Lease, centrale inkoop en dealers.

Gysman

Actief lid
Net een interessante thread gelezen over ervaringen met het kopen als particulier. Mijn ervaring als leaserijder is anders.

Waar het "vroeger" (in mijn geval) gewoon mogelijk was een dealer te kiezen die de auto mag leveren, is het tegenwoordig zo (wederom in mijn geval) dat er door de leasemaatschappij (in overleg met werkgever) gekozen wordt voor centrale inkoop.

Dit heeft gevolgen voor het orientatieproces:
- de dealer vraagt: zakelijk of particulier? -> zakelijk
- de dealer vraagt: mag u zelf de dealer kiezen? -> neen
- einde hulp. Maximaal nog een foldertje mee naar huis.

Nieuwe poging:
- de dealer vraagt: zakelijk of particulier? -> zakelijk
- de dealer vraagt: mag u zelf de dealer kiezen? -> geen idee.
- de dealer vraagt: welke leasemaatschappij? -> Alphabet
"Oh daar mogen wij nooit aan leveren". einde hulp.

Nieuwe poging:
- de dealer vraagt: zakelijk of particulier? -> zakelijk
- de dealer vraagt: mag u zelf de dealer kiezen? -> geen idee.
- de dealer vraagt: welke leasemaatschappij? -> diverse
- de dealer vraagt: voor welk bedrijf werkt u? -> "naam groot bedrijf"
"Oh die maken gebruik van centrale inkoop, kan niks voor u betekenen".

Ik ga dus lekker naar autobeurzen, loop af en toe een bij een dealer binnen, download een prijslijst, lees wat op fora en kies zo mijn auto. Rijden? Tja, da's wat lastiger, aangezien dealers niet bijzonder happig zijn op proefritten voor klanten aan wie zij niet mogen leveren, en zeker niet speciaal voor jou een bepaald type auto/motor/bak voor jou gaan laten komen.

Overigens zijn er uitzonderingen op dit soort dealers: (goede ervaring bij Skoda in Tilburg) die geven aan juist blij te zijn met interesse vanwege onderhoud dat je dan bij ze gaat laten uitvoeren. Maar die uitzonderingen zijn beperkt. Ze denken vaak dat je toch wel komt als je de auto gekozen hebt...
 

Bakkertje

Forumguru
Als een dealer er zo inzit moet je daar sowieso wegwezen lijkt me.
Want je hebt (ik in ieder geval) wel vrije keus waar je het onderhoud laat doen. Niet dat een dealer daar veel aan verdiend, maar toch.
Daarnaast hebben veel mensen een tweede auto, dus ook vanuit dat oogpunt is het opbouwen van een relatie van belang.

Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met de Skoda dealer in de Meern, maar ook met de VW dealer in Culemborg.

Overigens heeft die laatste dealer de auto alsnog mogen leveren onder centrale inkoop condities, gewoon door een goede relatie te onderhouden met de verschillende lease maatschappijen.

Kortom, triest (maar helaas wel groten deels waar) @Gysman
 
Bovenaan Onderaan