Led achteruitrijlicht

Mdv53

Lid
Goedemiddag heren,

Ik erger mij al maanden aan het slechte licht tijdens het achteruit rijden. Nu zag ik op het forum dat andere forumleden hiervoor led gebruiken. Nu heb ik al meerdere t15 w16w led lampen gekocht, maar telkens geen succes. Nu de vraag: kun je ook led coderen voor de achteruitrijlicht? Kan dat via vcds? Hoe kan ik dat dan doen?

Alvast bedankt.

Mark
 

Spinal

Forumguru
Dat kan alleen met VCP, en dan nog is het hit and miss. Mijn DRL is geprogrammeerd om geen melding te geven en nog kreeg ik een melding na een paar maanden. Toen heb ik er weerstanden ertussen gezet en nooit geen melding meer gehad (ook bij de mistlampen niet)
 

VAG-man

Forumguru
Ik heb onlangs deze besteld, maar nog niet binnen en dus niet getest.

€ 10,74 | 2x W16W 921 T15 P21W BA15S W21W Canbus Auto auto LED Backup Reverse Gloeilamp Voor Skoda Superb Octavia A7 Een 5 2 Fabia Rapid Yeti
https://s.click.aliexpress.com/e/bR6mRksg

Drl, knipperlichten achter en stadslampjes heb ik ook led zonder weerstanden en zonder foutmeldingen. Het kan dus wel. Gewoon goed de reviews lezen en ja dat kost tijd, maar dan koop je het niet voor niks.
 
Laatst bewerkt:

Mdv53

Lid
Goedemorgen Heren, bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb tot nu toe alleen maar foutcodes . Ik denk dat ik niet ontkom om weerstanden te plaatsen. @Spinal waar heb je voor de achteruitrijlichten de weerstanden gemonteerd?
 

VAG-man

Forumguru
@Mdv53 Ik wil best met jou kijken of er een andere oplossing is, maar dan moet je wel een dorpje verder rijden. Weerstanden plaatsen is mijn inziens de slechtste oplossing.
 
Dat kan alleen met VCP, en dan nog is het hit and miss. Mijn DRL is geprogrammeerd om geen melding te geven en nog kreeg ik een melding na een paar maanden. Toen heb ik er weerstanden ertussen gezet en nooit geen melding meer gehad (ook bij de mistlampen niet)
Welke waarde heb je hiervoor geplaatst?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik had met de Leon hetzelfde probleem: 1 achteruitrijlicht aan de rechterkant, met de uitstraling van een waxinelichtje.
Bij Automat in Assen hebben ze er een LED-vervanger ingezet zonder weerstanden en zonder codeerpoespas. Werkt gewoon en geeft aanzienlijk meer licht. Is alweer een jaar of 2 geleden, was een kwestie van een paar tientjes (weet het niet meer precies, ging ook in combinatie met een paar andere zaken).
Conclusie: een goede automaterialenzaak kan je zo verder helpen.
Dat zal wellicht niet voor een Aliprijsje kunnen, maar dan heb je ook geen gedonder. En da's ook wat waard (mij wel, althans...).
 

bert44

Senior Member
Als het echt donker is en in the midlle of nowwhere dan doe ik altijd mistachterlichten erbij aan alvorens achteruit te rijden
Citigo hier en ook vervangen door led want was ook erg magertjes
 

VAG-man

Forumguru
Ik heb er geen weerstanden tussen en ook niks geprogrammeerd. Gewoon de goede lampen kopen. In werkelijkheid is het licht veel witter dan op de foto. Heb echt bakken met licht.

PXL_20210218_152312403_copy_1728x3072.jpg
 

PizzaPieter

Forumguru
Als een wacko. Veel licht, geen storingen.
0073a5a0f7d07ed4e069b557d88106c6.jpg
 

VAG-man

Forumguru
@PizzaPieter klopt veel licht, maar deze gaan niet lang mee. Door de opbouw van de leds wordt het geheel te heet. Gelukkig branden achteruitrijlampen nooit lang achter elkaar, anders leven deze van korte duur.
 
Bovenaan Onderaan