Lawaaiig onderstel/banden

gerwin

Nieuw lid
Dag medeweggebruikers,
momenteel rijd ik een skoda superb 1.9 tdi greenline uit 2010 met de standaard 16 inch velgen (sedanuitvoering). De auto is uitgerust met nieuwe winter- en zomerbanden van Michelin die als stil bekend staan.
Ik rijd de auto verder tot volle tevredenheid (gekocht bij 120000, km stand nu 155000).
Wat mij opvalt is dat het onderstel of de banden relatief lawaaiig zijn, zeker als je dit vergelijkt met overige rijgeluiden (motorgeluid, rijwind). Het doet afbreuk aan het comfort. Het soort wegdek (asfaltsoorten) maakt zeker verschil. Met het oude model Superb dat ik hiervoor reed, is mij dit niet opgevallen.
Is dit jullie ervaring ook?
Alvast bedankt voor jullie reactie!

groeten,

Gerwin

s-line

Forumguru
Dat is het probleem juist,de superb is verder zo stil dat je inderdaad voornamelijk alleen de banden hoort. Zeker wegdek afhankelijk!

andrehj

Forumguru
Maar het is op de diverse fora wel een veel gehoorde klacht, dat het onderstel/bandenlawaai boven het overige geluid uit komt. Dit komt ook overeen met mijn ervaring, waarbij het nog kan uitmaken dat ik een benzinemotor heb, die je normaliter totaal niet hoort, alleen maar bij het optrekken.

Antera

Donateur
Tja helemaal stil word erg lastig. Maar puur afrolgeluid wat je hoort en dat zal afhankelijk van het type band en wegdek veel kunnen schelen. Weinig aan te doen helaas

gerwin

Nieuw lid
Dank voor jullie reacties! Ik ga er nu specifiek op letten en dat kan ik beter niet doen.
Het viel mij gewoon op omdat mijn Superb 1 hier niet of nauwelijks last van had.
Verder een heerlijke wagen: zuinig, gemiddeld rij ik 1 op 21. Comfortabel, ruim, betrouwbaar, degelijk in elkaar geschroefd, niet echt alledaags.
Wat wil je nog meer?

RogerS

Forumguru
Ik heb ook gemerkt dat de Superb de afrolgeluiden van de banden relatief sterk naar het interieur doorlaat.

Tja er moet toch ergens bij een Skoda op bezuiningd worden ten opzicht van een Audi. Geluidsisolatie is er zo een.

bobbl

Forumguru
Een oud topic ff nieuw leven inblazen:
Zijn de binnenzijdes van de wielkasten niet vrij eenvoudig te isoleren met speciaal isolatie materiaal?
Of anders onder de binnenbekleding tegen de wielkasten aan?
Hiervoor bestaat toch een soort bitumen achtige geluidsisolatie?

Mss wel een idee, want dat afrolgeluid vindt ik een wel een minpuntje voor zo een auto.

bobbl

Forumguru
Michelin Pilot Sport 3 net nieuw gemonteerd, dus denk niet.

heb er nu 3 sets onder gehad, toen ik em kocht zaten er Pirelli P7 onder, toen nieuwe vredestein Wintrac winterbanden en nu Michelin zomerbanden, en moet zeggen, de winterset heeft het minste geluid.

Mss proberen om met de bandenspanning te spelen, want ik heb ze wel harder dan het advies van Michelin.

Maar blijf erbij dat er redelijk veel geluid doordringt in het interieur.
Ben al aant kijken naar dunne dempingsplaten, speciaal voor auto`s en campers, Makkelijk aan te brengen, mooi zomer projectje!

Joske

Forumguru
oh ok.. dacht dat je mss continentals er onder had ofzo ;) ;)

bandenspanning is mss alvast een goed plan!

superb51

Actief lid
Heb zelf een Superb 2 combi met nieuwe Michelins Primacy 3. Ook deze banden maken veel afrolgeluiden. Dealer heeft er naar gekeken en hij vond alles zoals het hoorde. Dit geluid doet duidelijk afbreuk aan het rijcomfort.

Highway

Forumguru
Ik heb nu ook 4 Michelin Premacy 3 225/45/17 banden op de Superb liggen.

De nieuwe banden liggen achter, de gebruikte voor.

Na het wisselen had ik heel erg veel herrie in de auto. De achterbanden waren gecupt.

Vanmorgen deze laten trimmen. Hier slijpen ze een laagje van de band zodat deze weer vlak en rond wordt.

Geluid is nu een stuk minder, maar je hoort de banden idd redelijk goed. Het zijn natuurlijk ook geen kleine bandtjes, dus helemaal stil verwacht ik ze niet. Had ze zelf ook wel wat stiller verwacht, maar in totaal is het wel vrij stil in de auto als ik rijdt.

superb51

Actief lid
Bandenformaat is 225/45R17 en de bandenspanning heb ik geprobeerd op 2,2 2,5 en 2,7 atm. Het laatste heeft geen verschil in geluid opgeleverd.Bij 10.000 km zijn de voorbanen naar achter gewisseld. Dit leverde ook niets op.

Laatst bewerkt:

bobbl

Forumguru
Bandenformaat is 225/45R17 en de bandenspanning heb ik geprobeerd op 2,2 2,5 en 2,7 atm. Het laatste heeft geen verschil in geluid opgeleverd.Bi 10.0000 km zijn de voorbanen naar achter gewisseld. Dit leverde ook niets op.
Dus geen verschil in geluid bij de 3 verschillende spanningen?

Highway

Forumguru
Hier een niet greenline. Had wel het idee dat de andere banden stiller waren.

Dit waren banden van een ander merk, 1 had ook een lager draagvermogen - 91 en nu is het 94

Indien een bijv. Audi minder lasrlast heeft van band geluiden, is het mijn inziens het slimst om te kijken hoe het daar met de isolatie zit. Dan die isolatie over zetten of daar plakken waar het bij de bijv. Audi ook zit.

Zomaar wat isolatie maatjes plakken zou ik niet doen. Dit kan onnodig zijn, extra gewicht en indien niet op de juiste plaats geplaatst, juist averechts werken.

andrehj

Forumguru
Een oud topic ff nieuw leven inblazen:
Zijn de binnenzijdes van de wielkasten niet vrij eenvoudig te isoleren met speciaal isolatie materiaal?
Of anders onder de binnenbekleding tegen de wielkasten aan?
Hiervoor bestaat toch een soort bitumen achtige geluidsisolatie?

Mss wel een idee, want dat afrolgeluid vindt ik een wel een minpuntje voor zo een auto.
Ik speel ook nog steeds met precies dat idee. Vooral aan de achterkant is hiervoor ruimte zat (zag ik toen ik alles los had liggen bij de installatie van mijn trekhaak).

CDK

Forumguru
Ik denk niet dat het veel verschil gaat maken @bobbl, denk dat je dan alles moet gaan isoleren, dempingsmatten in de portieren, schuimrubber achter je dashboard, zelf vind ik het reuze meevallen, bij de nieuwe Fabia dringt veel meer (afrol)geluid het interieur in. Zelf rij ik op Michelin Pilot Super Sport beide soorten zouden 71dB aan geluidsoverlast moeten produceren volgens Michelin.

Bovenaan Onderaan