LED binnenverlichting

marnic

Nieuw lid
Aangezien het lampje van mijn binnenverlichting defect was en vervangen moest worden, vond ik het wel leuk om LEDlampjes te proberen. Uiteraard ook gelijk de leeslampjes vervangen, anders ziet het er niet uit.

Nu blijkt dat bij uitschakelen, bij het dichtdoen van het portier bijvoorbeeld, het LED lampje een beetje blijft gloeien. Als je beter kijkt zie je dat 2 van de 6 lichtdiodes blijft branden (ook niet op volle sterkte). Zet ik het schakelaartje op 0, dan is het pas echt uit.

Nu ben ik geen techneut, maar het betreft een lampje dat in totaal (met 6 diodes) 1 Watt verbruikt. Is dit een kwestie van "lekstroom" waardoor het met het normale 10 Watt gloeilampje niet zichtbaar is?

En in hoeverre is dit van invloed op mijn accu??? (een nachtje geparkeerd staan bijvoorbeeld) Storend is het niet, aangezien je het overdag niet eens ziet.
 

MennoW

Forumguru
je led verlichting verbruikt op volle sterkte 1W ?
als die dan nog een beetje gloeit zal die 0,05 w verbruiken ( bij wijze van )
een klokje neemt meer zal ik maar als voorbeeld nemen
 

marnic

Nieuw lid
Ja, MennoW, dat dacht ik ook. Dus dit zal geen problemen opleveren? Maar weet jij of er nu stroom wordt verbruik ten opzichte van het normale 10Watt gloeilampje dat niet brand?
 

cvegreen

Forumguru
Dat komt inderdaad omdat er een heel klein beetje stroom nog op zit , kan helemaal geen kwaad , het ledlampje gaat daardoor ook niet sneller stuk gaan .Dat kan je dan misschien een nadeel noemen van het zuinige led , maar ik hou super van led
 

Ronnie

Forumguru
Nu ben ik geen techneut, maar het betreft een lampje dat in totaal (met 6 diodes) 1 Watt verbruikt. Is dit een kwestie van "lekstroom" waardoor het met het normale 10 Watt gloeilampje niet zichtbaar is?
Dat het ledje blijft branden wordt veroorzaakt door de dimmer in het comfortmodule welke de binnenverlichting aanstuurt. Doordat er zo weinig stoom vloeit zal de dimmer niet in ruststand komen en blijft er een klein spanninkje opstaan. Kun je voorkomen dor er een weerstand aan te koppelen.
 

Luke

Forumguru
Fijn, LED in je interieur!
Heb je misschien foto's? Ik vind dat bijzonder sfeerig. Bij sommige wagens zit er zo sfeerverlichting in het interieur en dat heeft echt wel iets! Alleen kiezen de constructeurs soms de verkeerde kleur waardoor het ook weer allemaal iets wegheeft van een kabardoesjke :blush:...
 

piair1982

Forumguru
Ik heb zelf de lampen bekeken.
De maten voor verlichting voor zijn twee keer W5W steeklamp(leeslampjes). In het midden zit 43 mm buislamp. (Interieurlamp).

Achter (boven de voorstoel hoofdsteden in het dak) zitten twee keer C5W buislampjes van 40 mm.
de lengte is gemeten over de gehele lamp.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Ik heb bij mijn deze lampjes al eens vervangen aan de voorzijde door Ledlampjes. Achterin heb ik zelf een ledunit geplaatst daar de Greenline geen standaard verlichting heeft voor de achterpassagiers. Deze is doorverbonden met het de fitting van het buislampje.

Het functioneerde bij mijn niet goed. Probleem was de leeslampjes. Weet niet precies wat er mee was. Volgens mijn branden ze heel flauwtjes.

In ieder geval het functioneerde niet zoals we hadden verwacht na het starten van de auto.
 

Spector

Forumguru
Aangezien er niet meer gepost is in dit draadje aangaande de led verlichting neem ik aan dat er geen problemen zijn met de lekstroom?? Ik heb gisteren ook led verlichting ingebouwd voor en achter en in alles leeslampjes op de 2 buitenste diodes last van lekstroom ( diodes branden heel flauw ). Neem aan dat deze lekstroom er altijd is alleen te weinig om de originele verlichting te laten branden?
 

piair1982

Forumguru
Zet de schakelaar maar eens op 'O' dan branden ze niet meer flauw. Ik neem het op de koop toe. De accu kan het makkeljjk hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Voor de mensen waarbij de een deel van de LED's blijft branden na uitschakelen: dit is eigenlijk geen lekstroom, maar lading die nog op de draad staat, en dus heel langzaam wegvloeit. Als het goed is, en je kijkt bijvoorbeeld een kwartier nadat de verlichting 'uit' is gegaan, zul je moeten zien dat de LED's ook niet meer flauw branden.

Dit is geen ervaring, maar een logische redenering aan de hand van wat een LED nu eigenlijk is, en welke eigenschappen ie heeft.
 

Spector

Forumguru
Moet je teleurstellen ook na een paar uur branden de diodes nog. Het zijn alleen de buitenste diodes in de kaartleeslampjes, is verder ook niet spannend en ik neem het op de koop toe. Denk ook dat het verder geen probleem is voor de accu.
 

Djinn_4fun

Actief lid
Bij mij zitten ze er al bijna een jaar in en geen problemen met starten. De buitenste leeslampjes blijven idd heel zwak branden.
Kan je alleen 's avonds zien, overdag zie je het niet.
 
Bovenaan Onderaan