[Lease auto] Korting boven op fleetkorting?

030-NL

Lid
Eind dit jaar ga ik waarschijnlijk een nieuwe lease auto bestellen. Grote kans dat het een Skoda Octavia Combi 1.4TSI Eleg. BL DSG wordt. Laatst bij een willekeurige dealer binnengelopen om de zien of we een leuke deal konden maken. Zijn reactie was dat hij ~400 euro handelingsfee ontving vanuit Pon voor het afleveren van de auto en dat er dus geen ruimte was voor onderhandeling. Dit is goed mogelijk, maar toch ben ik geïnteresseerd in jullie ervaringen hiermee. Bij andere merken zit er vaak nog tussen de 2% en 4% ruimte boven op de fleetkorting die de leasemaatschappij standaard krijgt.

Config:
Skoda Octavia Combi 1.4TSI Eleg. BL DSG
Metallic lak (5040)
Drive set up, controle van instellingen voor o.a. motor, stuurbekrachtiging en Climatronic (4040)
Lichtmetalen velgen 18 inch Alaris (5020)
Reservewiel (thuiskomer) (4000)
DAB (digitale radio ontvangst) (3070)
Bagage pakket (3005)
Chromen raamlijsting (5080)
Dynamic pakket (3015)
Sunset (5090)
Elektrisch te openen en sluiten achterklep (4065)
Panoramisch glazen schuif-/kanteldakdak (4085)
Metal Grey metallic (1045)

Accessoires:
Verlaging (Eibach / lowering.nl) 270 euro + sporing 50 euro
Leder (black nappa / zilver stiksel / perforatie?)
Winterbanden
 

LdN

Forumguru
Heb bij m'n laatste 2 leasewagens (Ford & Nissan) al niets meer kunnen regelen en nu bij skoda ook niet.
Heb een kennis die bij VW werkt en die zegt dat de LM's tegenwoordig de dealers en/of importeurs
flink uitkleden, mijn LM wil b.v. ten minste 10% korting bij een "vreemde" dealer en anders krijg je
geen vrije dealer keuze tenzij je een hoger leasebedrag wil betalen.
Bij de "vaste" dealer waar de LM mee samenwerkt krijgen ze dit soort korting blijkbaar wel.
 

Rick

Senior Member
Ik had ook geen ruimte, maar kreeg daarna van de dealer per ongeluk een e-mail bestemd voor een andere klant en die had het toch voor elkaar gekregen een set dakdragers te regelen (heel slordig...). Maar meer zit er volgens mij niet in. Heb ook wel eens begrepen dat de leasemaatschappijen een grote korting bedingen bij de dealers/importeur en dat het bedrijf waar ik voor werk (+/- 5000 medewerkers) daarbovenop ook nog een korting bedingt. Dan blijft er niet veel over.
De strategie van de importeur is volgens mij anders: ze geven puur per auto maar weinig winst aan de dealers. Dealers krijgen echter totale korting op auto's of bijvoorbeeld financiering van een nieuwe showroom of een bonus bij het verkopen van een x aantal auto's (in staffels). Hierdoor is de dealer niet geneigd jou meer dan die 400 Euro te geven en ontstaat er minder geconcurreer tussen dealers onderling over kortingen, maar verdient hij er in totaal toch prima aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Naast de levering van de nieuwe auto's is het voor de dealer van levensbelang om zijn werkplaatsbezetting op peil te houden. Aangezien de leaserijder toch vaak zelf bepaalt waar hij de beurten laat uitvoeren, heeft een dealer er dus wel degelijk belang bij om jou als (werkplaats)klant binnen te halen en te houden.
Met dit gegeven in het achterhoofd kun je in het onderhandelingsstadium misschien toch nog wat bereiken... :)
 

mvneerbos

Senior Member
Wetende dat die beurt om de 30.000 km is? Dus ook geen vetpot... ;)
Ik sta minimaal eens per half jaar bij de dealer voor de beurt volgens service-indicator (rij dan ook 60.000km p/jaar). Maar daarnaast kom ik ook voor alle andere zaken tussendoor bij hen, zoals ruitenwisser, lampjes, foutmelding oid. Zal ook allemaal geen zoden aan de dijk zetten qua bedrag per keer, maar kom wel telkens terug.
 

Fean

Forumguru
Je kan zelf particulier vaak wel iets regelen. Maar het is inderdaad lastiger geworden en ja monopolist Pon zuigt gewoon enorm. Met name de auto's die nieuw op de markt zijn gekomen lukt het haast niet om wat te regelen.. De wat oudere modellen is vaak met opties nog wel wat te regelen.

Heeft de wagenparkbeheerder van je bedrijf een deal met de dealer (dus je moet hem bij een bepaalde dealer bestellen) dan is het bijna helemaal een no-go. Dealer weet toch dat je hem bij hem moet bestellen dus waarom korting en zoetigheid. Die dealers vragen ook altijd waar je woont ivm onderhoud. Ik zelf werk in Rotterdam maar heb de auto moeten bestellen bij A-point Amsterdam, die gaven dus niets weg.
 

Sparkie

Forumguru
Pon werkt volgens mij ook met Preferred Dealership. Dat betekent dat zij bepalen waar de auto wordt afgeleverd.
Als jij wilt dat de auto bij jouw huisdealer wordt afgeleverd betekent dit dat zij de extra korting die Pon bij zijn afleveradres heeft bedongen ook moeten geven met het gevolg dat er (bijna) niets voor de berijder overblijft.
 
Kansloos.... Afgezien het feit dat de dealers door de LM worden uitgekleed, is de EB al zeer compleet voor een zeer aantrekkelijke prijs. In mijn werk doe ik veel (grote) onderhandelingen, maar deze kwaliteiten leverden bij de Skoda dealer alleen een sleutelhanger op.... :laugh:Was niet goed voor mijn ego, maar dat ter zijde :cry:. Het zal dus een hele klus worden om een mooie deal op de EB te sluiten. :sterretjes:
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik heb het wel voor elkaar gekregen om 3% korting te krijgen op mijn leaseauto.

Ik kreeg namelijk bij de lease-offerte van Leaseplan de opmerking citaat [
Verder zijn de auto's gebaseerd o.b.v. vrije dealer keuze aangezien we geen extra korting bij centrale inkoop krijgen.]
Dus ik ben naar dealers gegaan met dit verhaal en die zeggen doodleuk dat Leaseplan altijd 3% korting krijgt en dat dat via PON geregeld is. Oftewel lekker tegenstrijdig, helemaal als ik deze dus niet terugzie in de leaseprijs.
Ik ben bij (toen nog) van Heukelem terecht gekomen en heb dit verhaal verteld, ook zij vonden de opmerking van Leaseplan vreemd aangezien dit een vaste regeling is tussen PON en LP.

Toen vroeg ik of ze op hun offerte de korting wilden vermelden. Ze wilden geen bedrag invullen maar wel de opmerking korting conform afspraak Leaseplan en PON. Deze offerte ingeleverd bij LP en in hun offerte werd geen korting berekend. Ik terug naar de dealer en gevraagd of ze het kortingsbedrag willen opnemen in de offerte. Zo gezegd zo gedaan, et voila, de korting werd ditmaal wel berekend in de leaseprijs. Scheelde toch weer 25 euro in de maand in leaseprijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Helemaal waar, alleen mijn lm (Arval) heeft idd prijsafspraken gemaakt. Ik heb dan ook GEEN vrije dealerkeuze. Erg jammer, anders was Versluis in Zoetermeer de Gelukkige geweest. Wat een top service!
 

Fean

Forumguru
Huh? Die 3% korting op de leaseprijs steekt normaal gesproken het bedrijf die de leaseprijs feitelijk betaald toch in zijn zak, toch niet de berijder? Of zie ik hier iets over het hoofd?
 

Fean

Forumguru
Dat is wel coulant van de werkgever.

Normaliter neemt de werkgever zelf die 3% en kun je er als berijder niets mee. In het algemeen heeft de werkgever hierin meer inspraak dan de berijder zelf, immers betalen zij de leasefee en niet de berijder. Tenminste dat is bij mij ook het geval. Wagenparkbeheerder maakt bij ons ook de deals met de LM's, die korting is voor hun.

De wagenparkbeheerder dealt en vergelijkt ook met verschillende LM's... mooie onderhandelingen!
 

Remakil

Forumguru
De beloning voor de verkoop van een auto (Skoda) is slechts 1,5% van de orderwaarde...
Een dealer krijgt daar bovenop nog 1,5% van de eventueel afgesloten lening voor de betreffende auto...
Een leasemaatschappij maakt keiharde afspraken met PON, dus blijft er voor een dealer weinig over.

Ik heb de auto zelf zakelijk aangeschaft, dus er is een minimale ruimte extra over. Maar veel is dit niet. Dat bleek ook uit de offertes die ik bij 3 verschillende dealers heb laten maken. Dealers die niet aan elkaar gelinkt zijn, elk een eigen invulling geven aan het verhaal, maar uiteindelijk onder aan de streep slechts 200 euro verschil tussen de goedkoopste en de duurste (inruil Seat Ibiza ST inbegrepen)...

Uiteindelijk gekozen voor degene die de meeste moeite had gedaan (proefrit e.d.) en de prijs met 280 euro naar beneden afgerond op een xx000,00 bedrag. Veel meer zat er niet in... ze wisselen wel gratis de zomerbanden op de originele velgen om naar winterbanden t.b.v. de aflevering...
 
Bovenaan Onderaan