Led dimlicht?

royb95

Forumguru
bij deze, wel wat slechte fotos. maar kan ze niet precies mooi fotograferen. zou een keer ergens in het donker moeten fotos maken. kan je het zichtbeeld goed zien.

Bijlagen

• 11694935_480048165486935_2081947500643311575_n.jpg
    11694935_480048165486935_2081947500643311575_n.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 67
  • 11760315_479433112215107_5651649965615969335_n.jpg
    11760315_479433112215107_5651649965615969335_n.jpg
    75,1 KB · Weergaven: 65

Canon-Eye

Forumguru
Met LEDs is dat ook zo, redelijk effeciënte omzetting naar licht
Behalve als je dan weer extra weerstanden moet gaan inbouwen om het - van oorsprong niet ervoor ontworpen - systeem te foppen.

Ik wil best LED-hoofdverlichting, op twee voorwaarden:
  1. Ofwel beter licht/zicht dan nu onder alle omstandigheden, ófwel minstens even goed maar dan veel zuiniger;
  2. Van fabriekswege in het ontwerp geïntegreerd, zonder de kunstgrepen die aftermarket inbouw vergt.

motomarz

Senior Member
Dat doet niets af aan het feit dat LEDs de energie efficiënter omzetten dan licht, en minder warmte.

Dat je geen energie bespaart omdat je extra weerstanden nodig hebt, maar ligt aan het systeem waar je het inbouwt,
niet aan de LEDs.

Ik denk nog steeds dat er ergens in die 100.000 VAG-instellingen een getalletje staat dat canbus-lichtcontrole
vertelt met welke stroom hij moet gaan zeuren.
Alleen weet niemand welke setting dat is.

royb95

Forumguru
ik heb geen enkel weerstandje hoeven te gebruiken. heb een complete h7 led set gekocht bij een vriend van me. canbus vriendelijk

Canon-Eye

Forumguru
Dat doet niets af aan het feit dat LEDs de energie efficiënter omzetten dan licht, en minder warmte.
Dat je geen energie bespaart omdat je extra weerstanden nodig hebt, maar ligt aan het systeem waar je het inbouwt,
niet aan de LEDs.
Da's nogal logisch. Maar als je per saldo geen energie bespaart, wat heb je dan aan die efficiëntere omzetting als je die "minder warmte" vervolgens toch weer in die weerstanden stopt?
ik heb geen enkel weerstandje hoeven te gebruiken.
Mooi dat ze die H7-set zó hebben uitgekiend dat deze precies evenveel stroom vraagt als de oude verlichting, zodat de canbus het niet merkt. Dat bedoelde ik dus met "foppen" van het systeem (van de auto).
Besparen doe je dus feitelijk niet - die weerstand is kennelijk netjes geïntegreerd waardoor jij denkt dat er geen weerstand nodig is...

ertromp

Forumguru
Ik denk nog steeds dat er ergens in die 100.000 VAG-instellingen een getalletje staat dat canbus-lichtcontrole
vertelt met welke stroom hij moet gaan zeuren.
Alleen weet niemand welke setting dat is.

Dat legt VAG vast in de zogenaamde byte 18 van het centraal elektrisch stuurapparaat. Je moet net de juiste coding daarin toepassen om aan te geven dat in een bepaalde verlichting LED wordt gebruikt.
Is niet eenvoudig te doen en er zijn al velen die compleet het stuurapparaat van de leg hebben gekregen door daar wijzigingen in aan te brengen

Canon-Eye

Forumguru
Vandaar voorwaarde nr. 2 in post #22 - er zijn nu eenmaal toch bepaalde dingen die je eigenlijk niet beter moet willen weten dan de ontwerpers.

Maar da's mijn persoonlijke visie, hoor - wie het risico wel wil nemen moet vooral z'n gang gaan.
En op de blaren zitten als het mis gaat... :)

motomarz

Senior Member
Ik ben het met je eens hoor.
En ga zeker niet zitten prutsen in byte 18 of wat dan ook.

Maar je zegt mooi "niet beter willen weten dan de ontwerpers",
je kunt het ook omdraaien natuurlijk.
De ontwerpers zouden er ook eens rekening mee kunnen houden dat gebruikers
de verlichting wel eens om zouden willen zetten naar LED,
en daarmee die setting in byte 18 zo instellen dat zowel LED als 'normale' lampen gewoon werken.

Het feit dat bijvoorbeeld de kentekenverlichting bij de ene auto wel begint te zeuren,
en dezelfde LEDs in een soortgelijke auto geen melding geven, betekent toch ook dat ze
(de ontwerpers/inregelaars/wie dan ook in de autofabriek) maar wat doen?

Trouwens, als in het ontwerp van de auto rekening gehouden zou worden met LED-verlichting,
dan zou het verbruik van de wagen een (klein) beetje omlaag kunnen...

Canon-Eye

Forumguru
Uitzondering hierop is bijv het ontwerp van de achteruitrij verlichting van de Fabia mk II, toch? ;)
Dát is zeker niet bedoeld met "bepaalde dingen", dat klopt. Sommige ontwerpfouten kun je verbeteren, andere helaas niet...

Maar dit grijpt ook niet in op de canbus-systematiek, dus daar kun je geen kwaad mee - i.t.t. dat geklooi met de hoofdverlichting...
En daar begin ik dus simpelweg niet aan. Is in mijn geval ook geen enkele reden voor trouwens.

Bovenaan Onderaan