Lawaai diesel

Vacaro

Senior Member
Dat vind ik ook juist één van de weinige minpunten aan mijn Skoda, het lawaai van de diesel. Het valt me nu nog meer op vermits ik deze week met een S-Max 2.0TDCI rijd(al 500km sinds dinsdag)waarbij ik soms twijfel of ik met een diesel onderweg ben, een blik op toerenteller en verbruiksmeter duiden me op diesel. Zal maandag terug wennen zijn in men Skoda.
 
Ga maar eens in een Peugeot 407 2.0HDI rijden. Dan merk je wel dat de pompverstuivers meer lawaaimaken bij stationair draaien en bij acceleratie. Kortom, het klopt wel dat common rail doorgaans stiller is.
 

Vacaro

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: BartS</font><hr />

Ga maar eens in een Peugeot 407 2.0HDI rijden. Dan merk je wel dat de pompverstuivers meer lawaaimaken bij stationair draaien en bij acceleratie. Kortom, het klopt wel dat common rail doorgaans stiller is.

[/ QUOTE ]
Is zelfde diesel als in S-Max, samenwerking tussen peugeot en ford, en idd die diesel is veel stiller, moet je wel boven 2000opm houden om vooruit te gaan,is niet met de TDI die trekt er al aan van 1500opm.
 

purk

Senior Member
pompverstuivers gaan er bij volkswagen verdwijnen, dus nog ff wachten en dan ook lekkere stille cammonrail in de de skoda.......
 

Ad_O2

Lid
Dat gaat wat worden, nieuwe neus en stille motor...
Dat gaat een topper worden
tongue.gif
 

MKS

Lid
Gisteren is mijn auto naar Duindam in Den haag geweest voor de 30000 beurt en wat klachten, en ik kreeg een 1.9 combi mee voor de dag. Dat was de demo auto, met dikke reclame erop.
Wat me opviel was dat de 1.9 echt stiller is dan de 2.0. Althans, de 2.0 in mijn auto. Zeker met optrekken merkte ik het echt goed.
Hebben jullie die ervaring ook? Of zou de 2.0 zeker zo stil moeten zijn als de 1.9? Ik vond het een verschil met dezelfde rijstijl!
 

Tallguy

Forumguru
ja, merkte ik ook toen ik een leen 1.9TDI Combi meekreeg. Misschien omdat die "ingereden" wordt met hogere toeren? Ik bedoel...140km/h met 2500 toeren of 140km/h met 3000 toeren? Mijn 2.0 is ook stil bij de snelheid waar ie mee is ingereden (2500rpm dus). Zou er toch een kleine kern van waarheden schuilen in het verhaal dat je veel verschillende toeren lang moet draaien tijdens inrijden?

Hoe het ook zij...ik merkte het ook.
 

Pendragon

Forumguru
Ik vind ook dat de 2.0 redelijk wat lawaai maakt. Ik vind het motor geluid niet zo erg, dat vind ik juist lekker, maar de bijgeluiden in de auto zijn er nogal wat. Zoals velen heb ik ook het tikgeluid bij de airco, ik heb trillingen in de draaiknop van de airco aan de rechterkant bij een bepaald toerental of wanneer ik het gas een beetje hard in druk. Verder hoor ik tegenwoordig ook een geluid in m'n auto die doet vermoeden dat de balans niet in orde is. Het klinkt alsof ik over een oud spoor rij waar je nog de overgangen hebt, dus kding, kding, kding, maar dan doffer. Hoe harder ik rij (net als in de trein) hoe minder ik het hoor, maar je gaat er steeds op letten. Ik ga een bezoek brengen aan de dealer deze week. Verder vind ik het wel een heerlijke auto.
 

MKS

Lid
Het lijkt erop dat ik geen maandagochtend auto heb, da's wel prettig.
smirk.gif

Eén van de klachten die ik had was een soort 'zingen' van de achterkant tussen 60 en 80 km/h, het ergst merkbaar bij 80. Bleek aan ongelijk afgesleten banden te liggen, weer veroorzaakt door onbalans in de achterwielen.
Die zijn gebalanceerd, en ik heb nieuwe achterbanden. Nu had ik bridgstone potenza (heb ik nu nog steeds vóór), achter heb ik nu continental sportcontact2. Die lijken icm met de 17" pegasus veel stiller. Nu had ik natuurlijk veel meer herie uit de achterkant, maar nu lijkt de achterkant zelfs rustiger dan de voorkant.
Wat zit er bij jullie onder?
 
Met inrijden moet je niet alleen op 2500 rpm blijven hangen.
Als hij warm is kun je tot 3500 rpm gaan en dat werkt het beste.
Lekker iritant en wisselend rijden, tussen de 80 en 120 op de snelweg en niet 1 snelheid aanhouden.
Daarna heb ik in Duitsland bijna 180 gehaald met nog steeds geen 3500rpm.
Hij verbruikt geen olie en wprdt steeds sneller.
Herrie maakt hij ook niet, behalve 's morgens maar dat is acceptabel.
 

Pendragon

Forumguru
Ik heb ook Bridgestone potenza met 17" pegasus velgen. Ik ga deze week naar de dealer. Ze moeten zelf maar even luisteren en hun oordeel geven. Ben normaal erg tevreden over m'n dealer dus het zal nu ook wel goed gaan
smile.gif
 

Roak

Lid
Ik heb nog steeds een resonantiepiek bij 3000 tpm, al wordt het nu wel minder na bijna 6000 Km.
Ik doe rustig aan met een koude motor, maar als hij warm is trek ik hem regelmatig door over de 3500 heen en dat lijkt toch te helpen om de resonantie te verminderen.
verder vindt ik de motor zeker niet lawaaiig, de dieselgeluiden dringen niet erg hard door in het interieur.
 
Waar gewerkt wordt, wordt herrie gemaakt !!

winkie.gif


Pompverstuivers zijn zoals gezegd nu eenmaal luider, maar ook krachtiger onderin. Bij het volgende model ben je er vanaf.
 

Pendragon

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: pendragon1</font><hr />

Ik heb ook Bridgestone potenza met 17" pegasus velgen. Ik ga deze week naar de dealer. Ze moeten zelf maar even luisteren en hun oordeel geven. Ben normaal erg tevreden over m'n dealer dus het zal nu ook wel goed gaan
smile.gif


[/ QUOTE ]

Helaas nog even wachten tot 17 april. Ik zat vanmiddag met een vriend van mij in m'n auto en hij zei: wat maakt je auto veel lawaai. Veel meer dan normaal. Het lijkt wel of er een lager stuk is ofzo bij je achterwiel. Zou dit mijn probleem kunnen zijn? Als dit zo is ga ik weer bellen met de dealer en wil ik eerder langskomen, voor het helemaal stuk is.
 

___JC___

Forumguru
Hier een bridgestone rijder met 17 inch zonder veel herrie.
Als je echt zoveel herrie hebt tijdens het rijden zou het inderdaad best eens een lager kunnen zijn.
Bandenspanning okee? Zachte banden geeft ook meer herrie zou ik zeggen.
 
ik heb nu net een week de winterbanden er weer af. Dan lijkt alles ineens erg stil te zijn. Die sloffen maken meer lawaai dan de motor. Heerlijk nu weer met de zomerbandjes zoeven.
 

MKS

Lid
[/ QUOTE ]

Helaas nog even wachten tot 17 april. Ik zat vanmiddag met een vriend van mij in m'n auto en hij zei: wat maakt je auto veel lawaai. Veel meer dan normaal. Het lijkt wel of er een lager stuk is ofzo bij je achterwiel. Zou dit mijn probleem kunnen zijn? Als dit zo is ga ik weer bellen met de dealer en wil ik eerder langskomen, voor het helemaal stuk is.

[/ QUOTE ]

Ik had ook een soortgelijke herrie. Net of een wiellager kapot was. Hoge zoemtoon als het ware, het ergst merkbaar bij 80 per uur. Kreeg er zelfs koppijn van bij een lange rit op de binnenwegen door Zeeland.
Bleek te komen door ongelijk afgesleten achterbanden, veroorzaakt door onbalans in de wielen.
Wielen gebalanceerd, nieuwe banden (die sportcontact2) en probleem opgelost.
 

Pendragon

Forumguru
Ik ga morgen even langs (direkt even kijken naar de nieuwe Fabia). We hebben namelijk 2 Skoda's, een O2 en een Fabia, dus we hebben een uitnodiging gekregen om de nieuwe Fabia te bekijken. Ik laat de uitkomst van morgen of 17 april hier natuurlijk weten.

Oh ja. bedankt voor de antwoorden zover. Ik ben benieuwd wat de dealer ervan zegt. Altijd lastig dat soort problemen.
 
Die winter/zomerbanden maken inderdaad bij mij ook wel verschil. Met zomerbanden zijn de afrolgeluiden toch minder als met de winterbanden.

Ze liggen er sinds vandaag weer onder, alleen toen ik naar huis reed ging ineens het bandenspanningscontrolelampje (4x woordwaarde) oranje branden?
 

ad5000

Actief lid
Veel automerken hebben vooral bij de achterbanden last van het zgn cuppen van de banden. Het e.e.a. heeft te maken met de stand van de wielen om de auto een zo goed mogelijke rechtuitstabiliteit te geven.

Bijkomend nadeel is dus het fenomeen dat dus de banden gaan cuppen wat weer een grommend geluid maakt, vooral goed te horen bij snelheden vanaf 50 tot 90 km/uur.

Zelf merk je het niet echt omdat je met het geluid van je auto meegroeid en er vertrouwd mee bent/raakt. Een persoon die niet vertrouwd is met dit geluid, ervaart dit als een defect lager.

Het enige wat je kunt doen om dit tegen te gaan is behalve het regelmatig controleren van je bandenspanning, elke 5000 tot 10000 km je wielen voor en achter te verwisselen. Aangezien de meeste zijn geleased zal je dit toch zelf moeten organiseren (geen garage die dit nl doet).

BTW, ik rijd altijd met stikstof in mijn banden hetgeen weer een heleboel gezeur met de bandenspanning scheelt.
 
Bovenaan Onderaan