APK en wetstechnisch hier niet geheel legaal gevonden gaat worden.
en €340 voor een setje is niet eens gek.....
 

turboturbo

Forumguru
Als je een LED lampje(s) in de interieurverlichting zet, hoe gaat het dan als het lampje dimt (vlak voor het uit gaat)? Dimt LED ook netjes?
 

Chatslet

Forumguru
Bij mij dimmen de ledjes tot ongeveer halve sterkte, dan blijven ze nog even aan en gaan ze ineens uit. Het is verder niet storend en eigenlijk wel handig omdat ik nu net even iets langer licht heb als ik in stap.
 

Luke

Forumguru
Erg netjes!! Maar hoe werkt die set precies? Bij die devil eyes lijkt het alsof de lens van de xenon dimlichten oranje gekleurd is. Is dit schijn? En ergens in het filmpje staat de rechtse xenon op terwijl de linkse ledkrans oranje schijnt en knippert... Wil dat dan betekenen dat wanneer je pinkt in het donker je plots geen dimlicht meer hebt? Lijkt me wat onlogisch. Maar heel mooie lichtspel. Die strobofunctie is al helemaal zotjes! 'k Vraag me ook af hoe je al die functies kan activeren. Op het dashboard hangt ergens een apart bedieningspaneel voor de lichten, zeker???
Angel eyes:2133::
Led lichtjes.jpg
Pinklicht
Ledlichten.jpg
:1439::1439:Devil eyes!:1439::1439:
Ledlichtjes.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Het lijkt wel, alsof er achter de lens van de Xenon verlichting, nog een oranje lampje/ledje zit. Die schijnt dan vanachter de lens in de 'devil eyes' mode.

Ik vind het wel een beetje vreemd, dat ze van de normale dimlicht stand alleen een foto in het filmpje verwerkt hebben (vlak na 2:00). Waarom niet een stukje filmend?
 

BertjeB

Senior Member
Dit is ook de reden waarom ik twijfel aan de eventueel aanwezige xenon, ik heb de bekende xenonplof nergens gezien en als de unit volledig door rgb-achtige led's, of een setje witte powerleds met een of wellicht meerdere oranje led's, gestuurd wordt is die oranje kleur van de devileyes eenvoudig te verklaren.
Ik denk dat er een setje powerleds achter de lens zit tbv het dimlicht, maar wellicht is er een forumlid die Russisch kent en dit kan verifiëren.
 
Bovenaan Onderaan