Launch control op de Superb DSG?

Ik lees tegenstrijdige berichten overal of er nu wel dan niet launch control op de TDI DSG zit.
De Octavia RS (alleen benzine of ook diesel?) zou het blijkbaar wel hebben. Weet iemand hier of de Superb het ook heeft (diesel)?

Hoe het zou moeten werken is: bij stilstand de DSG in S zetten, de rem ingedrukt houden (linkervoet) en dan met de rechtervoet gas geven, het toerental zou zich ergens moeten stationnair houden (3000 tpm?) en als je dan de rem los laat zou je de ideale start maken.
Moet ESP hier misschien ook voor uitgezet worden (toets linksboven langs de pook)?

Ik probeer het liever nog niet uit, want ik heb nog geen 1000 km op de teller staan ;) Daarmee deze vraag.

hemi24

Forumguru
Zelfde toerentallen als de max toerentallen in neutraal?

Diesel 2500 toeren;
Benzine 3500 toeren.

Ik heb het toch maar eens geprobeerd (kan niet echt kwaad denk/hoop ik). Maar helaas in S met de DSG en de rem ingedrukt krijg je met de voet op de gas maar eventjes een verhoging van de toeren want hij gaat heel snel terug naar zijn stationnair toerental.
Nu ik erover denk heb ik wel het ESP niet uitgezet (als ik me niet vergis kun je de ESP niet uitzetten, alleen de TCS)... misschien dat dat iets kan doen...maar ik betwijfel het.
Iemand anders ervaring met de launch control? Als die er al op zit...

OrbitZ

Lid
Op mijn GTI gebruik je launch control op de volgende manier:
- ESP uit (anders werkt het niet)
- bak in S of Manual
- Voet op de rem
- Andere voet op het gas
- Rem los laten -> :super: :cheer: :yeah:

Monteurtje

Forumguru
Als je het hebt dan moet het zoals Orbitz het zegt. Zo werkt het bij Audi en VW dus ook bij Skoda en Seat.

Helaas, ik heb het geprobeerd zoals beschreven door Orbitz, maar, no launch control op mijn Superb. 't was fijn geweets had het erop gezeten, maar niet getreurd het is en blijft een fijne auto!

Cyrus

Actief lid
Wat zou het nut zijn van launch control op een diesel?

Op een snelle, sportieve benzineversie is het wel een grappige gimmick maar op een diesel met zijn beperktere toerenbereik en naar verhouding tragere gasrespons voegt het m.i. niets toe. Plus dat je er in de dagelijkse praktijk sowieso niks aan hebt natuurlijk, ongeacht of je een benzine- of dieselmotor hebt.

Ik heb (nu nog) een Golf VI 1.4TSI 160pk waar ook launch control op zit, nog nooit geprobeerd. Eind van de maand ga ik de auto inleveren, misschien toch maar eens doen, hebben we dat ook weer meegemaakt. :D

mmarechal

Actief lid
Onderschat de huidige diesels niet ;), ze hebben welliswaar een beperkt toerenbereik, maar over het algemeen genomen licht het koppel, zeker in de lagere toeren, hoger dan bij benzine auto's.

Cyrus

Actief lid
Dat begrijp ik ook wel (heb jaren moderne diesels gereden) maar een dieselblok blijft toch meer "grote stappen, snel thuis" terwijl een benzinemotor veel meer een sprinter is.

Sowieso begrijp ik het nut van "launch control" op een doodgewone gezinsauto niet, het is niet meer dan een marketing-gimmick omdat andere merken dan VAG dit in doorsnee auto's op hun automaten nog niet bieden (muv sportieve afgeleiden als BMW M en MB AMG). Maar dat terzijde.

CDK

Forumguru
op mijn S2 3.6 zit wel launch control, wist van het bestaan niet af totdat ik vandaag een filmpje voorbij zag flitsen..... ik dacht dat gaan we even testen bij een bedrijfswarme motor.... KICKEN!!! maar voor verbruik, bandjes en slijtage is het minder vrees ik ;)

greetz Corné

CDK

Forumguru
heb geen dashcam helaas en houd liever 2 handen aan het stuur met die "rare" fratsen ;)

greetz Corné

CDK

Forumguru
@ Noord, yep had'm op joetjoep gezien maar het posten lukte mij niet :( thanx!

greetz Corné

Bovenaan Onderaan